Meny

Akkurat avduket: Dette kan bli en ny storselger fra Volvo

Helt nye V60 er offisiell. Se bildene:

Volvo har de siste årene gjennomført en voldsom modelloffensiv. Hele utvalget blir byttet ut i løpet av bare noen år.

Nå er turen kommet til familiebilen V60.

Dagens V60 var en helt ny modell fra Volvo da den kom i 2011. Etter sju er det på høy tid med en erstatter, og nå har V60 blitt ny fra innerst til ytterst.

Den helt nye utgaven har akkurat debutert hjemme i Stockholm, og dette er en bil som blir svært viktig for Volvo de kommende årene.

Sjekk også ut denne Volvo-nyheten:

Erstatter V70

Nye V60 er en god del større enn bilen den erstatter, det er nok også et smart grep fra Volvo. Første generasjon V60 slet litt med å appellere til familiebilkjøperne, fordi mange syntes plassen ble for snau. Nå lover Volvo blant annet klasseledende plass i bagasjerommet.

Ikke vanskelig å se at dette er en Volvo, slektskapet både til V90 og XC60 er svært tydelig.

Nye V60 er basert på Volvos storbilplattform, den brukes både i XC90 og S90/V90, og nylig lanserte XC60.

Da V90 erstattet den tidligere storselgeren V70, ble den en god del større og ikke minst: Den ble en god del dyrere. Dermed vil nye V60 på mange måter erstatte V70, som en rommelig og ikke altfor kostbar familiebil.

Nykommeren er 4,76 meter lang. Det er 13 centimeter lengre enn første generasjon V60. Med det er den bare 5 centimeter kortere enn siste generasjon V70.

Dette skrev vi om dagens V60 da den var ny:

To ladbare utgaver

Samtidig understreker Volvo at ambisjonen er å stjele premiumkunder også med V60. Svenskene definerer nå Audi, BMW og Mercedes som sine naturlige konkurrenter. Da må de også levere på nøyt nivå.

Bagasjerommet har vokst en god del fra dagens V60.

For det norske markedet er det spesielt interessant av V60 kommer i to ladbare versjoner. Volvo T8 Twin Engine-drivlinjen kjenner vi allerede. I V60 får den litt lavere effekt enn i de øvrige Volvo-modellene, 390 hestekrefter.

Nå kommer også T6 Twin Engine, med lavere ytelse. Den har 340 hestekrefter. Begge disse drivlinjene har trekk på alle fire.

Norske priser på nykommeren har vi ikke fått ennå, men i Sverige starter rimeligste utgave (T3 diesel) på 317.000 svenske kroner.

Se lanseringen her: 

Derfor kan denne Volvoen være et bruktbil-kupp om noen år

Denne saken ble først publisert på Broom.no.

Motor
Populært