Meny

Forbrukerrådet: Disse bilmerkene har dårligst garanti

Noen bileiere må betale, andre slipper. Det kommer helt an på om garantien dekker det, eller ei… Illustrasjonsbilde.
Noen bileiere må betale, andre slipper. Det kommer helt an på om garantien dekker det, eller ei… Illustrasjonsbilde.
Det kan koste deg som kunde dyrt.

De fleste av oss ønsker å ha et enkelt, forutsigbart og rimelig bilhold, med minst mulig feil, mangler og utgifter.

Dette vet så klart også de som skal selge oss biler. Mange har tatt skikkelig tak for å gjøre bilholdet både stressfritt, billig og enkelt. Det vi spesielt tenker på er dette med garantier.

Nybil-garantien er noe som i stor grad kan påvirke hvor mye bilholdet kommer til å koste deg. Både i penger, men også i tidsbruk og frustrasjoner.

Forbrukerrådet har for femte gang gransket norske bilgarantier – om hva som dekkes og vilkårene rundt dette. Denne gangen de hatt hele 31 bilmerker under lupen, fin-lest alt, også det med liten skrift, og rangert alle bilmerkene deretter.

Vi har tidligere publisert saken på bilene med best garanti. Den finner du her:

Savner forbrukervennlige ordninger

– Det er supert for forbrukerne at bilmerker kjemper om seierspallen for best bilgaranti. Å påvirke bransjen til å forbedre sine garantivilkår har vært en viktig målsetting med vår bilgarantiguide siden starten i 2011, sier Pia Cecilie Høst, jurist og avdelingsleder i Forbrukerrådet.

Også i år ser vi at en rekke merker har forbedret sine vilkår på mange områder. Eksempelvis er det nå enda flere merker som gir uforbeholden nybilgarantidekning for ekstrautstyr montert i Norge. Vi ser også at enda flere merker tilbyr gratis lakk- og gjennomrustingskontroll, sier Høst.

– Det er også gledelig at utviklingen går i riktig retning når det gjelder gratis lånebil ved garantireparasjoner og utsending av garantiutløpspåminnelse. Når det er sagt, skulle vi ønske at enda flere bilmerker innførte disse forbrukervennlige ordningene, avslutter Pia Cecilie Høst.

Annonse - biler til salgs

2015 opel

kr. 344.750,-

2017 mazda

kr. 419.000,-

2017 nissan

kr. 210.000,-

– Slapp av – dieselbilene skal være her i mange år til

Sammensatt bunn-liste

Nå snur vi imidlertid bunken og tar en titt på de som kom dårligst ut. For det er like tett i bunnen, som det er i toppen av listen. Kanskje finner du også her noen overraskelser. For også denne bunn-listen er sammensatt. Med både premiumbiler, billigbiler og biler fra ulike produksjonsland.

Her er de seks bilmerkene som oppnår under 3 av 10 mulige poeng i Forbrukerrådets undersøkelse.

Mazda: 3,0 poeng

Dette sier Forbrukerrådet om Mazda:

Mazda havner langt nede på lista når Forbrukerrådet rangerer merkene med best garanti.
Mazda havner langt nede på lista når Forbrukerrådet rangerer merkene med best garanti.

I år har Forbrukerrådet innført et nytt vilkår i vår garantiguide; bremseskivegaranti. Vi har spurt bilmerkene om disse garanterer mot rustangrep som er så alvorlige at bremseskivene må byttes. Mazda er ett av bare åtte merker som svarer ja på dette spørsmålet. Mazda er i tillegg ett av bare fire merker som gir full dekning i hele nybilgarantiperioden (5 år/100 000 km).

Mazda gir også full garantidekning for alt ekstrautstyr montert i Norge og aksepterer at uavhengige verksteder utfører lakk- og gjennomrustingskontroll. Men bortsett fra dette inneholder Mazdas garantivilkår få lyspunkter. Til tross for bremseskive-garantien forblir dermed Mazda på 26.-plass.

Eier du en Mazda? Fortell oss om det her:

Porsche: 2,9 poeng

Dette sier Forbrukerrådet om Porsche:

Forbrukerrådet er ikke imponert over garantivilkårene hos Porsche.
Forbrukerrådet er ikke imponert over garantivilkårene hos Porsche.

Porsche kjennetegnes ved eksklusive biler. Garantivilkårene er ikke like eksklusive. Riktignok tilbyr det tyske premium-merket gratis lånebil ved garanti- og reklamasjonsreparasjoner, noe som er svært positivt. Porsche gir også 5 år gratis veihjelp og tilbyr sine kunder gratis lakk- og gjennomrustningskontroll, samt 2 år minimumsgaranti på garantibyttede komponenter. Men Porsche gir en svak lakkgaranti (3 år) og har svake garantier for ekstrautstyr montert i Norge.

Porsche mister også poeng fordi merket ikke aksepterer at uavhengige verksteder gjennomfører de jevnlige kontrollene som kreves for at lakk- og gjennomrustingsgarantiene skal være gjeldende. Dermed ender Porsche opp med under 3 poeng.

Se hva de som eier en Porsche mener om sine biler, her:

Subaru: 2,9 poeng

Dette sier Forbrukerrådet om Subaru:

Subaru kommer seg opp fra jumboplassen, men har fortsatt en god del å gå på.
Subaru kommer seg opp fra jumboplassen, men har fortsatt en god del å gå på.

I 2016 endte Subaru opp med bare 0,5 poeng og jumboplassen i vår bilgarantiguide. I år går det bedre med det japanske merket, blant annet fordi Forbrukerrådet har innført et nytt vilkår i vår garantiguide; bremseskivegaranti. Vi har spurt bilmerkene om disse garanterer mot rustangrep som er så alvorlige at bremseskiva må byttes. Subaru er ett av bare åtte merker som svarer ja på dette spørsmålet. Subaru er i tillegg ett av bare fire merker som gir full dekning i hele nybilgarantiperioden (5 år/100 000 km).

I tillegg har Subaru innført 2 år minimumsgaranti på garantibyttede komponenter og gratis veihjelp (til første service). Dermed slipper Subaru å ende opp med den triste sisteplassen i år og deler i stedet 27.-plassen med Porsche.

Eier du en Subaru? Fortell oss om det her:

Land Rover: 2,45 poeng

Dette sier Forbrukerrådet om Land Rover:

Ujevne garantivilkår trekker ned for Land Rover.
Ujevne garantivilkår trekker ned for Land Rover.

Land Rover – som også omfatter premium-merket Range Rover – glimter til med enkelte positive vilkår. Det britisk-indiske bilmerket gir 5 år lakkgaranti med ubegrenset kjørelengde samt gratis lakk- og gjennomrustingskontroll. Land Rover gir også 3 års gratis veihjelp og 2 års minimumsgaranti på garantibyttede komponenter.

Merket ender likevel opp med en dårlig poengsum, noe som blant annet skyldes den dårlige gjennomrustingsgarantien – kun 6 år. Bransjestandard er 12 år.

Se hva de som eier en Land Rover mener om sine biler, her:

Jaguar: 2,45 poeng

Dette sier Forbrukerrådet om Jaguar:

Jaguar lager eksklusive biler, garantivilkårene er ikke like gode.
Jaguar lager eksklusive biler, garantivilkårene er ikke like gode.

Jaguar, som har samme importør og garantivilkår som Land Rover, er nykommer i årets guide. Som Land Rover glimter Jaguar til med enkelte positive vilkår. Det britisk-indiske bilmerket gir 5 års lakkgaranti med ubegrenset kjørelengde samt gratis lakk- og gjennomrustingskontroll. Land Rover gir også 3 års gratis veihjelp og 2 år minimumsgaranti på garantibyttede komponenter.

Merket ender likevel opp med en dårlig poengsum, noe som blant annet skyldes den dårlige gjennomrustingsgarantien – kun 6 år. Bransjestandard er 12 år.

Se hva de som eier en Jaguar mener om sine biler, her:

Dacia: 2,2 poeng

Dette mener Forbrukerrådet om Dacia:

Rumenske Dacia havnet på nest sisteplass i 2016 med bare 1,70 poeng. Nå har merket innført gratis veihjelp, noe som bidrar til å løfte poengsummen til 2,20 poeng. Det holder imidlertid ikke til å unngå at merket i år faller helt ned til jumboplassen.

SUV-en Duster er så langt eneste Dacia-modell som selges i Norge.
SUV-en Duster er så langt eneste Dacia-modell som selges i Norge.

Det kan synes merkelig at Dacia ender opp på sisteplass – merket tilbyr enkelte positive vilkår, deriblant gratis lånebil ved garanti- og reklamasjonsreparasjoner og full garantidekning for alt ekstrautstyr montert i Norge.

Årsaken til at Dacia likevel taper vår kåring, er at merket tildeles minuspoeng i to kategorier. Merket er nemlig alene om kun å tilby 2 år lakkgaranti og er sammen med Jaguar og Land Rover alene om kun å tilby 6 års gjennomrustingsgaranti.

Eier du en Dacia? Fortell oss om det her:

Les også: Det har aldri blitt solgt så mange bruktbiler i Norge

Denne saken ble først publisert på Broom.no.

Motor