Råkjøreren skyldte på at han måtte på do

Politioverbetjent Olav Furre ved UP i Vestfold opplever mange rare bortforklaringer på hvorfor folk kjørte for fort. Som han som hadde det så travelt med å komme på do at han mistet lappen!
Politioverbetjent Olav Furre ved UP i Vestfold opplever mange rare bortforklaringer på hvorfor folk kjørte for fort. Som han som hadde det så travelt med å komme på do at han mistet lappen!
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed gikk også førerkortet et visst sted

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi møter mange rare unnskyldninger for at folk har tråkket litt for hardt på gasspedalen når vi har fartskontroller. En av de morsomste i det siste, er han som "bare måtte så på do". Han hadde det faktisk så travelt at han også måtte legge igjen førerkortet hos oss, forteller politioverbetjent Olav Furre i Utrykninspolitiet (UP), til Broom.

Han er gruppeleder for UP i Vestfold, i et distrikt som også omfatter Agder, Telemark og Buskerud. Furre har vært i UP siden 2011, bare avbrutt av ett år på politistasjonen i Sandefjord.

– For ti år siden hadde jeg ikke sett for meg trafikk som arbeidsområde, men kontakt med en etterretningspacrulje i UP vekket sansen for hvor viktig trafikksikkerhet er hos meg, forteller han.

Dette kan bli politiets nye super-våpen

UP-kontroller hver dag

– Nå stortrives jeg i en meningsfull og viktig jobb, der vi ser hva ulykker gjør med folk og hele familier. Dette er også min viktigste drivkraft, sier Furre, som beskriver hverdagen i UP med ett orde: Givende:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har stor grad av frihet og kan styre oss selv langt på vei. Hverdagen for oss i UP i vanlig uniformert patrulje består av mye kontrollvirksomhet. Det handler om rus, fart og atferd. I dag har vi mye mindre fokus på teknisk kontroll av kjøretøyet, og mye sterkere fokus på førerfeil.

– Det normale er kontroller stort sett hver dag. I går, for eksempel, hadde vi kontroll i en 30-sone i Åsgårdsstrand. Flere ble tatt for hastighet over det lovlige, og vi tok én bilfører med promille.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Politiet trodde de møtte en kollega

Har det travelt

– Hvordan reagerer folk når dere stopper dem?

– Reaksjonene kan være forskjellige, og det er også forklaringene på hvorfor farten var for høy. Det vanligste er en eller annen form for travelhet. Noen skulle i sykebesøk, andre til lege eller tannlege. Noen har vært uoppmerksomme og visste ikke hva slags hastighetssone de befant seg i.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Felles for alt dette er at det absolutt ikke er formildende. Men de fleste legger seg rett og slett helt flate når vi stopper dem. En sjelden gang begynner enkelte å gråte, men det er jo unntak.

Har dere ikke noe nyttigere å gjøre?

– Vanker det mye kjeft?

– Nei, det vil jeg ikke si. Folk har selvsagt lov til å være uenig med oss, men vi ber om forståelse for at det er grunner til at vi gjør det vi gjør. Trafikkontroller er et viktig verktøy i arbeidet for økt trafikksikkerhet.

Menn over 40 år er overrepresentert på fartsovertredelser, forteller Olav Furre.
Menn over 40 år er overrepresentert på fartsovertredelser, forteller Olav Furre.

– Vi møter selvsagt av og til noen av "klassikerne": "Har dere ikke noe nyttigere å foreta dere?" eller "nå er vel julebordet sikret". Disse er i et veldig lite mindretall. Når jeg skriver ut et forelegg, er dette ikke noe problem for de aller fleste. 95 prosent av bilistene jeg stopper takker for god behandling før de kjører videre.

Tar 10 menn for hver kvinne

Ekstra hyggelig er det når vi har kontroll etter ønske fra et nabolag. Da hender det at det vanker kaffe og kaker, forteller OIav Furre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvem er den typiske råkjøreren?

– Det har vi ingen konkrete målinger på, men det er nok ingen tvil om at menn over 40 år er overrepresentert i den statistikken. Menn dominerer generelt når det gjelder fartsovertredelser. Vi kniper ti menn for hver kvinne som kjører for fort.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et typisk trekk er også at det generelt kjøres fortere på norske veier i oppgangstider, sier Olav Furre til Broom.

Tok bilder av politiet med mobilen - mens han kjørte bil

160 - 180 ser vi hver uke på E18

– Ikke alle UP-biler er uniformerte?

– Sivile patruljer er det to typer av. Den ene handler om etterretning, med fokus på rus og kriminalitet. Den andre jobber med hastighet og atferd i trafikken, og jobber med videoopptak med fokus på ekstra høye hastigheter. Dette ser vi ofte. Vi har gode veier i distriktet, og fart på 160 - 180 km/t ser vi hver eneste uke på E18. Dette er fart nok til å risikere ubetinget fengsel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Alle etterretningsbilene har skiltgjenkjenningutstyr og drugtest-sett for spyttprøver. Drugtest kan vi kreve av hvem som helst uten å ha konkret mistanke om medisin- eller stoffrus. Denne testen avdekker effektivt annen rus enn alkohol, understreker Furre.

Høyere bøter må kanskje til

– Hvordan har økende bruk av smarttelefon påvirket atferden bak rattet?

– Vi har en tid hatt mye atferdskontroller, inkludert bruk av mobiltelefon. Her har tilstanden heller blitt verre, enn bedre. Alle har jo smarttelefon i dag, og vi ser alt for ofte tasting under kjøring, noe som selvsagt er helt livsfarlig.

– Skal vi få en bedring på dette, spørs det om ikke bøtestørrelsen må økes fra dagens nivå. Kanskje ville det også ha god virkning å innføre prikkbelastning for slike forhold, sier Olav Furre til slutt.

Topp 10: Politibiler du IKKE kjører fra

Denne saken ble først publisert på Broom.no.