Meny

Jaguar XF Sportbrake kommer sent, men godt

Jaguar XF Sportbrake er modifisert i forhold til første generasjon.
For noen år siden ville denne Jaguar-en vært en drømmebil for mange nordmenn.

Stasjonsvogn! Automat! 4x4! Diesel! Ble du trigget til å lese mer nå? Ikke det? Vi skal ikke mange årene tilbake før dette var SELVE drømmekombinasjonen for Ola Nordmann. Det er det ikke lenger.

Hvis bilen ikke har ledning eller er en SUV er den nærmest uinteressant, virker det som om. Det er synd, for det finnes mange knallbra biler på markedet nå, men som velges bort til fordel for andre drivlinjer.

Jaguar XF Sportbrake er modifisert i forhold til første generasjon.

Sistemann ut er Jaguar XF, som for første gang leveres med 4x4 kombinert med stasjonsvogn. Forrige generasjon XF ble levert med firehjulstrekk, men bare på sedan-versjonen og sammen med de største bensinmotorene. Da ble det ikke noe salg å snakke om.

Designmessig er XF en lekkerbisken, hvor designet er modernisert i forhold til første generasjon. Her er det myke linjer som gjelder, kattemyke. Lang og slank. Det er en bil man gjerne snur seg etter, en bil man er stolt over å ha i garasjen.

Les også: Disse elbilene og hybridene har de beste garantiene

Jaguar XF Sportbrake er modifisert i forhold til første generasjon.

Blir ikke slått i bakken

I førersetet får man enkelte flashback til første generasjon, som den runde girvelgeren som majestetisk stiger opp fra midtkonsollen i det man fyrer opp motoren. Og luftdysene som blir synlige.

Ellers er mye tradisjonelt. Vi finner ikke store instrumentskjermer som i en E-klasse. I stedet finner vi navi-skjerm av moderat størrelse, men hvor grafikk og brukervennlighet er på høyde med det beste.

Det er pent og pyntelig i kupeen. Skinn og myke materialer preger interiøret.

Jaguar XF Sportbrake er modifisert i forhold til første generasjon.

Fyr opp bilen og hør lyden, av dieselknatring. Det er som vi skrev da vi hadde kjørt F-PACE med samme 180 hk dieselmotor. Det er noe som skurer med lyden. Vi kunne tenkt oss en katt som malte. En bensinmotor. Gjerne en stor bensinmotor. Med minst seks sylindre. Oppe i fart blir lyden av diesel mer og mer eliminert, men du får stadig påminnelsen.

Prestasjonene er det ingenting å si på. De 180 hestene bidrar til å sende bilen fra 0-100 km/t på 8,9 sekunder, mens toppfarten er på 219 km/t. Maksimalt dreiemoment er på 430 Nm. Du blir naturligvis ikke slått i bakken av ytelsene, men det er heller ikke poenget, i alle fall ikke her hjemme.

Les også: Nå kommer helt nye Kia Ceed

Jaguar XF Sportbrake er modifisert i forhold til første generasjon.

Et problem

I det hele tatt kjører Jaguaren bra. Nå skal det legges til at det ikke var aktuelt med voldsom «aktiv kjøring» i løpet av testperioden. Det satte vær- og føreforhold en effektiv stopper for. Derimot ble vi glad i 4x4-systemet, som reddet oss fra pinlige seanser på glattisen. Trygt og godt.

XF Sportbrake har de praktiske egenskapene mange liker. Du får et romslig bagasjerom på 565 liter og bra med plass i kupeen.

Jaguar XF Sportbrake er modifisert i forhold til første generasjon.

Jaguarens store problem er at den skal inn i et segment som ser ut til å bli mindre og mindre; premium stasjonsvogn med dieselmotor.

I tillegg til at færre kjøper slike biler, er konkurransen vanvittig hard. Hovedutfordrerne er Mercedes E-klasse, BMW 5-serie og Volvo V90, samtlige sekser-kandidater i våre øyne. Og snart kommer en helt ny Audi A6.

Les også: Lokker med Jaguar E-PACE-rabatt på over 100.000

Jaguar XF Sportbrake er modifisert i forhold til første generasjon.

Da er det store spørsmålet om Jaguar XF Sportbrake skiller seg nok positivt ut i forhold til de øvrige. Designmessig står den frem i forhold til mer vanlige premium-tyskere.

Jaguar XF Sportbrake er en utmerket bil, men den mangler trumfkortet som kunne gjort den til en skikkelig vinner i et beintøft segment.

Saken ble først publisert på Hegnar.no

Motor
Populært