Meny

Her er oppfølgeren til en av Audis lekreste

Lekkerbiskenen Audi A7 har blitt ny. Vi i Broom er de første som har fått teste den på norske veier.
Audi A7 har blitt ny. Broom er blant de første som har fått teste den på norske veier.

Det har allerede gått åtte år siden Audi presenterte den litt snobbete firedørs-coupeen A7. Den gang vakte bilen stor oppsikt, og ble raskt en viktig imagebygger for Audi.

Med lave, brede og coupeaktige linjer har bilen appellert til de som vektlegger design foran praktiske egenskaper.

Dessuten er A7 som regel synonymt med mye utstyr og store motorer under panseret. En modell for de ekte bilentusiastene, med andre ord.

Nå er det endelig klart for en helt ny generasjon A7. Også denne gangen har Audi prioritert design, i kombinasjon med mye ny teknologi.

Vi i Broom er de første i landet som har fått teste nykommeren på norske veier. Bli med på test!

Hvordan er den å kjøre?

Vår testbil er utgaven med den nye betegnelsen 55 TFSI. Det betyr en 3-liters V6 bensinmotor på 340 hk. Denne i kombinasjon med en 7-trinns S tronic automatkasse og quattro fungerer veldig godt, drivlinja kler bilen godt.

Les også:   Her kan du lese testen av nye A8

(Saken fortsetter under)

Det er fra denne vinkelen vi liker nye A7 aller best. Nå venter vi allerede i spenning på hvor barsk en RS 7 vil bli seende ut.

Audi vektlegger ofte bilens dynamiske karakter. Vi syns derimot A7 først og fremst oppleves som en komfortabel cruiser. Her gjør blant annet den adaptive luftfjæringen en utmerket jobb.

På kjent Audi-vis kan man velge mellom flere kjøreprogrammer. I Dynamic-mode merkes det at understellet strammes opp – og bilen har ingenting i mot å kjøres aktivt gjennom svingene. Det er godt å kjenne at understellet strammer seg opp i takt med hvor hardt du angriper svingene.

Likevel ender vi med å kjøre bilen i Comfort-mode – det er da den luksuriøse milslukeren trives aller best.

Finest utenpå eller inni?

Nye Audi A7 er grisetøff! På utsiden er grunntrekkene tilnærmet lik utgående modell. Men A7 har fått en helt ny snute og ikke minst en langt barskere hekk.

Fronten domineres av en enorm singleframe-grill. Kjører du på en elg med denne, vil den bare forsvinne inni grillen. Så stor er den. Nye og smale HD Matrix LED-lykter er også på plass. Disse sammen med den brede lysriggen bak, er nesten grunn nok til å kjøpe nye A7 i seg selv. Det kommer vi tilbake til.

(Saken fortsetter under)

Lav og bred. Den nye fronten ser mildt sagt sulten ut. Dersom du velger HD Matrix LED-lykter koster de alene 18.320 kroner.

Sett fra siden kommer de coupéaktig linjene godt frem, akkurat slik vi kjenner A7. Hekken avsluttes med en frekk spoiler og den nye lysstripen, som dekker hele bredden på bilen. Her har Audi lagt til en skikkelig morofunksjon når du låser bilen opp eller igjen. Se video nederst i saken.

På innsiden snakker vi om en designrevolusjon sammenlignet med utgående modell. Interiøret er tilnærmet likt det vi finner i nye A8, men er noe mer førerrettet. Det er «generasjon skjermer» som dominerer kupeen. Digitale instrumenter (virtual cockpit) pluss to høyoppløste MMI touchskjermer er i fokus. Førermiljøet ser i det hele tatt veldig stilisert ut. Her er det mange rette flater og sorte skjermer når tenningen ikke er på.

I nye A7 er det KUN touch som gjelder. Det gode gamle (og velfungerende) menyhjulet er borte. Og det krever faktisk litt tilvenning. Hensikten er at betjeningen skal være enklere å bruke, men etter en ukes test er vi jammen ikke helt sikre på det.

(Saken fortsetter under)

Bak rattet er det aller meste nytt. Girspaken du kan hvile hånden på er derimot godt bevart.

Skal du endre temperaturen må du ta blikket fra veien, og treffe rett sted på skjermen. Vi opplever også at flere funksjoner tar lengre tid å aktivere nå, i form av flere valg gjennom infotainmentskjermen – kontra én fysisk knapp slik det var tidligere.

Når det er sagt er infotainment-systemet intuitivt bygd opp, og Virtual cockpit styres enkelt via rattet.

Interiøret ellers oppleves svært bra. Moderne og sportslig er stikkordene her. I tillegg er materialkvaliteten i topp klasse.

Hvordan er plassen?

A7 er en stor bil. Den nærmer seg fem meter i lengderetning, mens bredden måler 1,9 meter.

Foran er plassen mer enn god nok. Komfortsetene leverer også på øverste hylle. Her kan du pleie deg selv med flere ulike massasjeprogram, varme eller nedkjøling i form av vifter.

Audi har vært gode på plassutnyttelse bakover også. I baksetet er det bedre plass enn utgående modell, uten at bagasjeromsplassen er blitt mindre. Det måler 535 liter.

Les også:  Dette er den raskeste bilen Audi noensinne har laget

Vi syns Audi kunne gjort en bedre jobb med å skjule de to sensorene, eller vortene, i grillen.

Går den bra?

Under panseret bor altså en turbomatet V6-er på tre liter. Ut leverer den 340 hk og 500 Nm. En real kraftpakke som kler bilen skikkelig godt. Ved pådrag opplever vi ikke et eksplosivt skyv, men et jevnt og tilfredsstillende drag.

Automatkassen girer silkemykt og leverer kjappe girskift. Med quattro distribueres kreftene trygt og effektivt ned til bakken, og bilen skal klare 0-100 km/t på 5,3 sekunder. Den er absolutt innafor!

A7 55 TFSI kan takket være nydelig komfort og god støydemping være en trussel for lappen. Bilen går så uanstrengt og elegant. Heldigvis er den flink til å minne på hvilken fartsgrense som faktisk gjelder. Takk og lov.

Les også:  Audi e-tron får trolig noe veldig mange kunder ønsker seg

Og konklusjonen er…

Audi har gjort en solid jobb med nye A7. Bilen har blitt enda tøffere, med skarpere linjer og en tydeligere markert front. Dette er helt klart en bil du snur deg etter i trafikken.

Audi A7 55 TFSI

  • Motor: 3 liter V6, bensin
  • Effekt: 340 hk / 500 Nm
  • 0-100 km/t: 5,3 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t.
  • Forbruk: 0,86 l/mil
  • L - H - B: 4,97-1,42-1,90 cm.
  • Bagasjerom: 535 liter
  • Pris fra: 925.000 kroner
  • Pris testbil: 1.407.430 kroner

Bak rattet finner du godfølelsen med en gang, selv om touchskjermene krever noe tilvenning.

I det store og hele imponerer A7 med solide kjøreegenskaper (som heller mot det komfortable), teknologi og ikke minst et design som skiller seg ut fra de andre modellene i rekken.

Vår testbil begynner på 925.000 kroner, men ender på litt over 1,4 millioner inkludert en solid utstyrspakke.

Mye penger? Ja – men så får du noe av det beste Audi leverer om dagen. Det er rett og slett ingen tvil om at tyskerne har lykkes med oppfølgeren til bilen mange har et lidenskapelig forhold til.

Les også:   Dette blir en av Audi-historiens viktigste modeller

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært