Ingen kjøper flere av denne enn vi nordmenn

Mitsubishi Outlander har vært en stor suksess i ladbar utgave, dette var også verdens første ladbare SUV.
Mitsubishi Outlander har vært en stor suksess i ladbar utgave, dette var også verdens første ladbare SUV.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ladbar Outlander startet en helt ny trend.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I løpet av kort tid har de ladbare hybridene etablert seg sterkt i det norske bilmarkedet. Rundt 20 prosent av alle nybiler som selges nå, er en ladbar hybrid.

En av bilprodusentene som har ført an i den utviklingen er Mitsubishi.

De var nemlig tidlig ute med å tilby en SUV som var ladbar. Og kjøpe-kåte nordmenn lot ikke vente på seg.

Tredje største marked

Outlander PHEV var faktisk verdens første ladbare SUV da den kom, og her i Norge var bilen i flere år uten reelle konkurrenter. Det har også gitt rekordsalg.

Nå har Mitsubishi oppsummert litt rundt salget av denne modellen i Europa, i de fire årene den så langt har vært på markedet. Og den statistikken viser at ingen har kjøpt flere ladbare Outlandere i forhold til folketallet enn oss.

Norge har faktisk vært det tredje største markedet for Outlander PHEV, bare slått av Storbritannia og Nederland. Og vi slår store bil-land som Tyskland, Frankrike og Spania rett ned i støvlene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Jeg er sjokkert over forbruket

(Saken fortsetter under)

De ladbare hybridene kommer svært gunstig gjennom det norske avgiftssystemet, det nyter Outlander godt av.
De ladbare hybridene kommer svært gunstig gjennom det norske avgiftssystemet, det nyter Outlander godt av.

– Perfekt timing

Totalt sett er det solgt 13.429 nye og ladbare Outlandere i Norge. Den har også stått for en stor del av Mitsubishi-salget her hjemme i denne perioden.

– Ja, den ladbare Outlanderen har virkelig truffet markedet, med perfekt timing. Vi nordmenn elsker SUV med firehjulstrekk. Når man i tillegg får de ladbare avgifts-fordelene og mulighet til å kjøre bare på strøm, blir det innertier. Vi må naturligvis huske at Outlander relativt sett er rimeligere i Norge enn i de fleste andre markeder. Det er fordi biltypen har så lite avgifter her hjemme, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Denne bilen har mer enn doblet salget i Norge

Halv pris i bruktmarkedet

Han følger nybilmarkedet tett og er imponert over hvor godt Outlander har holdt koken salgsmessig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nyhetens interesse er forlengst over, og det har kommet en rekke ladbare konkurrenter inn de siste årene. Likevel har den vært Norges mest solgte ladbare hybrid både i 2016 og 2017. Når Outlander selger så godt, er det nok blant annet fordi den er rimeligere enn mange andre biler i klassen. For rundt 450.000 kroner får du en svært godt utstyrt modell. Og har du mye småkjøring og er flink til å lade ofte, vil du kunne ha svært lave driftsutgifter med denne bilen.

Det begynner også å bli bra med ladbare Outlandere til salgs i bruktmarkedet. De koster fra halv nypris og oppover.

Les også: Brooms vintertest av Outlander her

(Saken fortsetter under)

Outlander PHEV fra før faceliften, nå får du disse fra rett over 200.000 kroner i bruktmarkedet.
Outlander PHEV fra før faceliften, nå får du disse fra rett over 200.000 kroner i bruktmarkedet.

Mange til salgs

De rimeligste eksemplarene starter på mellom 220.000 og 230.000 kroner. Da snakker vi 2014/2015-modeller, som gjerne har gått et stykke. Kilometerstand på rundt 150.000 er ikke uvanlig her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men du trenger ikke å legge mer enn 20.000-30.000 kroner til på bordet, for å finne et eksemplar med bare rundt halvparten av den kjørelengden.

Suksessen Outlander har hatt har også resultert i at mange eksemplarer har kommet inn via bruktimport. Ikke alle importerte biler har ikke samme garanti som de norsksolgte.

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no