Meny

For noen år siden var dette en drømmebil

Vi håper noen forbarmer seg over denne og får den inn i en garasje. Snarest!
Nå får du den for småpenger.

Ford Escort. Folkebilen fra 60- og 70-tallet har nå blitt en klassiker, det har vært noen solide prisøkninger de siste årene. Vi snakker nærmest eksplosjon i prisene.

Men det gjelder ikke alle Escort-modellene. Bare de eldste, de med bakhjulsdrift, som ble produsert fram til 1980. Det er disse entusiastene har flokket seg rundt de siste årene.

Det tynnes i rekkene

I 1980 kom tredje generasjon Escort, med forhjulsdrift. I kjent Ford-stil hadde man sporty modeller i paletten. Det skulle være mer enn nok å nevne modeller som XR3i, Cabriolet og RS Turbo.

Saken fortsetter under

Hot or not? Vi mener at Ford Escort XR3i cabriolet er en klassiker som det kan være smart å kjøpe nå. Illustrasjonsbilde.

Disse modellene tok de med seg videre til MK4, som ble sluppet i 1986. Men til tross for at disse på mange måter var drømmebiler, har de ikke klart å holde samme popularitet som de eldre bilene. Dette uavhengig av at det de siste årene har blitt betydelig tynnere i rekken av pene, velholdte originalbilder i god stand. Dessverre. Men en dag vil nok også disse komme etter.

Derfor er det kanskje ikke dumt å kjøpe en slik bil nå. En hyggelig bivirkning av det, bortsett i fra at det er koselige biler, er at du kan få med deg en hyggelig prisøkning om du er litt tålmodig.

Vinter og cabriolet hører nødvendigvis ikke helt sammen. Den litt nedsnødde bilen på toppbildet her er nettopp en XR3i cabriolet fra 1988, som forleden ble lagt ut til salg.

Les også:  Vanlig gammel Ford? Nei, denne gikk for en liten formue

Mye bil for lite penger?

15.000 kroner er det selgeren fra Ullensaker, nord for Oslo, forlanger for denne bilen. Etter det vi kan bedømme ut fra annonsen og de få bildene, virker den å være i rimelig grei stand.

Kalesjen skal være hel, alt fungerer som det skal, interiøret er fint, bilen er påkostet med ny registerreim, nye bremser, ny frontrute etc. før den ble satt bort på grunn av manglende interesse.

Bilen som har gått drøyt 160.000 km har komplett servicehefte og leveres i tillegg ferdig EU-godkjent. Det følger også med en god del dokumentasjon, på Escorten som er importert fra Tyskland i 1996.

Og panseret med de to luftespaltene, stammer ikke det egentlig fra en RS Turbo?

Billigbil: Dropp sydenturen – kjøp feriebil i stedet

Det ser ut som om det følger godt med dokumentasjon med bilen. Faksimile fra AutoDB.no.

Vi håper for selgerens skyld at det er flere enn oss som synes dette kan høres interessant ut.

Framtidig klassiker

Bilen er i tillegg veteran etter 30-års regelen i år, så eierskapet skal heller ikke behøve å koste flesk. Vi har jo allerede kommet et stykke ut i februar, og selv om det er både mye snø og kaldt, er det vel grunn til å tro at våren vil prøve seg nok en gang, om noen uker.

Det finnes definitivt verre måter å møte våren på enn i en klassisk Escort cabriolet. Så får man heller leve med at misunnelige kompiser kaller det frisørbil og bil for de med knekk i lillefingeren. Det tyder vel egentlig bare på at de ikke har fulgt helt med i timen…

Vi tror i alle fall at dette er en framtidig klassiker!

Ford Escort: Det har vært priseksplosjon på folkeklassikeren

Saken er først publisert på Broom.no

Motor
Populært