100 nordmenn kjøper denne bilen – hver dag

Andre generasjon Nissan Leaf har fått en pangstart i Norge.
Andre generasjon Nissan Leaf har fått en pangstart i Norge. Foto: Broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ligger an til å bli rekord i år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg har ikke lyst til å gå ut med noe konkret salgsmål, men interessen er enorm. Jeg kan vel si så mye som at vi med nye Nissan Leaf tar sikte på å bli Norges mest solgte elbil i år. Det forteller Anders Mamen Lund, Norgessjef for Nissan.

I 2017 var VW e-Golf Norges mest solgte elbil, med 6.639 biler. Det tallet har nye Nissan Leaf allerede banke godt ned i støvlene. I midten av februar har Leaf solgt 7.100 biler.

Les også: Slik er batteri-garantien på de ulike elbilene

100 biler om dagen

– Salgstakten er svært god. Nå som forhandlerne har fått demonstrasjonsbiler og kundene både kan både få se og prøve bilen, gjør det også sitt, Den siste uken har våre forhandlere solgt rundt 100 Leaf hver eneste dag, forteller Mamen Lund, til Broom.

Anders Mamen Lund, Norgessjef for Nissan kan fortelle interessen fir nye Nissan Leaf er enorm. Foto: Broom
Anders Mamen Lund, Norgessjef for Nissan kan fortelle interessen fir nye Nissan Leaf er enorm. Foto: Broom

Anders Mamen Lund, Norgessjef for Nissan kan fortelle interessen fir nye Nissan Leaf er enorm.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er et veldig høyt tall, som mange andre bilmerker gjerne også skulle ha kunnet bokføre.

– Med en slik salgstakt, er det ikke da bare å hoppe i det å si at dette kommer til å bli Norges mest solgte bil, og ikke bare elbil, i år? Sistnevnte har dere jo allerede etter alt å dømme vunnet og det er 10 måneder igjen av året?

– He, he... Dette er dine ord og dine analyser som du må stå for selv. Som sagt vi vil ikke forskuttere noe som helst. Vi vil bruke litt mer tid på å analysere tall og salgsmål, men vi er veldig fornøyd med salgsutviklingen så langt, sier Mamen Lund.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rask levering

Det er selvfølgelig et pent og politisk korrekt svar. Men det vil undre oss stort om ikke salgs– og markedskorpset hos den norske importøren har tenkt de tankene selv ...

For leveringssituasjonen er det heller ikke noe å si på.

– Absolutt ikke. Vi kan levere Leaf så du får ny bil til påskeferien vi, forteller han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi nordmenn vil gjerne har topputgaven med mye utstyr og "skreddersøm" i forhold til tilvalg, farger og slike ting. På disse bilene er det noe lengre leveringstid, men ikke veldig lang. Vi snakker om rundt juli / august på de bilene.

– Så dere kommer ikke til å havne i den samme fella som noen av de andre elbil-leverandørene – og få kjempelange ventelister?

– Nei, det kan jeg love, svarer han bestemt og legger til at fabrikken i engelske Sunderland der Leaf produseres, veldig enkelt kan omskalere produksjonen. Slik kan de ta unna topper og sikre en jevn levering av biler.

Vi var de første som kjørte nye Nissan Leaf – les mer her:

Nye Nissan Leaf kommer til å bli et svært vanlig syn på veiene de neste årene. Foto: Broom
Nye Nissan Leaf kommer til å bli et svært vanlig syn på veiene de neste årene. Foto: Broom

En variant til i 2019

– Til høsten kommer dere også med en viktig nyhet til på Leaf, det vil vel heller ikke gjøre salget dårligere?

– Du tenker da på den større batteripakken? Det er riktig, da får Leaf rekkevidde på over 500 kilometer i følge NEDC-normen. Det er klart vi gleder oss til det også. De bilene vil, etter det vi vet nå, trolig bli levert ut til kundene tidlig i 2019. Slik sett kommer med ikke på 2018-statistikken, men vi skal selge biler neste år også vi, avslutter en fornøyd Nissan-sjef.

(Artikkelen er først publisert på Broom)