Tøffe forhold – da er dette eneste måte å komme fram på

Kolonnekjøring er slett ikke uvanlig på norske fjelloverganger. Alternativet er å stenge veiene helt for bilistene. Foto: Colourbox/Tryg forsikring.
Kolonnekjøring er slett ikke uvanlig på norske fjelloverganger. Alternativet er å stenge veiene helt for bilistene. Foto: Colourbox/Tryg forsikring.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er de beste rådene for kolonnekjøring.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er skikkelig vinter i store deler av landet vårt nå. Kombinasjonen snø og sterk vind kan gjøre det til en skikkelig utfordring å komme seg dit man skal. Det blir fort svært vanskelige kjøreforhold. Flere steder er det da også ganske vanlig med kolonnekjøring.

Det blir satt i gang når forholdene er slik at brøytemannskapene mener det er uforsvarlig å slippe bilene ut på egenhånd. Alternativet til kolonnekjøring er å stenge veien helt.

Aldri trivelig

Slik kjører du i kolonne

Før du drar:

• Sørg for å ha nok drivstoff. Det er ikke bensin- eller ladestasjoner på kolonnestrekningene

• Skaff deg oversikt over mulige omkjøringsveger

• Innhent informasjon om veg- og værforhold

• Ta med varme klær og vinterfottøy, mat og drikke, lykt, slepetau, snøskrape og en spade

• Sørg for at kjøretøyet er i teknisk god stand og er utstyrt med vinterdekk.

• Før kolonnekjøringen:

• Kle deg varmt, kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta

• Har du varmetråder i frontruta så slå de av

• Ha lykt, slepetau, snøskrape og gjerne en snøspade lett tilgjengelig i bilen

Under kolonnekjøringen:

• Bruk tåkelys og nødblink

• Hold jevn fart

• Følg kolonnen, ikke kjør ut eller prøv å snu i kolonnen

• La luftanlegget gå med kald luft på frontruten

• Hold øyekontakt med bilen foran, ikke bruk mobiltelefonen under kolonnekjøring

Her er det alltid en brøytebil eller en ledebil, både foran og bak i kolonnen. Sjåførene av brøytebilen og ledebilen har kontakt med hverandre hele tiden. Sjåføren av brøytebilen kan stanse kolonnen med jevne mellomrom for å sjekke at alle er med.

– Det er jo aldri trivelig å havne i bilkø mens snøfokket står utenfor, men kolonnekjøring iverksettes først og fremst av sikkerhetshensyn. Det er begrenset hvor mange som får være med, da det ikke skal være flere personer i en kolonne enn redningsmannskaper har kapasitet til å redde ut, sier Espen Opedal, direktør i Tryg Forsikring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vinterføre: En av ti krasjer på sommerdekk

Lang ventetid

Det er viktig å ta noen forholdsregler hvis du vet at du kan havne i kø for kolonnekjøring. Ha godt med mat og varme klær liggende i bilen, ha nok drivstoff og sørg for at bilen er godt skodd for vinterføre.

Brøytemannskapet kan avvise trafikanter de tror kan få problemer.

– Været på fjellet kan gå fra sol til snødrev på få minutter. Blir det kolonnekjøring må man være forberedt på ventetid før man kommer med, det kan ta flere timer i verste fall.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Har man aldri opplevd kolonnekjøring før, kan det lønne seg å sette seg inn i reglene. Det kan oppleves stressende å kjøre kolonnekjøring for første gang, sier Opedal, i en pressemelding.

LES MER: Vil ikke gi elbilene forkjørsrett over fjellet

Ikke ufarlig

En av de viktigste oppgavene for deg som sjåfør i kolonne er å sørge for å se og bli sett, samt at du følger trafikken i det tempoet brøytebilen setter opp. Det betyr å kjøre med nødblink på og ha kaldluft på frontvinduet for å unngå at snø blir til is og kladder til vindusviskerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Spesielt når det er snøfokk og minusgrader er det viktig å ha kaldluft mot frontruta. Med varmluft kan snø bli til is som igjen kan kladde til både frontruta og vindusviskerne. Å kjøre kolonne i uvær på fjellet vinterstid er slett ikke ufarlig. Skulle det bli stans i kolonnen må du IKKE gå ut av bilen. Det har hendt at folk har blitt påkjørt i kolonnekjøring, sier Opedal.

Kolonnekjøring kan være en påkjenning for mange bilister, her gjelder det å vite hva du begir deg ut på. Foto: Coulourbox/Tryg forsikring.
Kolonnekjøring kan være en påkjenning for mange bilister, her gjelder det å vite hva du begir deg ut på. Foto: Coulourbox/Tryg forsikring.

Derfor kan det være ekstra krevende å kjøre stor SUV

Denne saken ble først publisert i Broom.no