Først ble det fiasko – men de gir seg ikke så lett

Slik ser det ut når Mercedes lager ekstra luksus-utgave av sin S-klasse.Mercedes-Maybach S-klasse blir snart ny.
Slik ser det ut når Mercedes lager ekstra luksus-utgave av sin S-klasse.Mercedes-Maybach S-klasse blir snart ny.
Luksusbilen blir ny og debuterer snart.

Maybach var opprinnelig et luksusbilmerke, grunnlagt i 1909.

I 2002 gjorde navnet comeback, nå eid av Mercedes. Ambisjonene var store: Maybach skulle bli en hel serie av supereksklusive biler.

Men dette gikk ikke etter planen. Hele Maybach-satsingen blir i etterkant regnet som en fiasko. Salget gikk dårlig, og i 2012 var det kroken på døra.

For tre år siden startet Mercedes så smått opp igjen, nå med å bruke Maybach-navnet på eksklusive spesialmodeller av sine eksisterende modeller.

En av ti er Maybach

Ikke overraskende har toppmodellen S-klasse vært viktig her i starten. Den er i utgangspunktet en av de mest eksklusive bilene du kan kjøpe. Med en god dose Maybach-faktor i tillegg, håper Mercedes at den skal klare å ta opp konkurransen med merker som Rolls-Royce og Bentley.

Så langt har denne satsingen også vist seg å være vellykket. Så mye som én av ti solgte S-klasser har de siste årene vært Maybach-utgaven. Det er særlig i Kina, Russland og Sør-Korea at bilen har solgt godt.

Nå har Mercedes fornyet denne bilen, målsetningen er å løfte den flere ekstra hakk i eksklusivitet.

Les også:   Plutselig ble luksus-bruktbilen 1,2 millioner dyrere

(Saken fortsetter under)

Ekstra fine materialer og noen detaljer til tross: Det er ikke vanskelig å kjenne igjen S-klasse her.
Ekstra fine materialer og noen detaljer til tross: Det er ikke vanskelig å kjenne igjen S-klasse her.

Pianolakk

Her får du nesten 5,5 meter gjennomført luksus. Maybach-utgaven er forlenget ytterligere 20 centimeter i forhold til den lange versjonen av S-klasse. Det betyr et hav av plass i baksetene. Den er også målt til verdens mest støysvake av alle masseproduserte biler.

Nå har flaggskipet fått ny front, med stor og framtredende grill og mer krom. Den fallende hekken kommer enda litt mer ut, takket være todelt-lakk. Et gammelt triks som har gått litt i glemmeboka de siste årene, men Mercedes mener tydeligvis det er riktig på en bil som denne.

Uansett om du velger dette eller ikke: Mercedes har gitt bilen spesiallakk med store doser klarlakk. Det skal gi skikkelig dybdefølelse, eller "pianolakk-effekt" som Mercedes kaller det selv.

Les også:  Dette kan bli verdens dyreste

(Saken fortsetter under)

Du finner ikke mange biler som er lengre enn denne. Mercedes-Maybachen er forlenget 20 centimeter, i forhold til den fra før forlengede utgaven av S-klasse.
Du finner ikke mange biler som er lengre enn denne. Mercedes-Maybachen er forlenget 20 centimeter, i forhold til den fra før forlengede utgaven av S-klasse.

Debuterer i mars

Innvendig er det nye farger og enda mer eksklusive materialer.

I denne klassen kan man naturligvis ikke ha noen knatrende dieselmotorer (selv om det neppe ville vært særlig hørbart inne i bilen). Her er bensinmotor som gjelder, nærmere bestemt en 4-liters V8-er eller en V12 på 6 liter.

Bilen skal debutere på bilutstillingen i Geneve som åpner dørene i mars. Senere i år kommer det for øvrig også Maybach-versjon av kommende Mercedes GLS. Da snakker vi en av markedets største SUV-er.

Les også:   En gang var dette en av verdens flotteste biler

Det er nok mest sannsynligvis her hovedpersonen sitter, mens en sjåfør kjører bilen. Og Maybach-baksetet ser absolutt ikke ut som noe dumt sted å være.
Det er nok mest sannsynligvis her hovedpersonen sitter, mens en sjåfør kjører bilen. Og Maybach-baksetet ser absolutt ikke ut som noe dumt sted å være.

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor