Nå får du SUV-verstingen til Skoda-pris

Dette var noe av både det dyreste og kuleste du kunne ha utenfor hytta da den var ny. Denne bilen skal fortsatt være som ny, men prisen har det skjedd noe med. Faksimile fra finn.no.
Dette var noe av både det dyreste og kuleste du kunne ha utenfor hytta da den var ny. Denne bilen skal fortsatt være som ny, men prisen har det skjedd noe med. Faksimile fra finn.no.
Kostet over 2,7 millioner ny – sjekk hva du må betale nå.

Porsche Cayenne kom i 2002 og traff som et knyttneve-slag i mellomgulvet. Ingen, absolutt ingen, kunne forholde seg likegyldig til denne bilen.

Porsche med SUV? Skulle ikke de lage lave, flate sportsbiler med motoren bak?

Designet var også særegent og diskusjonen om den er pen/kul – eller ei – pågår fortsatt og man vil trolig aldri bli enig.

Steindyr som ny

Skepsisen til tross: Bilen ble en knall-suksess og Porsche Cayenne har de siste 15 årene vært noe av det kuleste du kunne ha på gårdsplassen. Bilen var alt fra dyr til steindyr, og det ble for de fleste av oss med drømmen om en Cayenne.

Bilen på disse bildene tilhører definitivt kategorien steindyr. I 2006 kostet den mer enn 2,7 millioner kroner, i følge salgsannonsen på finn.no.

Det er med andre ord ikke en alminnelig V6. Nei da, her snakker vi om en skikkelig versting. Nemlig Cayenne Turbo S. Det er en 2006-modell og dermed første årgang av den utgaven, som etter sigende ble tatt fram for å sette på plass erkekonkurrent Mercedes ML 63 AMG.

Les også:   Test av ny Porsche Cayenne her

(Saken fortsetter under)

Smakfullt interiør i lyst skinn, selv om det har skjedd litt på interiørdesign på de årene som har gått siden denne var ny. Faksimile fra finn.no
Smakfullt interiør i lyst skinn, selv om det har skjedd litt på interiørdesign på de årene som har gått siden denne var ny. Faksimile fra finn.no

Turbo S har en 4,5-liters V8 med twin-turbo og ubeskjedne 527 hestekrefter, nok til å sende den store luksus-SUV-en fra stillestående til 100 km/t på bare 4,7 sekunder.

Skoda-pris nå

Men som med mye annet, årene som går, gjør noe med prisen. Nå er SUV-verstingen tilgjengelig for oss som måtte nøye oss med å sikle på den da den var ny. Nå er den til salgs for under 1/5 av nypris.

For prisen har gått fra 2,7 millioner kroner, til 499.000 kroner. Altså omtrent det samme som du må betale for en ikke altfor godt utstyrt Skoda Kodiaq med 1,4-liters motor og 150 hestekrefter...

Okei, da er vel Cayennen oppbrukt, nedkjørt og ødelagt, tenker du kanskje. Vet du hva – mer feil kan du ikke ta.

Bilen som ble kjøpt ny av en velstående familie i sør Italia, har senere funnet veien hit til høye nord. Petter Andreas Poppe, en sann bilentusiast, eier bilen i dag.

– Kun 35.000 nennsomt kjørt kilometer har blitt klokket inn på telleverket. Bilen ser ut som ny, skal lukte som ny, har fremdeles plast på pedalene og flere hundre tusen kilometer å gå på, sier eieren til Broom.no.

Bilen har heller aldri blitt vinterkjørt, eller brukt på saltede veier. Den har vært bil nummer fem i familien, og stort sett blitt brukt til og fra landstedet.

Selgeren beskriver seg selv som litt petimeter når det kommer til bilhold. Bilen er håndvasket hver fredag, lakkforseglet, polert og renset innvendig hver tredje måned. Det sier vel i grunnen ikke så rent lite.

Se hele annonsen her for flere bilder og mer informasjon

(Saken fortsetter under)

Frekk rumpe. Faksimile fra finn.no
Frekk rumpe. Faksimile fra finn.no

Har litt annet i garasjen også

– For å underbygge den lave kilometerstanden, kan jeg legge til at jeg har tre andre biler jeg i tillegg bruker daglig, alle litt «rariteter» og noe uvanlige i den norske trafikkfloraen.

– Og det er bare jeg som har «lappen» i familien, forteller selgeren.

Det er aldri feil å kjøpebruktbil av ekte entusiaster. Vi tror faktisk du skal slite litt for å finne noe som matcher denne Cayennen. Eller går du heller for Skodaen..?

Les også:   Denne Porschen dukket opp på et nedlagt småbruk

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor