Bil-legenden Toyota Landcruiser i ny utgave

Artikkelen fortsetter under annonsen

Toyota Landcruiser 150 kom allerede i 2010. Nå har den fått en real facelift, samt mer utstyr, som 2018 modell. Vi har prøvekjørt billegenden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er mer enn 65 år siden Toyota Landcruiser ble lansert. Den er viden kjente for sin legendariske driftssikkerhet og framkommelighet. De siste årene har den også blitt større, mer komfortabel og luksuriøs. Mens utseendet er av det litt mer trauste slaget. Den selges i mer enn 190 land verden over og den er kanskje særlig populær på steder med dårlige veier og infrastruktur, og på steder der det stilles ekstra strenge krav til et kjøretøy.

Så her snakker vi om en både en skikkelig tøffing og ekte billegende. Toyota Landcruiser 150, som dagens versjon, heter kom i 2010. Den har allerede fått én facelift. 2018-modellen byr på facelift nummer to.

Hva er nytt?

Toyota Landcruiser 150

  • Motor: 2,8-liter diesel
  • Effekt: 177 hk / 450 Nm
  • 0-100 km/t: 12,7 sek
  • Toppfart: 175 km/t
  • Forbruk: 0,74 l/mil
  • Bagasjerom: 621/1934 liter
  • L - B - H: 484, 185, 185 cm
  • Vekt: 2.245 kg
  • Pris fra: 509.000 (varebil)
  • Pris testbil: 1.040.000 (7-seter personbil)

Om vi begynner utvendig, er det mest iøynefallende ny grill og nye lykter foran. Men også panser, fangertrekk, tåkelys og felgene, som du nå kan få opp til 19-tommer størrelse, er nye. Den har også fått et par nye farger i paletten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bak er endrede baklykter det man ser best. Men også her er det endret en del andre detaljer.

Det er kanskje allikevel innvendig og under «skallet» vi finner de viktigste nyhetene. Her snakker vi helt nytt instrumentpanel, med en ny 4,2-tommers fargeskjerm, nye brytere og mer ergonomisk betjening. Nå har også Landcruiser fått Toyotas «Touch 2 Go»-multimediasystem og navigasjon med større og bedre skjerm.

Ventilerte forseter, oppvarmede bakseter og oppvarmede spylerdyser er også på plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Nytt multimedia-system, mer sikkerhetsutstyr og ytterligere forbedret framkommelighet er de viktigste endringene på 2018-modellen.
Nytt multimedia-system, mer sikkerhetsutstyr og ytterligere forbedret framkommelighet er de viktigste endringene på 2018-modellen.

De har også forbedret sitt allerede gode Multi-terrain Select System ytterligere.

Toyota har også lagt til nye funksjoner og oppgradert «Toyota Safety Sense», altså sikkerhetspakka. Den er rett og slett mer up to date.

Dette sammen med nye og bedre materialer innvendig, litt ny layout og så videre, gjør at bilen ikke føles så gammel som den faktisk er.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Toyota Landcruiser: Million-SUV med tømmerhogger-faktor

Hva er styrker og svakheter her?

Den største styrken ligger nok i det vi nevnte innledningsvis, med fenomenal framkommelighet og en driftssikkerhet som går utenpå det aller meste. Kombinert med god plass, komfort og litt diskret innpakket luksus.

Denne bilen er rett og slett et realt arbeidsjern, men fungerer også som staslig og ikke altfor prangende luksus-SUV. Om du vasker av den gjørme, støv og skitt, kan du fint parkere utenfor byens hippeste spisested.

Et ikke altfor spennende utseende og et relativt høyt dieselforbruk, bilen er jo stor og tung, er kanskje en av de få tingene man kan pirke litt på.

Hva koster den?

Som godt utstyrt personbilutgave nærmer du deg fort én million kroner. Av de rundt 700 bilene som selges i Norge årlig, er ca 650 biler registrert som toseters varebiler på grønne skilter. Da snakker vi om priser fra rett over 500.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Verdens eldste Toyota dukket opp – i Sibir

(Saken fortsetter under)

Bakfra er den lik seg selv, men har i alle fall nye baklykter og nye felger. Denne fargen er også ny.

Hvem er konkurrentene?

En liten trøst at konkurrentene heller ikke er billig-biler. Vi snakker fort om biler som Mercedes G-Klasse og Land Rover Discovery , kanskje også Range Rover.

Tidligere var biler som Nissan Patrol og Mitsubishi Pajero de nærmeste konkurrentene, men begge disse har forsvunnet fra det norske markedet uten å bli erstattet.

Vil naboen bli imponert?

Det kommer helt an på naboen. Men om han forstår hvor kapabel denne bilen egentlig er ,så bør han, som alle andre, bli imponert.

Visste du at:

  • Toyotas offroad-historie i utgangspunktet ble initiert av den japanske hæren i forbindelse med andre verdenskrig? De ville ha noe som minnet om amerikanernes Jeep.
  • Det var Hanji Umehara, en av Toyotas direktører på begynnelsen av 50-tallet, som avgjorde at Toyotas firehjulstrekker skulle hete Landcruiser. Han var inspirert av den britiske konkurrenten Land Rover.
  • I år 2000 feiret Landcruiser sitt 50-årsjubileum. Den gjeldende modellen hadde da betegnelsen 100-serien.

Les også: Sist vi kjørt Toyota Landcruiser var vi her

Testen er opprinnelig publisert på Broom.no