Plutselig forsvant bilene fra markedet

Dette var bilen som skulle skape et norsk bileventyr. Men Think tok aldri av... Foto: NTB scanpix)
Dette var bilen som skulle skape et norsk bileventyr. Men Think tok aldri av... Foto: NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

De startet det store elbil-eventyret.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Husker du Think? Buddy? Reva? Kewet?

De var de første elbilene i markedet. De var små og enkle – og de var starten på noe stort.

Alle disse rare og bittesmå bilene var nemlig viktige pionerer i det norske elbilmarkedet for 10-15 år siden. I dag ser du nesten aldri noen av dem lenger.

Bransjefolk Broom har snakket med bekrefter at dette er biler som har gått over i historien. Noen på grunn av tekniske problemer, noen på grunn av batterisvikt, mens andre rett og slett har vært ferdigkjørt.

2009-modell: 14.900

Et besøk på Finn.no bekrefter langt på vei dette. Nylig fant vi bare fire Think på landets største bilmarked:

2001-modell kjørt 93.000 kilometer til kr. 18 499,-

2002-modell kjørt 76.000 kilometer til kr. 18 594,-

2008-modell kjørt 93.300 kilometer til friske kr. 39 900,-

2009-modell kjørt 46 000 kilometer til kr. 14 900,-

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var ikke en eneste bil tilbudt fra noen av de andre merkene.

Fra den første utstillingen av nullutslippsbiler på Youngsgtorget i 2008. (Foto: NTB scanpix).
Fra den første utstillingen av nullutslippsbiler på Youngsgtorget i 2008. (Foto: NTB scanpix).

Dette er Norges billigste elbiler

Lettsolgte biler

Harald A. Møllers egeneide forhandlere omsetter langt over 30.000 brukte biler årlig, men ikke en av dem er av de tidligste elbil-merkene.

– Nei, slike ser vi ikke i det hele tatt. Vi registrerer også at det er relativt lite innbytte av elbiler, sier salgssjef Tom Skai.

Situasjonen blir en helt annen når vi snakker om den neste elbil-bølgen - Peugeot iOn, Mitsubishi i-Miev, Citroën C-Zero og Nissan Leaf. Slike biler ligger det mange av på nettet, og store bruktbil-aktører bekrefter at dette er lettsolgte biler:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Bruktbiler som dette er en billig utvei for å kjøre gratis gjennom bomringer. Alle sammen har rekkevidde nok til å takle en arbeidsvei på et par mil eller drøyt det inn til Oslo, og med de siste prisøkningene for bomring-passering har slike biler blitt mye mer etterspurt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Både Peugeot iOn, Mitsubishi i-Miev, Citroën Zero og første generasjon Nissan Leaf oppnår gode bruktpriser. De selger fortsatt godt. på tross av at det kommer stadig nye modeller med mye lengre rekkevidde.

Brooms bilekspert: Kjøp elbil nå!

Selger som varme wienerbrød

Reva i leopard-look. (Foto: NTB scanpix).
Reva i leopard-look. (Foto: NTB scanpix).

Men kundenes behov endrer seg jo ikke nødvendigvis av den grunn. Og når en rekkevidde på 170 - 200 kilometer er mer enn nok til det bilen skal brukes til, er dette en god løsning for mange - også mens man venter på levering av den nye elbilen man har bestilt, sier direktør bruktbil i Bertel O. Steen Detalj, Kjell Rese.

– Vi ser klare tegn på at tidlige elbil-modeller med middels rekkevidde etter dagens mål, fortsatt vil stå seg godt i markedet lenge ennå. Vi ser jo for eksempel at vår Kia Soul med 220 kilometer rekkevidde selger som varme wienerbrød brukt.

Parkering på tvers var kurant med de første bittesmå elbilene. (Foto: NTB scanpix)
Parkering på tvers var kurant med de første bittesmå elbilene. (Foto: NTB scanpix)

Mye tyder også på at elbilene vil bevare verdi bedre over tid enn fossile biler. Dette har naturligvis med det sterke suget etter elbiler i markedet å gjøre, og den situasjonen vil vare en god tid ennå. Liten tilgang på brukte elbiler, og stor etterspørsel, holder prisene godt oppe, sier Kjell Rese.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Morten Altmann i Norsk Bilpool er enig:

Bomring-besparelse finansierer bilen

– Ja, noen år gamle elbiler er veldig lett salgbare. Jeg ser bort fra de aller første som kom, med rekkevidde på bare noen få mil, men neste generasjon går unna til anstendige priser.

For en bilkjøper i Oslo-området er situasjonen nå at det han eller hun sparer på å kjøre gratis gjennom bomringen i løpet av en måned, er nok til å finansiere en e-Golf, for eksempel. Da blir det selvsagt veldig interessant for mange, sier Morten Altmann.

Han tror på gylne år fremover for elbiler:

Kjempeutfordring for dem som mangler elbil-modell

– Ja, det gjør jeg. Fortsatt er rekkevidde et tema, og jeg ser ikke elbilen som et fullgodt alternativ til fossile biler på den måten før det blir "normalt" å sette elbilen i garasjen med "kvart tank" uten å være engstelig for kjøreturen neste morgen.

– Mye vil forandre seg når de nye elbilene fra Jaguar, Mercedes, Audi og flere kommer. De som ikke har en elbil i modellutvalget nå, har en kjempeutfordring i tiden som kommer, avslutter Altmann.

Lyst på brukt bil? Da bør du skynde deg!

Les også:
Han laget over 5.000 prototyper av sin første støvsuger - nå skal han bruke 22 mrd. på elbil

Se hvem som kommer med ny elbil

Nå er det elbil-feber i bruktmarkedet

Denne saken ble først publisert i Broom.no