Audis familiebil som går som en racerbil

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prøvekjørt: Vi er først i Norge med Audis nye råtass.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Har dere lyst til å teste nye Audi RS4? Vi har akkurat fått den inn.

Når vi får slike henvendelser, er det naturligvis ikke vanskelig å svare ja.

Audi RS4 er en nemlig bil som har tradisjon for å lage litt furore.

Audi RS4

Motor: 2,9-liter V6

Effekt: 450 hk / 600 Nm

0-100 km/t: 4,1 sek.

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 0,88 l/mil

Bagasjerom: 505 / 1.510 liter

Lengde x bredde x høyde: 478 x 186 x 140 cm

Vekt: 1.790 kg

Pris: Fra 1.044.000 kroner

Første utgave kom i 2000. Den hadde etter datidens målestokk svimlende 380 hk – og er blitt legendarisk. Generasjonen etter fikk økt antall hestekrefter til 420. Også det satte en ny standard. Tredje generasjon fikk litt mer beskjeden effektøkning: 450 hk.

I år er det altså duket for generasjon fire. Men nå er det downsizing som gjelder: Den selvpustende 4,2-literen fra forgjengeren er blitt 2,9 liter med turbo. V8-motoren er blitt V6. Ja, effekten er sågar ikke økt, den er akkurat lik: 450 hk.

Kan det bli noe skikkelig «schwung» over dette da?

(Saken fortsetter under)

Audi RS4 er slett ikke redd for vinterføre. Firehjulsdriften er blant de bedre på markedet.

Hva er nytt?

Vi har kjørt A4 tidligere, med en rekke ulike motorer. Men ingen av disse kan måle seg med grombilen RS4. Den nye turbomotoren er spinnvill! Du får lov å presse turtallet opp i rundt 6.500 omdreininger, som slett ikke er verst i en turbomotor. Og frapsarket er hinsides! 0-100 km/t? 4,1 sekunder, takk!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen leveres naturligvis med quattro firehjulsdrift, slik RS-modellene alltid gjør. Testbilen har også sportsdifferensial – og prioriteten er helt klart vektet mot bakhjulene. Her kan du virkelig leke deg på glatt underlag. Slår du av ESP-systemet kommer hekken raskt ut. Den lar seg også lett kontrollere, og oppleves nesten som ren bakhjulsdrift. Artig for ungan! Den nye modellen er blitt mer leken enn forgjengeren på dette området.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Akselerasjonen er sterkt vandedannende, og den åttetrinns girkassen gjør jobben utmerket. Særlig hvis du velger å bruke hendlene bak rattet, og invovere deg selv litt.

Les også: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

(Saken fortsetter under)

Stor turteller i midten er tøft – og de digitale instrumentene fungerer godt. Interiøret ellers har skyhøy opplevd kvalitet.
Stor turteller i midten er tøft – og de digitale instrumentene fungerer godt. Interiøret ellers har skyhøy opplevd kvalitet.

Hva er styrker og svakheter her?

Vi klarer ikke helt å glemme at V8 er blitt til V6. Lydbildet er ikke fullt så barskt som vi skulle ønske – men her handler det naturligvis først og fremst om å redusere forbruk og utslipp. Og ganske sikkert også om å være diskret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøres bilen i den mest sportslige settingen, Dynamic, får du riktignok noen frekke «poff» når du skifter gir. Men Audis tilnærming til ekstreme familiebiler er likevel mer nedtonet enn for eksempel AMG-modellene til Mercedes.

Designet sitter godt. Selv om vi gjerne skulle hatt en annen og mer livlig farge. Aller helst RS-blå!

Breddede skjermer og hvasse 20" felger bidrar til å gi et muskuløst utseende – og infotainmentsystemet og de digitale instrumentene er helt i toppklasse.

I Dynamic-mode blir den i overkant hard over ujent underlag. På vinterføre og norske vinterveier generelt, anbefaler vi derfor komfort-modus.

Les også: Denne RS4-en ser litt mer utagerende ut!

(Saken fortsetter under)

Diskret moro. RS4 kan fungere som en helt vanlig familiebil, eller rases rundt med som en rallybil.
Diskret moro. RS4 kan fungere som en helt vanlig familiebil, eller rases rundt med som en rallybil.

Hva koster den?

Prisen starter på 1.044.000 kroner. Det er faktisk rundt 400.000 kroner mindre enn forrige generasjon RS4 kostet! Dessuten er det nesten 80.000 kroner rimeligere enn Mercedes C 63 AMG S.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Effekten er betydelig høyere i Mercedsen – som har 510 hk. Men ytelsene er mer eller mindre prikk like: 4,1 sekunder tar sprintøvelsen til 100 km/t for begge biler. Og begge er sperret på 250 km/t.

Hvis du går for den litt mer forsiktige S4-modellen, med 354 hk, er prisen 200.000 kroner lavere. Det er fortsatt en styggrask bil – som gjør 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Men den har ikke like rått utseende som RS4, og mangler blant annet bredde skjermer.

Les også: Test Audi RS6: Dette er galskap – men du verden så moro!

Hvem er konkurrentene?

Fronten er dandert med detaljer i matt alu for å skille den fra en vanlig A4.
Fronten er dandert med detaljer i matt alu for å skille den fra en vanlig A4.

Den mest nærliggende konkurrenten er altså C 63 AMG S. Den koster mer, men har større motor. Samtidig er faktisk forbruk og utslipp lavere i AMG-modellen. Forbruket er for eksempel 0,84 l/mil – mot 0,88 l/mil i RS4. Men vi tiper alle som vurderer en av disse bilene, tar akkurat forbruket med knusende ro.

Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW M3 er også en konkurrent. Men den leveres ikke som stasjonsvogn, og har heller ikke firehjulsdrift.

Les også: Nå kommer muskelbilen med en helt spesiell nyhet

Vil naboen bli imponert?

Ja, det skulle vi mene! RS4 har en rimelig bøs framtoning og ser sint ut. Men den er på ingen måte en spradebass, i alle fall ikke med grå lakk.

Kjennere ser hva dette er umiddelbart. Det var en del som fant fram mobilen da vi lå i rushtrafikken, for å si det sånn

Les også: Dette er alt annet enn en vanlig familiebil

Broom mener:

Vi har ikke fått så mye tid bak rattet i nye RS4. Og utelukkende på vinterveier med myke vinterdekk. Men denne bilen er et beist! Den går som ei kule, og er heldigvis lagt opp til å kunne leke med også.

Den bråker ikke like mye som en AMG, men lar seg ikke herse med i et lyskryss likevel. Diskret råskap er stikkord her.

Plass og komfort er omtrent som i en vanlig A4 – altså mer enn godkjent.

Les også: Eierne av disse drømmebilene har et problem

(Saken fortsetter under)

Akkurat slik ville vi spekket opp vår RS4, om vi skulle hatt en slik bil. RS-blåfargen har lange tradisjoner i Audi-verden.
Akkurat slik ville vi spekket opp vår RS4, om vi skulle hatt en slik bil. RS-blåfargen har lange tradisjoner i Audi-verden.

Visste du at:

  • Første generasjon av RS4 var oppfølgeren til den smått legendariske RS2. Sistnevnte var et prosjekt Audi hadde sammen med selveste Porsche!
  • Forrige RS4 hadde også 450 hk – men trengte hele 0,6 sekunder mer fra 0-100 km/t
  • RS Dynamikkpakke koster 88.410 kroner. Den inkluderer dynamisk styring, sportsdifferensial, RS-sportsunderstell plus med Dynamic Ride Control, økt topphastighet til 280 km/t og Audi Matrix LED-frontlykter.

Les også: Nå blir Audi-verstingen over 400.000 kroner billigere

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no