En dyr og deilig verdenssuksess

Motor.no har testet VW Polo, en av verdens mest solgte småbiler. Sjette generasjon er blitt enda større og mer komfortabel.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med rundt 14 millioner biler solgt, er Polo en av verdens mest suksessfulle småbiler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er vanskelig å bli annet enn begeistret for nye Polo: Plass, kjøreegenskaper, komfort og den generelle følelsen av kvalitet imponerer. I tillegg ser bilen bra ut.

Vår sølvgrå testbil er ganske beskjeden, men etter hvert kommer muligheten til å velge to farger utvendig med tilsvarende matchende farger innvendig.

Da får bilen plutselig et mer ungdommelig preg.

(Saken fortsetter under)

Første generasjon Polo kom i 1975.

Sjette generasjon er blitt betydelig større. Akselavstanden er økt med ni centimeter, og det betyr klasseledende beinplass bak og at bagasjerommet er økt fra 280 til 351 liter. Dette er bare 29 liter mindre enn en vanlig Golf.

Vi har ennå til gode å finne noen som ikke trives bak rattet i denne bilen.

Setene er gode og instrumenteringen oversiktlig. Den har det laveste innvendige støynivået av testbilene (Citroën C3, Nissan Micra og Ford Fiesta), og automatgiret med dobbelt kløtsj bidrar til å heve komfortfølelsen enda et hakk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ford Fiesta; Storselgeren er blitt bedre på alt

Vår testbil har en tre-sylindret, 115 hesters bensinmotor som gir mer enn nok krefter. Men den har også like høye utslipp av NOx som en dieselbil.

Billigste utgave av Polo, med en 65 hesters bensinmotor, koster 203.600 kroner ferdig på veien.

Vår bil med Highline-utstyr koster 272.700 kroner. Dette er med andre ord den klart dyreste bilen i testen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter en prøvetur er det likevel ikke usannsynlig at du lar deg overbevise om at den er verdt de ekstra tusenlappene.

Du kan eventuelt velge en 95 hesters motor for å spare 13.000 kroner.

(Testen fortsetter under)

Polo er en god del dyrere enn konkurrentene i småbilklassen, men bak rattet får du en storbilfølelse.

VW Polo

Lengde/bredde/høyde: 405/175/146 cm

Vekt: 1115/490 (kg, inkl fører/nyttelast)

Hengervekt: 1.000 kg

Sikkerhet: 5 stjerner i 2017 (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)

Sikkerhet voksne: 96 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)

Sikkerhet barn: 85 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)

Opplyst forbruk (l/mil): 0,47 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)

Vårt målte forbruk (l/mil): 0,51 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring)

CO2 (g/kg): 109 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)

NOx (mg/km): 40,0 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)

Støy (90 km/t): 62,1 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på våt asfalt)

Støy (akselerasjon): Ikke målt

Akselerasjon (0-100): 17,5 sekunder (målt på vei med hardpakket snø)

Akselerasjon (50-80): 4,6 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir målt på vei med hardpakket snø)

Bremselengde (80-0): 63,5 meter (målt fra 80–0 km/t, på vei med hardpakket snø og full ABS-brems)

Speedometer (misvisning i 80): 75,0 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)

Takhøyde foran/bak: 105/95 cm (målt av Motor)

Beinplass bak: 72 cm (målt av Motor)

Bredde bak: 131 cm (målt av Motor)

Bagasjerom (liter): 349 (oppgitte fabrikktall)

Bagasjerom (maks lengde): 59/135 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)

Bakkeklaring: 13,5 (målt av Motor)

Beregning av annenhåndsverdi: Beregnet av Autolease, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra én til seks, hvor seks er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60.000 km.

VW Polo

Pris: Fra kr 203.600, inkl. reg. kostnader (65 hk bensin Trendline)

Vi testet: Polo 1,0 TSI Highline – 115 hk bensin aut.

Pris testbil: 272.700, inkl. reg. kost.

Motor: Tre syl. bensin rekkemotor m/turbo, 999 ccm, 85 kW/115 hk v. 5.000 omdr. – dreiemoment 200 Nm v. 2.000 omdr.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 10,0 sek.

Toppfart: 195 km/t.

Dekk på testbilen: Nokian Hakkapeliitta R2 – 195/55 R16

Miljø og forbruk 7/10

Vi målte forbruket til 0,51 liter på mila i vår testrunde med blanding av by og landevei. Fabrikken oppgir 0,47 og et CO2-utslipp på 109 gram per kilometer. Utslippet av miljøgassene NOx på 40,0 milligram per kilometer er imidlertid like høyt som på en dieselbil og langt høyere enn de fleste bensinbiler.

Pris 7/10

Vår testbil til 272.700 kroner har en 115 hesters motor, automatgir og høyeste utstyrsnivå Highline. Det er en god del høyere enn konkurrentene i småbilklassen. Billigste utgave koster «bare» 203.600 kroner men har bare 65 hester og dårlig med utstyr. Knapt noen kjøper den.

Driftskostnader 8/10

Erfaringsmessig har VW gjennomsnittlige service- og delepriser. Forbruket på 0,51 liter på mila er helt greit for en bensinbil med automatgir. Autolease anslår ca. 3.400 kroner i året i vedlikeholdskostnader. Dette er litt under snittet i markedet, og under snittet i klassen. VW gir fem års/100.000 kilometers nybilgaranti og 12 års mot gjennomrusting.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Annenhåndsverdi 7/10

Modellens markedsverdi etter fire år/60.000 kilometer er beregnet til å utvikle seg som gjennomsnittet i markedet, og som snittet i klassen ifølge Autolease. De anbefaler utstyrsvariant Highline i kombinasjon med 95 eller 115 hesters motor og DSG. I tillegg bør du velge Black pakke for å få en komplett bil.

Praktisk 6/10

Nye Polo er blitt betydelig større enn forgjengeren. Akselavstanden er økt med ni centimeter og det betyr bra beinplass bak og at bagasjerommet er økt fra 280 til 351 liter. Dette er bare 29 liter mindre enn en i storebror Golf. Dette er bilen med den beste innvendige plassen i testen. Polo kan trekke henger på 1000 kg.

Sikkerhet 10/10

Polo får høyeste karakter fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest, med henholdsvis 96, 85 og 76 prosent score for sikkerheten til voksne i bilen, barn i bilen og fotgjengere. Dette er høye poengsummer. Den automatiske nødbremsen for fotgjenger fungerer opp til 55 km/t i vår test. Det er omtrent som gjennomsnittet i bilparken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her er bilnyhetene som kommer i 2018

Design 8/10

Nye Polo er betydelig lengre, lavere og bredere enn dagens utgave – mer dynamiske proporsjoner. Det har gitt designerne mulighet til å lage en bil med et mer maskulint og kraftfullt utseende. Pent og elegant interiør, rene linjer inni som utenpå. Lett å finne frem i førermiljøet, og det man trenger, men ikke mer.

Utstyr 7/10

Vår bil har i tillegg LED hovedlys, adaptiv fartsholder, reservehjul og mer som standard. Ryggekamera (kr 2400) og navigasjon (kr 8300) er ekstrautstyr. I tillegg mangler f. eks. blindsonevarsler, filskiftvarsler, skiltleser som nå er standard på mange andre biler. Basisutgaven av Polo har det viktigste sikkerhetsutstyret som standard, inkludert bybrems med fotgjengergjenkjenning, men mangler det meste av komfortutstyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Komfort 8/10

Polo har et bortimot perfekt oppsett av understellet. Det gir en svært god kombinasjon av kjørekomfort og sikre egenskaper på svingete veier. Med automatgir er bilen lettkjørt og vi sitter godt i setene Den innvendige støyen på våt asfalt målte vi til 62,1 dBA. Det er lavest av de fire småbilene i testen. LED-lyktene gir komfortabel kjøring i mørke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøreegenskaper 8/10

Testbilen har en bensinmotor på 115 hester kombinert med automatgir, noe som gir deg mer enn nok krefter å rutte med i de fleste situasjoner – ikke minst for raske forbikjøringer. Styringen er presis og bilen klarer den kritiske elgtesten i 74 km/t uten problemer. Grepet på underlaget og stabiliteten er fortsatt god. Dette er bedre enn de fleste andre småbiler.

Totalt: 76 av 100 poeng

Rune Korsvoll, journalist i Motor:

«Polo passer for alle som ikke har behov for veldig mye plass. Ingen småbiler slår kjørekomforten til Polo.»

Saken er opprinnelig publisert på Motor.no