Den yppet seg mot luksus-SUV-ene – nå får du den billig

Touareg var Volkswagens første SUV og solgte ganske brukbart her i Norge, særlig de første årene.
Touareg var Volkswagens første SUV og solgte ganske brukbart her i Norge, særlig de første årene.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette kan være et smart bruktkjøp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det vakte oppsikt da Volkswagen lanserte den store SUV-en Touareg, tilbake i 2002.

Ellers så folkelige VW gikk i strupen på de tyske premiummerkene, under skallet skjulte det seg en bil som var særdeles grundig utviklet.

Touareg var søstermodellen til den mer profilerte Porsche Cayenne. På den måten fikk VW-konsernet to modeller å fordele utviklingskostnadene på, etter hvert kom også Audi Q7 til. Og i praksis fikk Touareg teknologi og luksus VW neppe kunne forsvart hvis den skulle blitt utviklet helt på egenhånd.

Litt glemt bil

Touareg er stor, men på VW-vis med et dempet og lite utagerende design. Den ser nesten litt ut som en oppblåst Passat stasjonsvogn, men kjøreegenskapene er gode, motorene kraftige og materialvalget i interiøret godt. Touareg er også en ganske habil offroader, her er det 4x4-egenskaper som dekker de aller flestes behov.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ofte har de som kjøpte disse bilene nye heller ikke vært knuslete når de valgte fra den rikholdige tilbehørslista.

Salget var ganske godt de første årene, før nyhetens interesse var borte. Og siden har Touareg sklidd pent og forsiktig bakover i rekka hos de fleste bilkjøpere. Den har rett og slett blitt en litt glemt bil, slik er det også i bruktmarkedet.

Les også: Dette er SUV-en med færrest feil

(Saken fortsetter under)

Under et ganske anonymt skall, skjuler det seg en avansert bil.
Under et ganske anonymt skall, skjuler det seg en avansert bil.

Fra under 100.000 kroner

Men det er naturligvis gode nyheter hvis du er ute etter en stor SUV og ikke har problemer med at det er VW-merke i grillen på den. De rimeligste eksemplarene har nå havnet et lite stykke under 100.000 kroner. Da snakker vi typisk 2003/2004-modeller som har gått langt. Du må minst regne med i overkant av 200.000 kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Går du opp til 200.000 kroner derimot, får du både litt nyere bil og ikke minst: Du finner eksemplarer med langt lavere kilometerstand. Det kan nok være smart, i forhold til totaløkonomien her. Kjøper du et av de billigste eksemplarene, må du også være forberedt på at det vil komme verkstedregninger ganske kjapt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her er en annen modell VW snobbet oppover med

(Saken fortsetter under)

Interiøret var stilig da bilen kom, nå er det ikke til å legge skjul på at det begynner å bli stund siden.
Interiøret var stilig da bilen kom, nå er det ikke til å legge skjul på at det begynner å bli stund siden.

Flere ting å sjekke

Hva så med kvaliteten. Brooms bilekspert Benny Christensen beskriver denne som litt ujevn. Noen eiere opplever Touareg som en nesten feilfri bil, mens andre har mye og kostbart trøbbel:

– Det er flere ting å sjekke her. Blant dem sikkerhetsbeltene i baksetet som kan gå i vranglås. Pedalen til fotbrekket kan skade elkabler som ligger på siden denne. det har også vært endel kluss med det elektriske. ABS-lamper, airbag-lamper og motorlamper kan begynne å lyse. Noen ganger en bagatell – andre ganger feil i titusenkroners-klassen. Der er derfor svært viktig å sjekke alle elektriske funksjoner nøye.

Les også: Tyske myndigheter tar avstand fra dieselforsøk på mennesker

(Saken fortsetter under)

Tourag har et habilt 4x4-system, her kommer du deg fram stort sett overalt hvor det er vei.
Tourag har et habilt 4x4-system, her kommer du deg fram stort sett overalt hvor det er vei.

Mye SUV for pengene

– Noen biler ble solgt med luftfjæring som tilvalg. Det er behagelig, men dyrt om det går i stykker Bilen er stor og tung, bremser, forstilling, dekk og hjuloppheng slites derfor noe raskere enn man ofte er vant til. 3-liters V6 er vanligste motor. Den har registerkjede som ikke behøver å byttes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Touareg kan absolutt være mye SUV for pengene. Det gjelder å lete opp et eksamplar som har vært godt fulgt opp. Komplett servicehefte er et must, det skader heller ikke om det er få eiere på den. Bilen er generelt både solid og komfortabel, for endel kjøpere er det nok også et poeng at den ikke har premium-logo i grillen, avslutter Benny.

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no