Nå ble det enda litt vanskeligere å velge SUV

Brooms Mats Brustad har akkurat vært i Lisboa for å teste BMWs splitter nye kompakt-SUV.
Brooms Mats Brustad har akkurat vært i Lisboa for å teste BMWs splitter nye kompakt-SUV.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har testet nye BMW X2.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

LISBOA (BROOM/TV 2): BMW har nylig lagt et historisk godt år bak seg. I 2017 solgte premiummerket rett over 13.000 nybiler, og ble med det Norges tredje mest solgte bilmerke.

Mye av suksessen skyldes et bredt utvalg ladbare modeller. I tillegg har SUV-ene vært en sterk bidragsyter gjennom flere år.

Det er mye som tyder på at 2018 blir minst like spennende for BMW. Ikke bare er nye X3 på veien, men senere kommer også en helt ny X4, X7 og ikke minst kompakt-SUVen X2.

Sistnevnte vakte stor oppsikt under bilmessen i Paris for et drøyt år siden. Nå er produksjonsmodellen klar, og vi er blant de første i verden som har fått kjøre den.

Hissig førsteinntrykk

Å se bilen live bekrefter at BMW har lykkes med det nye designspråket, som fremstår langt mer dynamisk og sportslig enn det vi ser hos den nære slektningen X1, og de større X-modellene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
BMW X2 nesten så langt øyet kan se. Samtlige testbiler har den nye fargen Galvanic Gold.
BMW X2 nesten så langt øyet kan se. Samtlige testbiler har den nye fargen Galvanic Gold.

Våre testbiler er utstyrt med M Sport X-pakke. Det vil si at bilen henter sportslige designelementer fra M-modellene – og kombinerer dette med røffere detaljer fra BMWs X-modeller. Utstyrspakken innebærer også sportsunderstell, med 10 mm senking, som standard.

Dette bidrar til at nye X2 ser både barsk og litt hissig ut, selv om det kun befinner seg en 2-liters dieselmotor under panseret.

BMW med ny og spenstig SUV

God plassutnyttelse

Ved første øyekast vil man kanskje hevde at X2 har en typisk coupefallende taklinje. Men nei. Fremfor å senke taklinjen markant, har BMW heller endret utformingen på bakdørene, slik at vindusflaten blir mindre. Resultatet er at takhøyden fremdeles er god, samtidig som man får den coupeaktige effekten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Råtøffe lykter med nye og større BMW-nyrer i front.
Råtøffe lykter med nye og større BMW-nyrer i front.

X2 bygger på samme plattform som X1, men er kortere og 70 mm lavere. Men til tross for redusert høyde, syns vi ikke det har gått nevneverdig utover plassen. Tvert i mot har BMW vært flinke på dette med plassutnyttelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foran sitter to voksne godt, og det samme gjelder faktisk i baksetene. Her er det overraskende god plass, men det bør nevnes at vi syns setene bak er i overkant harde å sitte i…

Tre nye SUV-er og en drømmebil på vei fra BMW

Høy opplevd kvalitet

Når vi setter oss i førerposisjon, kjenner vi med en gang på gode materialvalg og en høy opplevd kvalitet. Alcantara i setene, karbonlister og et deilig M-sport skinnratt. Velger du X2 med M Sport eller M Sport X-pakke er dessuten tøffe kontrastsømmer i dashbord og seter standard.

Interiøret er ellers tilnærmet likt X1. Det vi savner er heldigitale instrumenter med flere visningsvalg, slik flere konkurrenter etter hvert tilbyr - også på de minste modellene.

X2 er en tøff bil, men hekken syns vi ikke sitter 100 prosent. Den virker nesten litt for svulstig...
X2 er en tøff bil, men hekken syns vi ikke sitter 100 prosent. Den virker nesten litt for svulstig...

En av Norges mest solgte elbiler skal gå mye lenger

Skiller seg fra de andre

Nå lurer du kanskje på hvordan bilen er å kjøre. Det får vi ikke lov til å røpe riktig ennå. Men vi lover å komme tilbake med full test av nye BMW X2 om ikke veldig lenge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det vi derimot kan konkludere med, er at nye X2 ser enda tøffere ut i virkeligheten, og at designet skiller seg tydelig fra alle de andre i BMWs X-familie. Dette er design-SUV, uten at det må koste en million. Og det ble i alle fall ikke enklere å velge bil i klassen når denne er på plass!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilene vi tester er X2 xDrive 20d. Den begynner på 525.000 kroner, før utstyr. Klinker du til med M Sport X-pakke, må du legge til 62.700 kroner. Dermed nærmer du deg 600.000 for en bil med 2-liters dieselmotor og 190 hk. Nevnte utstyrspakke inneholder riktignok en god del utstyr, se faktaboks nederst.

Duell: BMW M2 møter storebror M3 til duell

En av årets viktigste

BMW kommer med en rekke nye modeller i løpet av året. Her hjemme vil nye X2 helt klart være en av de viktigste modellene. Vi nordmenn er glad i SUV og firehjulstrekk. I tillegg er kompakt-SUV det raskest voksende segmentet akkurat nå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Helt nye BMW X2 treffer et stort og spennende segment i Norge. Nordmenn er glade i både små og store SUV-er og med X2 bringer vi enda mer kjøreglede inn blant de kompakte modellene, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.

Vi gleder oss til å fortelle hvordan helt nye X2 oppfører seg på veien. I mellomtiden kan du ta en titt på våre bilder fra verdenspremieren i Lisboa:

BMWs nye SUV kan bli en favoritt i Norge. Foto: Broom/Mats Brustad

Saken ble først publisert på Broom.no