Nå kan dette snart dukke opp i bilen din

Flere bilprodusenter vil tjene penger på å vise tilpasset reklame i bilen. BMW har allerede testet teknologien for flere år siden. Illustrasjonsfoto.
Flere bilprodusenter vil tjene penger på å vise tilpasset reklame i bilen. BMW har allerede testet teknologien for flere år siden. Illustrasjonsfoto.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tilpasset reklame skal gi bilprodusentene mer penger i kassa.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilprodusentene jobber kontinuerlig med å utvikle nye løsninger for å gjøre brukeropplevelsen bak rattet enklere og mer intuitiv.

De siste årene har vi sett en stor økning i bruk av både større og flere skjermer i forbindelse med bilens infotainment-system. I dag er Tesla blant produsentene som er lengst fremme på dette området.

Her styrer du i praksis alt fra én gigantisk skjerm, som også er koblet til internett. Det betyr at man kan surfe på nett, streame musikk og motta direkte trafikkvarslinger, for å nevne noe.

Reklame tilpasset deg

Nå ønsker flere bilprodusenter å benytte infotainment-systemet for å tjene noen ekstra kroner gjennom å tilby annonsering på bilens skjerm.

Amerikanske Telenav er allerede i gang med å utvikle denne løsningen, og har foreløpig inngått et samarbeid med General Motors, Ford, Toyota og Lexus. Tanken er at bilens GPS-posisjon avgjør hvilke annonser som vises på infotainment-skjermen. Når man er ute på tur kan det eksempelvis dukke opp reklame for nærliggende restauranter eller andre tilbud i området.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Mange lager farlige situasjoner – uten å vite det selv.
Mange lager farlige situasjoner – uten å vite det selv.

Reklamen skal naturligvis ikke distrahere føreren langs veien. Derfor vil den kun vises i det fører går inn i bilen, starter motoren eller venter på rødt lys. Annonsene skal forsvinne automatisk når bilen er i bevegelse, eller når infotainment-systemet brukes til andre formål.

Først i verden: Lanserer bil uten ratt allerede neste år

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lavere kostnader

Hensikten med bilannonseringen er i følge Telenav å generere ekstrainntekter til bilprodusentene, slik at de kan redusere kostnaden til bileieren ved abonnement på nettbaserte tjenester.

I tillegg til de nevnte produsentene, er det også kjent at BMW har testet mulighetene for bilreklame på sine iDrive-skjermer. BMW 7-serie prøvde ut teknologien, hvor annonsene baseres på bilens posisjon, tilbake i 2014.

Når reklamen inntar bilparken for fullt gjenstår å se, men skal vi tro den amerikanske utvikleren, er det ikke langt unna …

Mange lager farlige situasjoner – uten å vite det selv

Les også:
– Små, selvkjørende elbiler som farter hit og dit. Det blir helt topp!
Dette skjer når den selvkjørende bilen tror du sover
Nå vil de ta bort både ratt og pedaler
Denne saken ble først publisert i Broom.no