Nytt bilmerke skal bygge elektrisk sport-SUV
Polestar forteller mer om planene sine.
Det er bare noen måneder siden vi i Broom var på verdenslansering av et helt nytt bilmerke i Shanghai.
Volvos kinesiske eier Geely presenterte da Polestar som et helt eget merke for elektriske høyprestasjonsbiler.
Polestar 1 er navnet på den første modellen, som er en hybrid sportsbil med blant annet klassens lengste rekkevidde. Hele 150 kilometer skal være oppnåelig. I tillegg kan debutmodellen skilte med en kraftpakke av de sjeldne.
Hele 600 hk og 1000 Nm dreiemoment gjør leken fra 0-100 km/t unnagjort på under 4 sekunder.
Øker produksjonen kraftig
Polestar 1, som lanseres i 2019 skal kun produseres i 500 eksemplarer. På de neste modellene skal derimot produksjonen økes kraftig. Det bekrefter Polestar-sjef Thomas Ingenlath i et intervju med engelske Autocar.
I løpet av de neste fire årene skal nemlig tre helt nye Polestar-modeller stå klare. De to neste blir helelektriske i motsetning til debutmodellen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTotalt skal målet være å bygge minst 50.000 biler gjennom de neste fem årene.
Polestar 1: Her debuterer et nytt bilmerke
Sport-SUV
I det samme intervjuet forteller Ingenlath at sikkerhet også blir et svært viktig satsningsområde for Polestar. Han understreker at høyytelsesmodellene aldri skal gå på kompromiss på sikkerheten.
I tillegg bekreftes det at Polestar 2 og 3 blir henholdsvis en crossover og SUV. Sistnevnte kan ble en interessant modell for det norske markedet, særlig hvis vi ser på de gode salgstallene til Tesla Model X om dagen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSUV-en vil naturligvis også ha sportslig DNA i seg ettersom Polestar skal bygge bilen selv. Når det er sagt, vil de kommende elbilene hente flere designelementer fra Volvo. Blant annet Tors hammer-lyktene i front og grunntrekkene interiørt.
Kanskje kommer din neste bil fra Kina...
Artikkelen fortsetter under annonsenAbonnere på bilen
Da Polestar ble lansert i oktober, registrerte de interesse fra en ny kunde hvert minutt. Bestillingene skal gjøres via nettet, og Polestar åpner for dette tidlig i 2018.
Rent konkret skal kundene abonnere på bilen. En fast sum hver måned skal dekke det meste av kostnader, det er heller ikke noen innskudd i starten, slik det er på tradisjonell leasing. Målet er en mest mulig forutsigbar og oversiktlig modell, som skal gjøre det enkelt og ukomplisert for kundene.
Dette er Volvo allerede i gang med på sin kommende XC40, i bransjen er det stor interesse for hvordan kundene vil respondere på et slikt tilbud.
Denne saken ble først publisert hos Broom.no