Første smakebit: Den minste Mercedesen blir helt ny

Video: Her testes den nye A-klassen på svenske vinterveier.

Ambisjonen er klar: Den skal bli klassens beste.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mercedes drøyde det lenge med å lage småbil. Internt i selskapet var mange skeptisk til om de burde gå inn i denne klassen, frykten var at det skulle gå ut over merkevaren.

Da de til slutt kom med første A-klasse, valgte de å gjøre den temmelig forskjellig fra konkurrentene. Med spesielt design, høyreist karosseri og en unik gulvkonstruksjon, der girkasse og motor skulle skli under passasjerene ved en kollisjon.

Etter det har A-klasse nærmet seg konkurrentene for hver generasjon. Nå er den i praksis en direkte konkurrent til biler som BMW 1-serie, Audi A3 – og til en viss grad VW Golf. For å nevne noen.

A-klasse har vokst til å bli en svært viktig bil for Mercedes. Det gjelder både salgsmessig, men også fordi den er en innstegsmodell for Mercedes, og henter mange nye kunder.

Nå er et straks klart for en helt ny generasjon A-klasse, den fjerde i rekken. Mercedes skal vise den første gang i Amsterdam, helt i starten av februar. Nå har de sendt ut det første bildet av bilen på Twitter, det viser fronten på nykommeren.

Slik ser første generasjon A-klasse ut.
Slik ser første generasjon A-klasse ut.

Klikk her for å lese mer om første generasjon A-klasse

Klassens mest avanserte

Ut fra dette ser vi at A-klasse har fått et mer aggressivt frontparti. Lyktene tar igjen det vi har fått se på helt nye CLS og Mercedes-stjerna i grillen er diger.

Hele bilen har forresten vokst en god del. A-klasse er ikke lenger en småbil. Den skal måle hele 4,41 meter fra støtfanger til støtfanger. Det betyr adskillig bedre plass i kupéen. I tillegg øker bagasjeromsplassen, som har vært et ankepunkt mot dagens modell. Dette skal ha blitt 29 liter større, opp til 371 liter.

Ambisjonen til Mercedes er klar: Nye A-klasse skal bli klassens mest avanserte bil og være ledende både på teknologi og sikkerhet. Den skal også være langt fremme på selvkjøring. Her henter Mercedes løsninger fra sine dyrere modeller.

Elementer fra E- og S-klasse

Det er ikke bare utvendig det skjer ting. Mercedes har tidligere vist oss et bilde av interiøret, som viser at de nå virkelig slår på stortromma. Dette minner mye om da de lanserte siste generasjon E-klasse. Den kom med et interiør som plutselig fikk konkurrentene til å se både konservative og litt gammeldagse ut.

Her kjenner vi igjen flere elementer fra de største og dyreste modellene deres, blant annet luftdysene fra E-klasse Coupe. Og multifunksjonsrattet, det kommer fra flaggskipet S-klasse!

Det er høy digital-faktor over dashbordet, samtidig som materialkvaliteten skal være svært høy, i alle fall på de mest påkostede utgavene. For første gang kan du nå få kjøling i setene på en A-klasse.

Slik ser den ut innvendig, her kjenner vi igjen mye fra de større Mercedes-modellene.
Slik ser den ut innvendig, her kjenner vi igjen mye fra de større Mercedes-modellene.

E-klasse: Terningkast 6 fra Mercedes

Skal bli til åtte biler

Mercedes har tatt utgangspunkt i at kjøperne av A-klasse er yngre enn de som kjøper de øvrige modellene deres. De er også mer opptatt av utstyr og tilvalg i interiøret enn gjennomsnittskjøperen. For mange er dette viktigere enn størst mulig motor. Derfor skal de nå få svært mye å velge mellom.

Det vi kan kalle "A-familien" skal inneholde hele åtte ulike modeller. Dette viser igjen hvor sterkt fokus de tyske bilprodusentene har på nisjer. De følger hverandre tett, og er til stede i langt flere bilklasser enn tidligere.

Prisen på nykommeren vet vi foreløpig ikke noe om. I dag starter rimeligste A-klasse på 286.000 kroner her hjemme. På grunn av den tøffe konkurransen i denne klassen, kan Mercedes neppe øke prisene mye, selv om den nye utgaven både blir større og får mer utstyr.

Les mer: Nå vil Mercedes gjøre som alle andre

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.

Personvernpolicy