Endelig – her er ny versting-familie fra Mercedes
AMG-modellene får en spennende nyhet. Se bildespesial:
Artikkelen fortsetter under annonsen
2017 ble et kjempegodt salgsår for Mercedes i Norge, med over 10.000 nybiler og en markedsandel på 6,7 prosent.
Rekord ble det også for modellene med de aller største motorene under panseret.
Her snakker vi om Mercedes sine AMG-modeller, som leverer det ypperste av råskap fra fabrikken i Affalterbach.
Faktisk har salget av verstingmodellene nesten femdoblet seg på bare to år. I fjor endte AMG-salget i Norge på ganske nøyaktig 219 biler.
Ny AMG-familie på vei
Til tross for at Mercedes også er i ferd med å rulle ut en rekke nye helelektriske modeller, lar de ikke lidenskapen til AMG og bensinmotoren ta slutt helt ennå. Nå debuterte nemlig en helt ny AMG-familie under bilmessen i Detroit.
(Saken fortsetter under)
AMG 53 er navnet på den nye serien, som naturligvis plasserer seg mellom dagens 43- og 63-modeller. Det er helt nye CLS, samt E-Klasse Coupé og Cabriolet som er først ut med den nye betegnelsen på bakluka.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI tillegg til flere nye designdetaljer, er det først og fremst under panseret vi finner den største nyheten.
Elektrisk turbo
53-serien tar utgangspunkt i Mercedes sin nyutviklede rekkesekser på 3 liter. Nå er den imidlertid skremt opp til hele 435 hk og 520 Nm. I tillegg er motoren utstyrt med to turboer, hvor den ene er eksosdrevet på tradisjonelt vis. Den andre turboen er derimot elektrisk drevet.
Det betyr at responsen er umiddelbar, også ved lavere turtall, i motsetning til den eksosdrevne, som trenger noe tid for å vekkes ordentlig til live.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNytt for AMG 53-serien er altså at modellene får ytterligere hjelp via elektrisk kraft. Mercedes har nemlig plassert en start-alternator mellom bensinmotoren og girkassen. Den er koblet til et 48-voltsbatteri, som bidrar til 22 hk og hele 250 Nm ekstra, når den såkalte EQ Boost-funksjonen aktiveres over korte perioder.
Artikkelen fortsetter under annonsenDermed vil den nye 53-serien yte maksimalt 457 hk og brutale 770 Nm ved maks pådrag.
Les også: Nå kommer storselgeren med monstermotor
Redusert forbruk
Den nye hybridkonfigurasjonen er koblet sammen med AMG sin 9G Tronic Speedshift girkasse og 4Matic+ full variabel firehjulsdrift.
Resultatet er at nye CLS 53 gjør unna 0-100 km/t på kjappe 4,5 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 250 km/t. Dersom du kjøper AMG Drivers package øker toppfarten til 270 km/t.
Det som er ekstra interessant med den nye AMG-familien er dessuten at de elektriske kreftene bidrar til et relativt beskjedent forbruk, til tross for den høye effekten.
Ved blandet kjøring oppgir Mercedes et snittforbruk på 0,84 liter/mil. Det må vel kunne sies å være akseptabelt når du har langt over 400 hk til rådighet.
Les også: Her tester vi ekstreme Mercedes AMG GT R
Artikkelen fortsetter under annonsenNytt design
Sammen med E-Klasse Coupé og Cabriolet er det nyeste generasjon CLS som får æren av å starte det nye AMG-eventyret. På nye CLS ser vi at Mercedes har endret litt på designspråket. Fronten er mer foroverlent, og har skarpere linjer enn utgående versjon.
Artikkelen fortsetter under annonsenBak har det også skjedd ting, med blant annet nye baklys. Nytt for AMG 53-serien er dessuten twin-blade grill, som tidligere kun er forbeholdt 63-serien. Det er også verdt å merke seg at de klassiske AMG-eksospottene nå har blitt langt rundere i utformingen.
Eksteriøret som sådan kjenner vi godt igjen fra de øvrige AMG-modellene. Ny frontfanger, sidekjørt og en godt synlig diffusor bak.
PS: Det er fremdeles 63-serien som er de aller heftigste modellene AMG leverer. Her er nye E 63 S blant de aller raskeste med en brutal V8-er på 4 liter. Den leverer 612 hk og 850 Nm, noe som betyr 0-100 på lynraske 3,4 sekunder.
Under kan du se bilder av helt nye Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ og E-Klasse Coupé og Cabriolet i samme versjon:
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no