Vinterferie med Batmobile 2.0

Det finnes mange spesielle biler, men det finnes kun én Caresto Arkham - også kalt Batmobile 2.0. I fjor dannet den fortroppen sammen med gategodkjente Praga R1R. Foto: Oskar Bakke
Det finnes mange spesielle biler, men det finnes kun én Caresto Arkham - også kalt Batmobile 2.0. I fjor dannet den fortroppen sammen med gategodkjente Praga R1R. Foto: Oskar Bakke
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et knippe utvalgte superbileiere, inkludert et par søkkrike arabere, forbereder seg på et nytt vintertokt i Norge. 18. januar braker det løs i Oslo.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fjorårets «Snow Tour» fristet med biler du sjelden ser utenfor de mest eksklusive bilutstillingene. Den mest spesielle doningen ble frontet av saudiarabiske Sultan A. og hans Team Galag. Araberens representanter ønsker ikke å røpe hele navnet, det er i deres øyne enklere og mer sømmelig innad og utad å kun benytte seg av lagnavnet. Deres Batmobile 2.0 som deltok i Gumball 3000 i 2016, er inspirert av bilen i TV-spillet «Batman: Arkham Knight».

Det er nesten som om beistet vender hjem igjen. Arkham-monsteret ble bygd av mangeårig Koenigsegg-ingeniør Leif Tufvesson og resten av gjengen i det anerkjente karosseriverkstedet Caresto i Ängelholm i Sverige. Billig var det ikke.

Rike arabere klar for ny "Snow Tour". Foto: Oskar Bakke
Rike arabere klar for ny "Snow Tour". Foto: Oskar Bakke

– Vi bygger og konstruerer prototyper og spesialverk på bestilling. Kostnaden for å få bygd en tilsvarende unik bil kan sammenlignes med prisen på en ny Bugatti eller høyere, sier Leif Tufvesson til Finansavisen Motor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bugatti Chiron var opprinnelig priset til drøye 23 millioner kroner uten avgifter. At Caresto Arkham kan ha kostet det tilsvarende virker utrolig. Tufvesson var riktignok utviklingssjef hos Koenigsegg fra 1994 og frem til 2004, da han startet custom-geskjeften Caresto.

Les også: Jaguar F-Type har blitt 250.000 rimeligere

«Bare» er en ombygd Lamborghini

Til tross for rapporter om at dette «bare» er en ombygd Lamborghini Gallardo, har den unike kreasjonen en spesiallagd rørramme for ekstra soliditet, samt et helt nytt karosseri av karbonfiber. I midten bak setene sitter Lamborghinis 5,2-liters V10-motor på 560 HK, komplett med en åttetrinns girkasse. Det er ABS-bremser, uavhengige wishbone-oppheng på alle hjørner og 26-tommers aluminiumsfelger. Akselavstanden er 3,4 meter, bredden er 2,6 meter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjorårets «Snow Tour» stilte også Praga R1R, en pent forkledd formelbil med to seter, der sjåføren er viet mest plass. Tenk Valkyrie, men signert et slovakisk racingteam.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2016 kom de tilsynelatende Aston Martin i forkjøpet med designen, samt sitt-opp-med-beina «ground effect»-aerodynamikk under bilen. Ikke helt Valkyrie-finish, men de var først på offentlig vei.

Les også: Ford skal investere 87 milliarder kroner i elbiler

Mer organisert

Initiativtakeren til årets «Snow Tour: Volume 2» er Team Galag. I fjor var det en kjapp tur-retur manøver med venner opp til isbanekjøring i Nord-Sverige. Opplegget i år er mer organisert og består av minst 15 biler.

V10-motoren er hentet fra Lamborghini Gallardo, men hele karosseriet er nytt og lagd av karbonfiber. Foto: Team Galag
V10-motoren er hentet fra Lamborghini Gallardo, men hele karosseriet er nytt og lagd av karbonfiber. Foto: Team Galag

Festing og fyll á la Gumball 3000 er ikke i fokus, snarere kjøringen og det å oppleve norsk natur. To sjeiker er med. Jon Olsson som har en million følgere på YouTube stiller også. Det er snakk om at flere nye biler vil stille til start, men hvilke det er røpes ikke.

Alt Team Galag vil si er at «Batmobilen vil forhåpentligvis stille opp nå til uken». Målet er at det skal bli «Snow Tour: Volume 3 og 4» de neste par årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Danskene kjøper bilene INGEN nordmenn vil ha

Ni kilometer med fartsglede

Årets tokt starter og slutter ved hotellet The Thief i Oslo 18. og 25. januar. I mellomtiden går turen til Scandic Bystranda i Kristiansand, Clarion Energy i Stavanger, Magic Hotel i Bergen og Scandic Parken i Ålesund.

Det skal være et todagersstopp på Storefjell Resort Hotel på Gol, der det er lagt opp til is- og snøkjøring på Golsfjellet. Tre utfordrende og velpreparerte isbaner byr på over ni kilometer med fartsgleder, 900 meter over havet. Siste dagen returnerer utlendingene til hovedstaden.

Det kjøres tre-fire timer om dagen, og maksimalt syv timer på det meste. Det er duket for mange fornøyelser, selv for de som må ta til takke med å se på.

Når du blir trøtt av å kjøre bil er det kjekt å ha med et helikopter. Fem fotografer er med for å forevige årets tur, blant annet fra luften. Foto: Oskar Bakke
Når du blir trøtt av å kjøre bil er det kjekt å ha med et helikopter. Fem fotografer er med for å forevige årets tur, blant annet fra luften. Foto: Oskar Bakke

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen lørdag 13. januar