Nyere dieselbil i Oslo: Løp og kjøp!

Bilmarkedet gjennomgår store endringer, det fører også til ubalanse i utvalget av bruke biler. I Oslo-området er det nå solid overskudd av dieselbiler.
Bilmarkedet gjennomgår store endringer, det fører også til ubalanse i utvalget av bruke biler. I Oslo-området er det nå solid overskudd av dieselbiler.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det myldrer av dem – til knallpriser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du ser etter en nyere brukt bil i Golf-klassen, anbefaler vi Oslo og Akershus som «jaktområde».

Her myldrer det av gode, nesten nye dieselmodeller med lav kilometerstand og masse utstyr til knallpriser!

– Ja, det er ingen tvil om at her er det mange gode kjøp å gjøre på slike biler akkurat nå, bekrefter Morten Altmann i Norsk Bilpool. Han har 30 år bak seg med kjøp og salg av biler, hovedsakelig i hovedstaden med omegn.

Masse å velge i!

– Små og mellomstore brukte dieselbiler er ikke det Oslo-folk ser etter på bruktbilmarkedet i dag, like lite som brukte elbiler er særlig i vinden for eksempel på Rjukan, legger han til.

Morten Altmann er en av dem som kjenner brukbilmarkedet svært godt.
Morten Altmann er en av dem som kjenner brukbilmarkedet svært godt.

Det er den medfarten dieselmotoren har fått i Oslo de siste årene som har skapt denne situasjonen.

Med utsikter til mulig kjøreforbud og høyere bompenger er det kanskje ikke rart at små-diesel blir nesten usalgbart i Oslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For tiden ligger det ute rundt 3.000 stort sett ganske nye, små og mellomstore dieselbiler i Oslo og Akershus.

Les også: Her kan du gjøre et kupp på bruktbil

Nesten nye

Det vrimler av 2014-2017 modeller av Volkswagen Golf, Audi A3 og andre populære biler med lav kilometerstand og masse utstyr, til svært gunstige priser - her er noen eksempler:

  • 2014 Golf 1,6 TDI 26.500 kilometer - 179.000 kroner
  • 2015 Passat 1,6 TDI stasjonsvogn 45.000 kilometer - 234.900 kroner
  • 2016 Golf 1,6 TDI 21.800 kilometer - 239.000 kroner
  • 2017 Audi A3 TDI 43.300 kilometer - 229.000 kroner
  • 2015 BMW 114d M-sport 34.000 kilometer - 210.000 kroner
  • 2015 Peugeot 308 1,6 HDI. 56.500 kilometer - 149.000 kroner
  • 2014 Honda Civic stasjonsvogn 1,6 36.000 kilometer - 169.000 kroner
  • 2014 Citroën C4 HDI 38.000 kilometer - 149.900 kroner

Fossilbiler lever lenge ennå

– Dette åpner gode muligheter for folk som ser seg om etter en bra og nesten ny dieselbil. Slike kunder er det mange av i distrikts-Norge, og det er tross alt viktig å huske at mesteparten av landet fremdeles ligger utenfor Oslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi må heller ikke glemme at vi vil ha fossile biler i lang tid fremover ennå. Personbilparken i Norge er på ca. 2,7 millioner biler, og gjennomsnittlig levetid for den norske personbilen er godt over 18 år. Fossile biler vil være i salg ennå i mange år, minst frem til 2025. Så kan man jo regne selv hvor lang tid det vil ta før hele denne parken er fornyet med alternative drivlinjer, sier Morten Altmann.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– For oss som jobber med salg av bil krever dette selvsagt at vi må følge ekstra godt med på hva som skjer.

OK med «kvart tank»

– Hva tror du vil dominere fremover?

– Jeg tror rene elbiler har en sterk fremtid i årene som kommer. Se bare hvor raskt utviklingen av batteriteknologi går, både når det gjelder kapasitet og ladetid. Her kommer det mye spennende, og rekkeviddeangsten vil fort bli borte når vi får en hverdag der batteriladingen ikke tar stort lenger tid enn en tankfylling tar i dag.

– Med raskere lading vil man også få en bedre spredning i tid på opplading. Folk vil ikke lenger være engstelige for å sette elbilen i garasjen med "kvart tank", sik de fleste er det i dag, mener Altmann.

Uforutsigbart

– Hva vil en slik rask utvikling bety for bruktverdien om tre år på de elbilene som er nye i dag?

– Det er et godt spørsmål. Når dagens elbiler og ladbare hybrider om tre år kommer tilbake etter endt leasingperiode, vil det ha skjedd veldig mye. For eksempel kan den nye modellen av en gitt bil ha dobbelt så lang rekkevidde som dagens modell - og bare behøve noen få minutters ladetid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Også vi som er i bransjen er spente på hvilke utslag dette får for salgbarheten brukt. Vi kan i hvert fall slå fast at vi lever i en utfordrende tid, og myndighetene gjør det ekstra uforutsigbart med stadig nye innfall på beskatningen av for eksempel elbiler og hybrider, sier Morten Altmann.

Les også: Skal gjøre det tryggere å selge bruktbil

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no