Ladehybrid: Dette bør du tenke på

De ladbare hybridene gir deg sjansen til å kjøre elektrisk over kortere avstander, samtidig som du slipper elbilenes rekkeviddeangst. Men forbruket kan nok overraske mange.
De ladbare hybridene gir deg sjansen til å kjøre elektrisk over kortere avstander, samtidig som du slipper elbilenes rekkeviddeangst. Men forbruket kan nok overraske mange.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Biltypen har tatt helt av i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny,

Bilen vår har passert 150.000 kilometer uten at det har vært store problemer, men jeg trenker det kan være lurt å selge den nå før det eventuelt blir større påkostninger. Det er snakk om å kjøpe ny bil, og vi har sett på noen ladbare hybrider. Alternativet er en ren bensinbil, slik jeg oppfatter markedet i dag kan det være lurt å ikke kjøpe dieselbil.

Samtidig er jeg usikker på ladbar hybrid og forbruk i praksis. Jeg har lest flere steder at de bruker tildels mye mer enn de er oppgitt til. I dag har vi dieselbil med forbruk på rundt 0,6 liter på mila, da er det blandet kjøring. Hva er ditt råd i forhold til hva det er best å kjøpe?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mvh Torgeir

Benny svarer:

Hei Torgeir. Dette spørsmålet er svært aktuelt akkurat nå. De ladbare hybridene står svært sterkt i det norske markedet og har økt salget kraftig de siste årene. Samtidig har det blitt mange flere modeller å velge mellom.

På mange måter er dette det beste av to verdener. Du kan kjøre helelektrisk over kortere avstander, samtidig som du slipper utfordringen med rekkeviddeangst. Men medaljen har også en ganske betydelig bakside, nemlig dette med forbruk i praksis.

Som du er inne på: Ja, forbruket kan i virkeligheten være noe helt annet enn de offisiell tallene. I praksis er disse etter min mening rett og slett misvisende.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal du komme i nærheten, må du lade svært ofte. Og ikke minst: Du må ikke ha langkjøring. Så fort du har brukt opp strømmen på batteriene (ofte etter rundt 30 kilometer), er det forbrenningsmotoren som må gjøre jobben.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De aller fleste ladbare hybrider har bensinmotor. Det betyr forbruk som generelt ligger et godt stykke over tilsvarende dieselbiler. Dessuten har du noen hundre kilo ekstra å drasse på. Batterier og elektrisk drivlinje veier ganske mye.

Les også: De planlegger bil som kan bli perfekt for Norge

Finnes ingen fasit

Mitt råd er derfor alltid å ta en vurdering på eget bruksmønster først. Hva slags type kjøring har du egentlig? Mest småkjøring og korte turer? Eller kjører du mest langturer? Det vil utgjøre en stor forskjell på forbruket.

Skal du stort sett bruke bilen i nærområdet og har kort vei til jobben, ja da kan ladbar hybrid være kjempesmart. Er du derimot en av dem som kjører 40-50 mil tur/retur til hytta annen hver helg, da kan dette fort bli mye dyrere enn for eksempel en dieselbil.

Det spiller naturligvis inn om dette skal være den eneste bilen, eller om du for eksempel også har en annen bil du kan bruke til langkjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som du skjønner: Det finnes ingen generell fasit på dette området. Om ladbar hybrid er smart å kjøpe, varierer fra person til person. Jeg har snakket med eiere som er strålende fornøyd og som mener de sparer mye penger fordi de kjører mest på strøm, men også andre som opplever at de bruker mer penger på drivstoff nå, enn de gjorde før de kjøpte ladbar hybrid.

Alt koker ned til hvordan de bruker bilen, det vil det også gjøre i ditt tilfelle.

Lykke til med valget!

Les også: Her får du ladbar hybrid til under 300.000 kroner

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no