Svensk 33-åring eier 3.800 biler
Myndighetene fortviler, klarer ikke å stoppe virksomheten.
Såkalte «bilmålvaktar» er blitt et stort problem i Sverige. Dette er personer som har et stort antall biler registrert på seg – biler som blir brukt av andre.
Bilmålvakten er som regel en person som offisielt ikke eier nåla i veggen – og som dermed ikke har mulighet til å gjøre opp for hverken parkeringsbøter eller bompasseringer.
Slik kan de som disponerer bilen parkere ulovlig og kjøre gjennom bomringer, uten å bry seg om å betale. Bøtene kommer uansett ikke fram til dem.
Blitt flere biler
I praksis blir dette i stor grad benyttet av kriminielle. Svenske myndigheter har forsøkt å stoppe det i flere år. Blant annet har det blitt vedtatt en ny lov som skulle stoppe bilmålvaktene, men i den har vist seg å ikke være effektiv nok.
Tvert imot. Nettsiden Teknikens Värld skriver nå at antallet «bilmålvakt-biler» har økt de siste årene. Til sammen skylder de nå det offentlige et sted rundt 500 millioner svenske kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Fikk P-bot på 40.000 kroner
Beslaglegge biler
Sveriges ti største bilmålvakter eier til sammen nesten 15.000 biler. Syv av disse er forresten hjemmehørende i Skåne. Verstingen er en 33-åring som bor i Malmø. Han står som eier for rundt 3.800 biler rundt om i landet. I fjor ble det registrert i gjennomsnitt seks biler på mannen, hver dag.
I sum skylder han det offentlige 56,2 millioner kroner, i ubetalte bøter og avgifter.
Politiet i Sverige har rett til å beslaglegge biler som har mer enn 5.000 kroner i ubetalte parkeringsbøter, men det er ikke nok til å stoppe dette. Regelen er også slik at parkeringsbøtene må kreves inn i løpet av fem år, etter dette er de i praksis foreldet.
Les også: Han får parkeringsbot på sin egen tomt
Taues inn
Nå skal Gøteborg by teste ut en ny ordning de håper vil kunne luke ut flere biler. Deres parkeringsvakter skal kunne sjekke feilparkerte biler opp mot det sentrale registeret, og der og da finne ut om de har flere utestående bøter fra før.
Har de det, skal bilene taues inn og blir ikke utlevert igjen før alle bøter er betalt. Men noe av problemet her, er at mange av de aktuelle bilene er lite verdt, dermed vil de neppe bli hentet uansett.
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no