Derfor kan noen bilister smile i dag – mens andre sliter

Store snømengder skaper problemer for mange bilister, men ikke alle. På dager som dette er det gull verdt med 4x4. Illustrasjonsfoto: Scanpix
Store snømengder skaper problemer for mange bilister, men ikke alle. På dager som dette er det gull verdt med 4x4. Illustrasjonsfoto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Én ting gjør en stor forskjell.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

OBS-varsel og store snømengder på kort tid: I dag er det svært vanskelige kjøreforhold i flere deler av landet.

For mange starter det allerede på vei ut av gårdsplassen. Når bilen er nedsnødd og plogen har slengt opp en skikkelig brøytekant i innkjørselen, må det jobbes for å få ut bilen.

Noen kommer aldri så langt. De må ta beina fatt, mens bilen blir stående.

Stor forskjell

Under slike forhold er det én ting som utgjør en stor forskjell: Om bilen har firehjulstrekk eller ikke.

– 4x4 er rett og slett gull verdt på dager som dette. Da kommer du deg fram, i de aller, aller fleste tilfeller. Mens naboen som «bare» har bakhjulsdrift eller forhjulsdrift på bilen kanskje blir stående. Forskjellen er nok større enn mange er klar over, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Les også: Topp 5: Slik takler du holkeføre

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slepetau og hjelp

– Det som skjer da, er at mange biler uten firehjulstrekk "graver seg ned". Hvis det da i tillegg er hardt underlag og kanskje is under all snøen, er du nesten dømt til å bli stående. Selv om det er nesten helt flatt, kreves det en innsats for å få bilen løs da. Ofte er den eneste løsningen slepetau og hjelp fra en annen bil, sier Benny.

– Mens de som har firehjulstrekk bare kjører avgårde?

– Veldig ofte, ja. Det som eventuelt stopper dem, er om snøen er så dyp at den pakker seg under bilen. Da mister man grepet på hjulene her også. Men det skal mye til. Hvis man måker en åpning foran bilen før man kjører i gang, går det som regel helt fint. Litt fram-og-tilbake da, så er man ute, forteller Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen bekymringer

Ute på landeveien har man gjerne ikke de samme utfordringene til framkommeligheten. Men også her gir 4x4 økt trygghet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Bilen blir rett og slett mer stabil. Den takler snøfonner og høye kanter mellom kjørebanene bedre. Og sjansen for å få sleng er mindre. Jeg har selv eide flere store firehjulstrekkere, og å kjøre en slik bil på dager som dette er noe spesielt. Du sitter litt hevet over den øvrige trafikken, med god oversikt og ingen bekymringer for om du kommer fram eller ikke. Det er en god følelse, sier bileksperten.

Han mener de aller fleste biler hadde vært utstyrt med firehjulstrekk hvis nordisk klima var det vanlige rundt om i verden.

Les også: Det kan være glatt, selv om det er plussgrader

SUV uten 4x4

– Ja, det tror jeg faktisk. Og det er jo bare å se på salgsstatistikken her i Norge. I fjor hadde 42 prosent av alle nybiler 4x4. Det er et svært høyt tall, og det er et tall som har økt jevnt og trutt i mange år. Det forteller også sitt om hvor høyt nybilkjøperne prioriterer dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men det finnes også SUV-er uten 4x4?

– Ja, det gjør det. På enkelte modeller er det faktisk ikke så uvanlig. Akkurat de bileierne har nok ikke en veldig god dag i dag... Å stå og spinne med en SUV de fleste tror er en firehjulstrekker er nok ikke så veldig stas, smiler Benny.

3 gode råd hvis du kjører deg fast

1. Få hjulene fri:

Det tar utrolig kort tid før hjulene graver seg ned. Og nå starter en ond sirkel. Jo mer du gasser på, jo lenger ned kommer du. Grav på begge sider av hjulet og sørg for å få det så flatt som mulig. Rett opp hjulene mest mulig. Står forhjulene på tvers, er det gjerne mye tyngre å komme seg opp. Og så må du selvfølgelig være forsiktig på gassen, det gjelder å dosere gass og kløtsj godt.

2. Gynge deg ut:

Godt gammelt triks som har reddet mange. Her gir du gass vekselsvis framover og bakover, og bytter mellom førstegir og revers. Poenget er å holde bilen i bevegelse og bruke momentet til å sakte, men sikkert komme deg ut av uføret.

3. Putt noe under hjulene:

Is eller hardpakket snø gir veldig lite feste. Her er trikset å få lirket noe under hjulene som gjør at de får bedre tak. Har du tilgang på sand eller grus, er det selvfølgelig det beste. Gulvmattene fra bilen har reddet mang en fastkjørt bilist. Granbar er også effektivt, ja her hjelper det meste som kan gi hjulene litt ekstra feste.

Les også: Hva er best - 4x4 eller kjetting?

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no