Meny

Helt ny – men det skal du slite med å se

Her er den, splitter nye Mercedes G-klasse. Vi kan trygt si at Mercedes har gått for en forsiktig løsning på designet!
Denne bilen har vi ventet på i mange år.

Mercedes G-klasse (eller Geländewagen som mange også kjenner den som) ble lansert helt tilbake i 1979. Og selv om Mercedes har oppgradert og finpusset mye på den underveis, er det ikke til å komme fra at den har blitt gammel etter hvert.

Flere ganger har det blitt spådd at G-klasse ville forsvinne. Men modellen har vært særdeles seiglivet, så seiglivet at Mercedes etter en tid fikk en solid utfordring. For hvordan erstatter man egentlig en modell som har levd så lenge og blitt et ikon?

Det har vi akkurat fått svaret på. Mercedes viser nemlig nå andre generasjon G-klasse, på bilutstillingen i Detroit. Bilen har blitt ny fra innerst til ytterst, det er bare ikke så lett å se det med en gang.

Blir større

Utvendig har Mercedes nemlig gått for et design som ligger særdeles nært originalen. Det ser mye mer ut som en facelift enn helt ny bil, men ny er den altså.

Hos Mercedes har man landet på at G-klasse har en så sterk identitet at det vil være uklokt å gjøre særlige endringer på designet. Men under skallet har det til gjengjeld skjedd svært mye.

Bilen vokser, både i bredde og lengde. Det betyr mer plass, både foran og i baksetet. Den er 53 millimeter lengre, og hele 121 millimeter bredere enn opphavet. Blant annet er det snakk om 15 centimeter bedre beinplass for de som sitter bak. Dessuten har det skjedd veldig mye med plassutnyttelse siden bilen debuterte. Nye og moderne løsninger frigir mye plass i interiøret.

Les også:  Sannsynligvis vil ingen nordmenn kjøpe denne G-klassen

(Saken fortsetter under)

Nei, man tuller ikke med et design som er så innarbeidet som dette.

Tøffe forhold

Selve dashbord-designet blir helt nytt. Her tar Mercedes med seg elementer fra flere av sine øvrige modeller. Stor infotainmentskjerm er på plass øverst i midtkonsollen. En rekke funksjoner styres også fra multifunksjonsrattet.

Det mest karakteristiske med dashbordet, er de store og robuste luftdysene. Noen av knappene er også av typen som skal kunne betjenes med hansker på.

G-klasse skal fortsatt være et kjøretøy for tøffe forhold. For å understreke dette har forsetepassasjeren et eget håndtak som han eller hun kan bruke til å holde seg fast i, for eksempel under terrengkjøring.

Les også:  Se hvem som fronter ny og ekstrem bil

(Saken fortsetter under)

Innvendig har det skjedd mye, her snakker vi helt nye løsninger.

Teknikk fra E-klasse

Sittestillingen inne i bilen skal bli mer personbilpreget. Mercedes beskriver det som at du i dag «sitter på bilen, i den nye skal det føles mer som du sitter inne i den». Bakseteryggen kan justeres, enten man trenger mest mulig plass i bagasjerommet, eller vil ha komfortabel sittestilling bakerst.

G-klasse skal ha enda bedre offroadegenskaper enn forgjengeren.

Det er også grunn til å vente svært gode offroadegenskaper. Her har Mercedes solide tradisjoner å ta vare på. Mye teknikk og såkalt elektronisk arkitektur i nykommeren, skal være hentet over fra dagens E-klasse. Men selve konstruksjonen blir naturligvis mer robust og tilpasset bruksmønsteret til de som kjøper en bil som dette. Mercedes lover langt bedre kjøreegenskaper på landevei, samtidig som den også skal bli enda mer kompetent utenfor veien.

Mercedes har også jobbet med å få ned vekten. Slankekuren skal ha gjort bilen 170 kilo lettere, blant annet takket være utstrakt bruk av aluminium. Kollisjonssikkerheten skal også være vesentlig forbedret, takket være den nye konstruksjonen.

Plass og komfort i baksetet skal være vesentlig bedre enn i bilen den erstatter.

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært