Meny

Norske BMW-kunder er helt annerledes enn alle andre

Her er den nye BMW i3S, som kommer på markedet i 2018. Med unntak av forbedret rekkevidde, har den elektriske storselgeren vært den samme helt siden den ble lansert i 2013. Likevel blir 2017 et rekordgodt salgsår for den populære elbilen i Norge.
Nå velger 7 av 10 en elektrifisert modell.

At Norge er i en særstilling på nybilsalg, ser vi hver måned. Andelen elbiler og ladbare hybrider er skyhøy, sammenlignet med alle andre markeder i verden.

Det viser seg også hos BMW. Den tyske premiumbilprodusenten har en unik posisjon i Norge, og er per november landets tredje mest solgte bilmerke.

En stor del av forklaringen på dette, er at BMW har en rekke elektrifiserte biler i sitt sortiment.

Test BMW i3s: Elbil-suksessen har fått en moro-versjon

Bestselger

Den desiderte bestselgeren er den kompakte elbilen BMW i3. I år setter den salgsrekord. Det er nesten er naturstridig, for en bil som har vært på markedet så lenge som i3. Den ble tross alt introdusert tilbake i 2013.

Forrige rekordår for denne modellen var i fjor. Men med over 4.600 registrerte så langt i år, ligger det an til en økning på hele 22 prosent. Den er også Norges nest mest solgte bil.

Denne bilen er blitt et vanlig syn på norske veier ...

Totalt ruller det nå mer enn 13.000 BMW i3 på norske veier.

Brooms bilguide: Norske BMW i3-eiere er strålende fornøyde med bilen sin!

7 av 10 elektrifiserte

Men det er ikke bare elbil som frister norske kjøpere. Ladbare hybrider er også populært. Her har BMW en rekke modeller: 225xe, 330e, 530e, 740e, SUVen X5 40e – og ikke minst superbilen i8.

Alle disse bidrar sterkt til at BMW per november har registrert nesten 12.000 biler. De ligger dermed foran mer folkelige merker som Ford, Skoda, Nissan og de to tyske erkekonkurrentene, Audi og Mercedes.

Det kommer mer ...

I 2025 vil BMW-konsernet tilby hele 25 elektrifiserte modeller, hvorav 12 vil være helektriske.

Fra 2021 vil femte generasjon av den elektriske drivlinje- og batteri-teknikken være tilgjengelig på markedet. Modulene skal være skalerbare, slik at hver nye bilmodell kan utstyres med hvilken som helst drivlinje.

BMWs fremtidige elektriske modeller vil ha en rekkevidde på opp til 700 km, mens de kommende, ladbare hybridene vil ha en elektrisk rekkevidde på opp til 100 km.

Om ikke så lenge skal denne konseptbilen bli til en produksjonsmodell. Det blir den første store elbilen fra BMW – og den er ventet på markedet i 2020.

Nå kommer Mini endelig med elbil

SUV-er

BMW har allerede har sikret seg rettighetene til modellnavnene BMW i1 til i9, så vel som BMW iX1 til iX9, hvilket bærer bud om at de tenker stort om satsningen på elektrifiserte biler.

I Norge er det knyttet stor spenning til den elektriske konseptbilen som ble vist i Frankfurt i høst. Den er ventet på markedet i 2020.

Det blir BMWs første større elbil, og etter alle solemerker en bil som vil treffe godt hos norske kjøpere. I alle fall om elbiler fortsatt har avgiftsfritak ...

Les mer om BMWs første store elbil her

10 prosent av globalt salg

BMW Group, som også inkluderer Mini, står nå for 10 prosent av salget av elektrifiserte biler i verden. Og i 2017 nådde man en milepæl.

– Vi leverer hva vi lover. Når vi kan levere 100.000 elektrifiserte biler på ett år er det en viktig milepæl for oss. Samtidig er det bare begynnelsen på noe som har vært viktig for oss lenge. Fokus på elektromobilitet vil være målestokken for fremtidig suksess i vår bransje, sier BMW Group sin toppsjef Harald Krüger.

Derfor kan den bli Norges mest solgte i 2018

Les også:
Et av de beste BMW-kjøpene akkurat nå
BMW slipper ny kompakt-SUV

Denne saken ble først publisert i Broom.no

Motor
Populært