Prøvekjørt: Opel Insignia Country Tourer 2,0D 210 HKPerfekt for norske forhold

Opel Insignia Country Tourer med sterk dieselmotor.
Opel Insignia Country Tourer med sterk dieselmotor. Foto: Klikk.no/produsent
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ekstra bakkeklaring, masse plass og avansert 4WD. Bare savnet av en ladbar drivlinje skiller Opels toppmodell fra å være en perfekt norgesbil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Country Tourer er Opels utgave av Allroad eller Cross Country. Man tar en stor stasjonsvogn, hever understellet med 25 mm, legger på ekstra pynt og understellsbeskyttelse. Dermed har man en bil med egenskaper på høyde med de fleste SUV-er.

Men Opel legger på et par elementer til for å friste deg inn i en Country Tourer. Her er det 8-trinns automatgir, adaptivt understell med tre innstillinger og 4WD med torque vedfyring på bakakselen – Twinster på Opel-språk.

Men høydepunktet er den nye toliters dieselmotoren med biturbo. Den yter 210 og utvikler solide 480 Nm.

2200 kilo bakpå

Teknske data

  • Opel Insignia Country Tourer 2,0 CDTi
  • Motor, cm³: 1956
  • Effekt, hk: 210
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 480/1500
  • Egenvekt, kg: 1807
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 500/187/153
  • Bakkeklaring, mm: 146
  • Bagasjerom, liter: 560/1665
  • Hengervekt: 2200 kg
  • Forbruk, NEDC l/mil: 0,72
  • CO₂-utslipp, g/km: 191
  • 0–100 km/t, fabrikk, sek.: 8,2
  • Toppfart, km/t: 228
  • Pris fra, kr: 669 900

Under lanseringen i Sveits har Opel funnet frem til kuperte, svingete og tidvis ujevne landeveier. Ikke ulike de vi har i Norge når du forlater hovedferdselsårene. Her gjør Flex Ride-chassiset virkelig nytte for seg og det Country Tourer-spesifikke understellsoppsettet passer smårøffe veier og en aktiv kjørestil svært godt. Også dekkdimensjonen på 235/50-18 er eksklusiv for Country Tourer og kler bilen både kjøre- og utseendemessig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det gjør også den meget kraftfulle dieselmotoren. Du kan jo nesten ikke si diesel lenger i Norge uten å få deg en i bakhodet av miljøorganisasjoner og myndigheter. Like fullt passer den biltypen perfekt og kombinerer solid trekkraft, rask akselerasjon med moderat forbruk. 2200 kg hengervekt er viktig for mange kunder i denne klassen, og de kan ta med seg at balanseakslene gjør motoren ganske vibrasjonsfri, selv om dieselknatring fortsatt merkes i lav fart.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Best med diesel

Opel Insignia Country Tourer er en stor og flott bil som gir luksusfølelsen. Foto: Klikk.no
Opel Insignia Country Tourer er en stor og flott bil som gir luksusfølelsen. Foto: Klikk.no

Opel-representantene på lanseringen kan ikke love noen ladbar hybrid eller elektrisk versjon, og påpeker at tradisjonelle diesel- og bensinmotorer fortsatt vil være svært viktige i de store bilmarkedene i mange år fremover. Vi kjørte også bilen med den toliters bensinturbomotoren på 260 hk, og kan konkludere med at Opel i Norge gjør rett ved å konsentrere seg om dieselmotoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med den rikholdige utstyrslisten er Opel Insignia en nær komplett utstyrt bil, og så langt vi kan vurdere et godt tilskudd i klassen for høye stasjonsvogner.

Prisen på 670 000 kroner er stiv for et folkemerke, men du må ta frem kalkulatoren og se hva totalprisen blir for en tilsvarende utstyrt modell fra Volvo, VW eller Audi.