Bekreftet: Får svært viktig Norges-nyhet i høst

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men kanskje er det et skår i gleden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

2018 blir nok et spennende og interessant år for Volvo.

Svenskene har de siste årene lansert flere modeller, med stor suksess. Først ut var den store SUV-en XC90, så kom S90/V90 og XC60. Siste skudd på stammen er den helt ferske kompakt-SUVen XC40. Den bygger på en helt ny og mindre plattform.

Men foreløpig leveres nykommeren utelukkende med bensin- eller dieselmotor under panseret. Det er langt fra optimalt i det norske markedet. Her selger Volvo nesten bare ladbare hybrider om dagen.

Elektrisk drivlinje kommer i høst

Det har allerede vært kjent en god stund at Volvo skal lansere XC40 både som ladbar hybrid og i helelektrisk utgave. Når disse kommer på markedet har derimot vært uvisst.

Nå bekrefter imidlertid Volvo til nettstedet teknikensvarld.se, at de starter produksjon av den ladbare utgaven på sin belgiske fabrikk, senere i år. Den ferdige produksjonsmodellen skal være klar allerede i høst, og da med betegnelsen T5 Twin Engine.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Vi har testet Volvo XC40 i Barcelona – les førsteinntrykket her

(Saken fortsetter under)

Volvo går for mer kantete linjer på XC40. Det er knekken på C-stolpen som er den mest spesielle delen av designet.
Volvo går for mer kantete linjer på XC40. Det er knekken på C-stolpen som er den mest spesielle delen av designet.

Dropper trolig firehjulstrekk

XC40 blir dermed Volvos aller første modell med den helt nye drivlinjen. Den vil bestå av en helt nyutviklet 3-sylindret bensinmotor på 1,5 liter. Denne skal naturligvis samarbeide med en elmotor. Og det som er helt nytt i denne sammenheng er at bensin- og elmotoren smeltes sammen til én enhet, i motsetning til dagens T8-drivlinje hvor motorene er adskilt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Interiøret kjenner vi igjen fra de større Volvo-modellene.
Interiøret kjenner vi igjen fra de større Volvo-modellene.

Det betyr altså at begge motorene blir plassert foran. Bonusen er plassbesparelse, og at det trolig ikke vil gå utover kapasiteten i bagasjerommet. Men løsningen ved å plassere begge motorene ved fremakslingen innebærer også et stort minus for mange.

XC40 T5 Twin Engine vil sannsynligvis IKKE bli tilgjengelig med firehjulstrekk, eller AWD som Volvo kaller det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I stedet snakker vi om det som blir Volvo-historiens første ladbare hybrid med kun trekk på forhjulene.

Les også: Avslørt: Nå har Volvos SUV-nyhet lekket ut

Batteri og rekkevidde

Utover bekreftelsen på lansering av hybrid-utgaven i høst, holder Volvo fremdeles kortene tett til brystet. Likevel skal ryktene ha det til at nykommeren vil få en samlet systemeffekt på rundt 254 hk. I følge teknikensvarld.se skal motorene dessuten benytte dagens 7-trinns dobbeltclutch-kasse, 7DCT som den kalles.

Ytterligere spesifikasjoner vet vi fint lite om. Volvo vil heller ikke uttale hva slags batteripakke som planlegges i T5 Twin Engine-utgaven. Dermed er også elektrisk rekkevidde uavklart inntil videre. Men det vil være nærliggende å tro at den i alle fall ikke havner under dagens rekkevidde som er på 50 kilometer. Sannsynligvis heller over.

I dag kjøper de aller fleste ny Volvo i ladbar utgave. Dermed ligger mye til rette for at XC40 T5 Twin Engine også vil bite godt fra seg i markedet.
I dag kjøper de aller fleste ny Volvo i ladbar utgave. Dermed ligger mye til rette for at XC40 T5 Twin Engine også vil bite godt fra seg i markedet.

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no