Opel Grandland X kan bli en storselger

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den som venter på noe godt, venter som regel ikke forgjeves.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Opel er blant bilprodusentene som for alvor har kastet seg på den store SUV-trenden. Kompakt-SUV-Mokka kom på markedet for noen år siden, mens de nyeste tilskuddene er Crossland X og Grandland X. Vi har sett nærmere på sistnevnte, som er på størrelse med biler som Nissan Qashqai, VW Tiguan/T-Roc, Peugeot 3008, Skoda Karoq og Mazda CX-5.

(Saken fortsetter under)

Opel samarbeidet med det franske PSA-konsernet før sistnevnte kjøpte den tyske bilprodusenten av General Motors (GM). Grandland X er et produkt av dette samarbeidet.

I bunn og grunn er Opelen samme bil som Peugeot 3008, en bil vi har stor sans for. Bilene er bygget på samme plattform, har samme motorer osv, men heldigvis er de så pass forskjellige at de opprettholder identiteten.

Bak rattet gjør det seg utslag i at instrumenter og ratt er fullstendig forskjellige. Mens Peugeot kjører en lettere futuristiske stil med sin i-Cockpit, finner vi tradisjonelle instrumenter i Opel-en. Tyskerne finner ikke opp kruttet på nytt, noe som er helt greit. Det er ryddig og pent, uten å skille seg mye ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Opel er kjent for sine ergonomiske AGR-seter, som også blir anbefalt av tyske ryggeksperter. Heldigvis er disse setene også på plass i Grandland X. De er dessuten på oppvarmede og ventilerte.

Et annet Opel-kjennemerke er Matrix LED-lykter, som er gull verdt på mørke veier. Her er det bare å kjøre på med fjernlys, så maskerer lyktene selv vekk objekter som kan bli blendet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I det hele tatt er Opels biler svært velutstyrte. Vår «Premium»-bil har det meste, inkludert 18 tommers lettmetallfelger (vår bil hadde 19-tommer til 6.000 kroner ekstra), LED-lykter, oppvarmede bakseter, oppvarmet frontrute, parkeringsassistent, navigasjon, to toners klimaanlegg osv. Ryggekameraet er noe av det beste vi har vært borte i.

Les også: Her finnes flest elbiler

(Saken fortsetter under)

Opels OnStar, som blant annet gir automatisk ulykkesvarsling, er standard uansett utstyrsnivå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi ble overrasket første gang vi åpnet bakluken. Her er det god plass! Det dype lasterommet er på 514 liter med baksetene i bruk. Selve kupeen virker rommelig. Dermed vil Grandland X kunne fungere utmerket som en familiebil.

(Saken fortsetter under)

Du har to motoralternativer, enten en tre sylindret 1,2 liters bensinmotor på 130 hk eller en 1,6 liters dieselmotor på 120 hk. Vår testbil var utstyrt med sistnevnte. I store deler av Norge er det fortsatt mest aktuelt med diesel. Du får et dreiemoment på 300 Nm som gir helt greit med futt, samt et lavt forbruk på ned mot 0,43 liter på mila.

Automatkassen med seks trinn fungerte akkurat slik vi forventer at en slik kasse skal fungere. Den er relativt kjapp og girer tilnærmet sømløst.

Les også: Nå får Alfa Romeo og Fiat 7 års garanti

(Saken fortsetter under)

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det du ikke får er firehjulstrekk. Det er ikke så viktig ellers i Europa, men i Norge ville det vært en fordel med muligheten i det minste. Bilen ser såpass røff og tøff ut at vi gjerne kunne tenkt oss den med 4x4. Når det er sagt klarte vi oss fint med trekk på bare forhjulene i løpet av vår testperiode, som var preget av både snøvær og glatte veier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som ekstrautstyr kan man velge IntelliGrip, som skal gi bedre fremkommelighet ved at antispinn og antiskrens tilpasses vanskelige kjøreforhold.

Den gode nyheten er at 4x4 kommer, neste år. Bonusen er at det da blir en ladbar hybrid. Det blir en kombinasjon som bør bli brennhet i Norge.

PS: For øvrig er ikke andelen 4x4 i segmentet så høy som man kunne tro.

(Saken fortsetter under)

Grandland X koster fra 329.000 kroner. Bensin- og diesel-utgavene koster det samme. Kjøper du en slik bil skal du velge «Premium»-utgaven som bare koster 26.000 kroner ekstra. Vår testbil har en startpris på 375.000 kroner, men med metallic lakk, påkostede elektriske skinnseter, panorama soltak, automatisk cruisekontroll, Deno Premium lydanlegg, 19 tommere osv havner den på rundt 425.000 kroner. Det er det ingenting å si på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Opel Grandland X har mange av egenskapene som nordmenn liker, ikke minst crossover-designet.

Alt i alt var Opel Grandland X et hyggelig bekjentskap. Du får en lettkjørt, romslig og velutstyrt familiebil i flott innpakning til en hyggelig pris.

Les også:

BMW har doblet salget i Norge – på bare noen år

Flerbruksbilen som ble SUV

Her kommer den – Norges billigste SUV!

Saken er opprinnelig publisert på Hegnar.no