Den har tilhørt kongefamilien – sjekk prisen nå

Den har kongelig fortid og var en gang en staselig bil, forhåpentligvis kommer den seg ut på veiene igjen. Foto: Privat.
Den har kongelig fortid og var en gang en staselig bil, forhåpentligvis kommer den seg ut på veiene igjen. Foto: Privat.
Snart er klassikeren veteranbil.

Det finnes mye gromt og staselig i kongefamiliens bilsamling. Men det norske kongehuset har også hatt en god del "bruksbiler".

De tradisjonelle premiummerkene har vært godt representert her, dessuten har mer folkelige merker har kommet innenfor garasjeportene.

Daværende kronprins Harald og kronprinsesse Sonja kjørte blant annet både flere Volvo-modeller og Saab 9000. Kanskje fordi man ønsket å prøve ut noe annet, kanskje fordi det ikke var noe dumt signal å sende ut.

Adresse Skaugum

Det stoppet forresten ikke der. Kronprinsfamilien kjørte også folkelig Ford. Akkurat nå er en 28 år gammel Scorpio som har vært i deres eie til salgs, i Naustdal i Sogn og Fjordane.

– Det er riktig. Da jeg gikk gjennom serviceheftet, sto kronprins Harald med adresse Skaugum som første eier av bilen. Jeg har også sjekket opp med Vegvesenet, og det stemmer. Denne har altså en kongelig fortid, forteller Sølve som nå selger bilen.

Her får du Ford-klassikeren til svært hyggelig pris

Noen har hatt store planer

Tilbake i 1990 var dette en bil som yppet seg mot premiumkonkurrentene. Scorpio var Fords toppmodell, og dette eksemplaret er utstyrt med 2,9-liters V6-motor, 4x4 og mye utstyr. Det var rett og slett en grom bil i sin tid, og ble gjerne valgt av de som ville snobbe litt nedover. Designet fikk også mye skryt da bilen kom.

Dette eksemplaret har rullet relativt beskjedne 232.000 kilometer siden det forlot forhandleren i Sandvika utenfor Oslo første gang. Bilen har også vært avregistrert i flere år, historien er velkjent. Her har noen hatt store planer, men kanskje ikke riktig like mye tid til å gjennomføre dem:

Kongelig blå og tilsynelatende fin i lakken, så har da bilen også stått ubrukt i flere år. Foto: Privat.
Kongelig blå og tilsynelatende fin i lakken, så har da bilen også stått ubrukt i flere år. Foto: Privat.

Snart veteranbil

– Jeg kjøpte den av en kar som var i gang med å restaurere den, men så hadde det tydeligvis stoppet litt opp. Begge kanaler er byttet, det samme er hjulbuene bak, og det er lite rust her. Dessuten følger det med mange deler, blant annet på motor, seter og lykter, forteller Sølve som selv hentet Scorpioen på bilhenger da han kjøpte den.

Nå håper han noen er klar for en siste innsats, og gjøre bilen klar for nye eventyr:

– Det er jo ikke lenge til den er veteran heller, dermed blir den svært rimelig å eie, sier Sølve som ønsker seg bud over 20.000 kroner. Han er også åpen for å bytte i annen bil eller for eksempel snøscooter.

LES MER: Med denne skulle de utfordre BMW og Mercedes

Slik så Scorpio ut etter at Ford ga den en omfattende facelift på 90-tallet. Designet var mildt sagt omdiskutert.
Slik så Scorpio ut etter at Ford ga den en omfattende facelift på 90-tallet. Designet var mildt sagt omdiskutert.

Klikk her for å se annonsen på bilen

Langt mellom pene eksemplarer

Scorpio solgte bra som nybil her hjemme, særlig på 80-tallet. Etter hvert som den mistet nyhetens interesse, falt salget gradvis. Det hjalp heller ikke at Ford lot modellen gå svært lenge. Til tross for en omfattende facelift, ble den rett og slett frakjørt av mange konkurrenter mot slutten.

Samtidig var premiummerkene på full fart framover, og mange valgte disse, i stedet for toppmodellene fra blant andre Ford, Opel og de franske merkene. For Fords del ble resultatet at Scorpio rett og slett ikke ble erstattet, merket droppet en egen toppmodell i Europa.

I dag er det langt mellom pene eksemplarer i bruktmarkedet. Scorpio har vært en typisk bruksbil. Også de mest eksklusive eksemplarene, havnet etter hvert hos en småbarnsfamilie (eller to, eller tre), med dertil røff bruk og kanskje ikke de helt store pengene til stell og vedlikehold.

Nå nærmer det seg klassikerstatus og da skader det jo ikke akkurat heller med en kongelig fortid, slik dette eksemplaret har.

Vi gjør oppmerksom på at Autodb og Broom har samme eier.

Lese mer? Her får du vite MYE om Ford Scorpio

Scorpio var toppmodellen til Ford i mange år, men dalende salg gjorde at den ikke ble erstattet.
Scorpio var toppmodellen til Ford i mange år, men dalende salg gjorde at den ikke ble erstattet.

Denne skal bli børstraktor for en annen kongefamilie

Saken ble først publisert på Broom.no

Motor