Se hva som dukket opp på et nedlagt småbruk

Gammel, slitt, rusten og ikke i nærheten av komplett. Det hindret ikke Porsche-fabrikken fra å betale godt over én million kroner for denne bilen. Foto: Porsche.
Gammel, slitt, rusten og ikke i nærheten av komplett. Det hindret ikke Porsche-fabrikken fra å betale godt over én million kroner for denne bilen. Foto: Porsche.
Dette skal være verdens eldste utgave av bilikonet

De gjorde nok store øyne, TV-teamet som holdt på med filmopptak på et nedlagt og fraflyttet småbruk på landsbygda utenfor den tyske byen Brandenburg i 2014.

Da de åpnet døra til en gammel løe dukket det nemlig opp to biler som definitivt hadde sett bedre dager.

Den ene var bilen du ser på disse bildene. Nemlig et sterkt aldrende eksemplar av bilikonet Porsche 911.

Årene på småbruket har satt sine tydelige spor. Foto: Porsche
Årene på småbruket har satt sine tydelige spor. Foto: Porsche

Tall-forvirring

Eller rettere sagt, det som ble til Porsche 911. Dette er nemlig en Porsche 901 og med det en av de aller, aller første produserte bilene av sportsbillegenden. Den har chassisnummer 57 og antas å være verdens eldste bevarte 911– eller 901 om du vil...

Det er fort gjort å bli litt forvirret av disse tallkombinasjonene. Det er ikke så rart. De første 911-ene som ble produsert het 901, inntil den franske bilprodusenten Peugeot protesterte. De mente å ha hevd på -01 betegnelsen som de hadde tradisjoner med på sine modeller, slik som 201, 301, 401 osv.

Porsche endret da dette til 911 på sin modell. Men denne bilen som TV-teamet fant på småbruket, er altså en av de veldig få 901-bilene som ble produsert.

Men for å gjøre en langdryg historie kort og effektiv; funnet av den gamle Porschen kom fabrikken for øret. De fattet interesse, dog uten riktig å vite hva det var da de først fikk høre om den.

Les også:Porsche-vraket ble solgt for 350.000 kroner!

Slik ser den ut innvendig, etter tre års arbeid. Foto: Porsche
Slik ser den ut innvendig, etter tre års arbeid. Foto: Porsche

Verdens eldste?

Spesialister derfra fant fort ut av chassisnummert at bilen var ikke bare gammel, men veldig gammel. Kanskje verdens eldste.

Det endte med at fabrikken kjøpte den langt fra komplette og svært rustne, gamle bilen for 107.000 Euro. Noe som tilsvarer godt over 1 million norske kroner.

Så startet den møysommelige jobben med å bygge bilklenodiet opp igjen. Noe fabrikken brukte hele tre år på. Det sier ikke så rent lite om både utgangspunktet og sluttresultatet.

Porsche 911:Dette var bilen drømmedama skulle hatt ...

Bilen kan nå atter beundres. Denne gangen på Porsches eget museum. En del av de utskiftede delene henger på veggen i bakgrunnen. Foto: Porsche
Bilen kan nå atter beundres. Denne gangen på Porsches eget museum. En del av de utskiftede delene henger på veggen i bakgrunnen. Foto: Porsche

Står på museet

Hva det kostet å sette bilen i stand får vi kanskje aldri vite. Men billig var det garantert ikke. Bilen manglet blant annet store deler av interiøret. Gamle Porscher er kjent for å ruste mye. Denne var neppe noe unntak. Selvfølgelig har absolutt hele bilen vært plukket ned til molekyler og satt sammen igjen. Av dyktige tyske ingeniører. Slikt blir det gode resultater av.

Den røde, vakre sportsbilen er nå satt tilbake til fordums glans. Etter et ukjent antall år i en låve på den tyske landsbygda kan den nå atter høste mange beundrende blikk.

Denne gangen som en stor attraksjon i Porsches eget museum i Stuttgart. Som er vel verdt et besøk, om du ikke har vært der.

Les også:Tro det eller ei: Dette er en Porsche!

Saken ble først publisert på Broom.no

Annonse
Motor
Populært