Denne bilen var langt forut for sin tid

Reklamebilde av Matra Rancho fra 1977 tatt i Davos. Legg merke til at man var frimodig nok til å avbilde bilen med kjettinger på forhjulene.
Reklamebilde av Matra Rancho fra 1977 tatt i Davos. Legg merke til at man var frimodig nok til å avbilde bilen med kjettinger på forhjulene.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå kan du sikre deg et eksemplar i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Salget av SUV-er og crossovere har de siste årene regelrett gått til himmels både ute i Europa og her hjemme.

Ikke så veldig rart, kanskje. God plass, kombinert med høy sittestilling, litt ekstra bakkeklaring, god framkommelighet og et litt barskt utseende er noe som appellerer til mange av oss.

Se bare på suksesser som Nissan Qashqai, Honda CR-V, Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander – bare for å nevne noen.

Gammelt nytt

Selv om dagens trend er tydelig, så er den ikke ny. Tvert imot.

Det er bilen på disse bildene et bevis på. Det er en Matra Rancho som kom allerede i 1977, og den kan godt kalles bestefaren til dagens populære crossovere.

Designet skilte seg ut og var virkelig forut for sin tid.
Designet skilte seg ut og var virkelig forut for sin tid.

Et sammensurium av deler

En ganske tøff sak i fritidsdress. Men som på noen dagens varianter – synet bedrar, i alle fall litt...

Under det litt tøffe ytret finnes nemlig veldig mye fra den folkelige og på 70-tallet populære Simca 1100 – eller Cirka 1100, som onde tunger innimellom kalte den...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Simca 11100, som var en veldig vanlig bil på 70- og 80-tallet.
Simca 11100, som var en veldig vanlig bil på 70- og 80-tallet.

Den har altså forhjulstrekk og 315-motoren – en 1,4-liter med dobbel Weber forgasser på 80 hk. Samme motor som ble brukt i Chrysler 1308 GT, mens man rappet girkassen fra en Simca 1307. Man brukte det man allerede hadde liggende på hylla. Enkelt, greit og billig.

Motor og gir fra to modeller gjorde at utvekslingen ble ganske lav og at framkommeligheten i terrenget ble, om ikke god, så i alle fall noenlunde brukbar. Samtidig som bilen jo var lett, hadde den også høyere bakkeklaring enn en vanlig Simca 1100.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Simca 1100 var forresten donor av mye av delene til Rancho.

Klar for ekspedisjon!
Klar for ekspedisjon!

Bremsene kom fra "verstingen" Simca 1100 Ti – datidens lille GTI.

Simca 1308: En av verdens første biler designet på datamaskin

En til salgs i Norge

Selve opphavet synes også ganske godt i designet. Særlig fronten på Ranchoen bygger på pickuputgaven av 1100, og det er Matra-fabrikken som står for eksteriør-forvandlingen ved utstrakt bruk av polyester og glassfiber. Disse ruster derfor ikke like friskt som donorbilen. Heldigvis...

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skulle du få brå-lyst på en slik bil, så ligger faktisk ett av de forholdsvis få eksemplarene som kom til Norge på finn.no akkurat nå.

Den krever helt klart en del jobb og må nok betraktes som et restaureringsobjekt. Litt rust her og der, og motoren står, sier selgeren om bilen som befinner seg i Ålesund og som selges på grunn av mangel på både tid og lagerplass. Prisantydningen er 20.000 kroner.

Se hele annonsen og bildene her:

Bilen må betraktes som både litt sær og rar. Franske biler har heller ikke stor samler-status i Norge, men vi mener definitivt at denne raringen bør tas vare på. Disse sære Simcaene er allerede klassikere.

Matra er en liten fabrikk med begrenset kapasitet. Men de produserte over dobbelt så mange eksemplarer av Ranchoen enn det som var planlagt
Matra er en liten fabrikk med begrenset kapasitet. Men de produserte over dobbelt så mange eksemplarer av Ranchoen enn det som var planlagt

Kjært barn – mange navn

Simca, Talbot eller Chrysler. Matra Rancho lyder alle navnene, litt avhengig av når bilen er fra og til hvor den ble solgt. Fransk tolkning av "ordung muss sein" på sitt aller beste her, altså.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For å forvirre ytterligere så kom Rancho i forskjellige utgaver, også.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Grand Raid hadde blant annet vinsj foran og reservehjulet plassert foran på taket og ekstralykter ved A-stolpen. Rancho-X var en litt forfinet utgave med lettmetallfelger, turteller, tonede vinduer og metallic lakk, mens Découvrable modellen fikk de bakre siderutene erstattet av gardiner som kunne rulles opp og ned på ekte safari-vis.

Les også: I fjor ble dette beistet veteranbil

Inspirert av Range Rover? Jo da, vi tror på det når vi ser dette bildet. Har kunne man glatt byttet ut Ranchoen med en Ranger Rover og bildet hadde fortsatt ikke blitt "feil".
Inspirert av Range Rover? Jo da, vi tror på det når vi ser dette bildet. Har kunne man glatt byttet ut Ranchoen med en Ranger Rover og bildet hadde fortsatt ikke blitt "feil".

Inspirert av Range Rover

Noen med boggie ble også bygget, det samme gjorde noen rene pickup-utgaver. Etter sigende skal Ranchoen være inspirert av selveste Range Rover, som jo både var og er populær. Rancho ble også en viss suksess.

Planen var å klare å få produsert 25.000 eksemplarer. Men da den siste trillet av samlebåndet i 1983, så var den nummer 56.457 i rekken!

Man kan på mange måter si at bilen startet en ny trend, men ble dessverre aldri erstattet da Matra-fabrikken begynte å produsere Renault Espace i stedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange av disse bilene levde et hardt liv på franske vingårder og olivenlunder. Også i England, Land- og Range Rovers hjemmebane, solgte Ranchoen rimelig bra. Nå er de mer eller mindre borte. Men det står i alle fall en i Ålesund – som du kan kjøpe.

Les også: Nå gjør denne bil-legenden comeback

Saken ble først publisert på Broom.no