Meny

Derfor har det aldri vært bedre – eller vanskeligere – å kjøpe nybil

En helt ny bil under teppet, Volvos første kompakt-SUV og en pub du bare kommer til med bil. Det er noe av det Broom-Knut husker best fra 2017.
Broom-redaktør Knut oppsummerer sitt 2017.

– Denne bilen er utrolig viktig for oss, for merket, for arbeidsplassene våre. Vi skal gå inn i en helt ny klasse, hente mange nye kunder. Målet er at de skal bli så fornøyde at de aldri vil ønske seg et annet merke. Og vi er veldig, veldig stolte av denne bilen!

Jeg er i London, like før sommerferien i år. Jaguar avduker sin nye E-Pace, i et gigaevent med kjendiser og presse fra hele verden. Det er ikke bare premiere på en helt ny bil. Det er nasjonal begivenhet. Mye står på spill. Det er investert store summer, tusenvis av arbeidstimer, mye stolthet og forventninger. Jeg står og pratet med en av dem som har vært med på dette, og som er full av entusiasme.

Rekker ikke alt

Lille Jaguar er i ferd med å bygge seg opp til å bli mye større enn de tradisjonelt har vært. Å følge en slik prosess på nært hold er både interessant og moro.

Er det noe som har preget bilåret 2017, så er det endring. Det gjelder hele bransjen, og det gjelder ikke minst det som skjer i Norge. Som jeg tar meg selv i å si litt for ofte: Det har aldri vært bedre å kjøpe nybil, men det har heller aldri vært vanskeligere.

Hvorfor bedre? Jo, fordi det aldri har vært mer å velge mellom. Bilprodusentene har pøst ut nye modeller de siste årene. Vi i Broom forsøker å være med på så mange nybillanseringer som mulig, for å gi leserne våre best mulig oversikt. I 2017 har vi måttet takke nei til mange. Vi kunne vært på reise og testet bil hver eneste uke, hele året. Fortsatt hadde vi ikke rukket over alt.

Sjekk denne: Jaguar satte like godt ny rekord med E-Pace

Det er ingen liten begivenhet når Jaguar presenterer en helt ny modell, dette er deres E-Pace.

Skutt til værs

Det handler ikke bare om modeller heller. Den store endringen nå går på drivlinjer. Bilbransjen har kastet seg over elektrifisering. Det har rullet inn en kø av ladbare hybrider til det norske markedet.

Tesla har fortsatt ført an på elbilene. 2017 har vært det siste året de i praksis ikke har hatt konkurrenter. I 2018 kommer de andre etter, det er bra for bilkjøperne, kanskje ikke så bra for Tesla. Mer om det senere.

Endringene i bilsalget i Norge har vært store i 2017. Noen importører og forhandlere har sittet der og lurt på hva i all verden det er som skjer. Hvor det ble av kundene deres? Det er gjerne de med et ganske begrenset modellutvalg, uten ladbare hybrider eller elbiler.

Mens andre har skutt til værs. Med modeller kundene har stått på venteliste for å få kjøpe. Det har gått av seg selv. Da er det ikke så verst å være bilselger!

Men det har vært vanskelig å kjøpe nybil i 2017. For hva skjer med verditapet på bilene de neste årene? Særlig på diesel er dette usikkert. I verste fall risikerer du å kjøpe en bil som om tre-fire år blir oppfattet som temmelig ukurant i bruktmarkedet. Det kan bli dyrt.

Spennende å følge Volvo

Tilbake til Jaguar: Neste år kommer de med elektrisk SUV. Interessen her hjemme er naturligvis skyhøy. Hvis de klarer å få nok biler til landet, kommer Jaguar til å sette salgsrekord i Norge, med stor margin. Så mye har drivlinje å si akkurat nå.

I høst var jeg i Barcelona og kjørte Volvos nye kompakte SUV, XC40. To motoralternativer: Bensin eller diesel. Men det vi norske journalistene lurte på, er når den kommer som ladbar hybrid og som elbil. For det gjør den. Volvo fikk svært mye oppmerksomhet da de gikk ut og erklærte at alle Volvoer fra 2019 skal ha elektrisk drivlinje. Det betyr at du da ikke lenger får kjøpe en Volvo med ren bensin/dieselmotor. Nei, den skal enten være ladbar, eller elbil.

Dristig? Kanskje, men Volvo har sannsynligvis ikke noe valg. Til tross for kraftig vekst de siste årene, er de fortsatt en liten bilprodusent i verdensmålestokk. Da må de også prioritere – og velge bort. De har ikke råd eller mulighet til å drive med altfor mye samtidig.

Utviklingen hos Volvo de siste årene har også vært utrolig spennende å følge. Da de var eid av Ford, kom det sjelden store overraskelser eller nyheter fra svenskene. Nå er det nye tider. Offensive kinesere har lagt grunnlaget for en ekte klassereise. Det sier litt når interiøret i en ny Volvo med god margin overgår flere av de tyske premium-konkurrentene. Da har man ikke bare satt seg mål, man legger også inn investeringene og jobben som skal til for å kunne nå dem.

LES MER: Her treffer Volvo blinken - igjen

En ny Volvo står klar for prøvekjøring i Barcelona. XC40 blir svært viktig for svenskene i årene som kommer.

25 mils "ekstratur"

Apropos premium: 2017 har vært året da rekordmange nordmenn har kjøpt bil i millionklassen. Vi har aldri kjøpt flere dyre SUV-er. Igjen er det ladbare drivlinjer som fører an. Og når 15 norske kunder bestiller Lamborghinis nye SUV den første uken etter premieren, sier det noe om at mange har mulighet til å realisere bildrømmen, og faktisk gjør det.

Hva med de som ikke har lyst eller mulighet til å bruke så mye penger på bil? Jo, de har også fått mange oppturer i 2017. På sensommeren var jeg i Hamburg og kjørte nye VW Polo. Den bilmodellen har jeg et litt spesielt forhold til.

Når man er i Tyskland, da gjelder det å få med seg dette: Fri fart!

Da jeg startet som journalist i lokalavisa Steinkjer-Avisa på 80-tallet, sendte vi ferdig avis med toget til Trondheim, der den ble trykket. Det vil si: Det gjorde vi de gangene vi ble ferdig i tide til å rekke toget. Ofte gjorde vi ikke det. Da måtte vi kjøre i stedet. Og jeg var ikke vond å be. Å avslutte arbeidsdagen med en 25-mils kjøretur tur/retur Trondheim (med dårlig tid, i alle fall den ene veien), var midt i blinken for en svært bilinteressert kar.

Polo på 80-tallet var temmelig primitive saker. Polo i 2017 er absolutt ikke det. Her får du plass, komfort og utstyr som gjør at mange ikke trenger større eller dyrere bil. Og det er ikke unikt for Polo, det gjelder de fleste bilene i denne klassen. Lista blir lagt stadig høyere, til glede for alle bilkjøpere.

Les testen: Nå blir det ikke lett å være konkurrent

Bilferie er det beste!

Like før jul var jeg i England. Ikke jobb denne gangen, men for å få med meg julekonsert med favorittbandet mitt China Crisis (sjekk dem ut hvis du har mulighet!) på legendariske Cavern Club i Liverpool. Fly til Gatwick, leiebil derfra (like spennende hver gang, å stå ved skranken og lure på hva slags bil det blir).

Det ble en helt ny Honda Jazz. Og det ble et dårlig planlagt møte med den intense rushtidstrafikken rundt London en fredag ettermiddag. Null poeng til meg selv som reiseplanlegger, der. Men etter å ha stanget i kø i noen timer og begynt å innse at dette skal holde hardt, løsnet det endelig oppover mot Oxford, den lille Jazzen fikk virkelig strekke ut og vise hva den er god for. Det var stort sett Range Rovere, store Audier, BMWer og Mercedeser og oss i høyrefila den kvelden.

Vi var på hotellet 20 minutter før konsertstart. På Cavern Club fem minutter før. Noen ganger er det veldig bra å ha en positivt innstilt kone!

Og dagen etter var idyllen komplett. På smale og svingete landsbyveier, der trærne nesten gror over veien og det gjelder å legge seg helt, helt ut til siden de gangene du møter noen. Og ta kvelden på en superidyllisk pub langt utenfor allfarvei. Seks soverom, fyr på peisen. Det finnes ingen bedre måter å reise på enn å gjøre det med bil!

Veien er smal og svingete, plutselig ligger denne idyllen der. Burtlon Inn i bittelille Burlton i Shropshire. Slike steder må man ha bil for å finne!.

Pepperkake-bil

I bilåret 2017 er det én ting jeg ikke har gjort. Jeg har ikke byttet bil. I redaksjonen vår tror jeg de andre nå snart har gitt meg opp på det området. Jeg kjører fortsatt en Ford S-Max som vi kjøpte for sju år siden. I starten var den en ren nødvendighet. To barn tett etter hverandre, gjorde at vi måtte ha tvillingvogn. Forsøk å få noe sånt og mye annen bagasje inn i en stasjonsvogn, og du skjønner at flerbruksbil er tingen.

Planen var å bytte den ut når tvillingvogna hadde gjort sitt. Men da gikk vi på et husprosjekt som ballet "litt" på seg. Det er utrolig hva du kan få med deg i en S-Max!

Hver gang jeg ymter frampå til ungene at det vel er på tide å bytte ut S-Max, ender det i store protester. De har vokst opp med den, og elsker bilen. Det synlige beviset på det står på kjøkkenbenken denne jula. Vi har droppet pepperkakehus og laget pepperkakebil i stedet. Det ble sannelig et prosjekt det også, å lage buede karosseriplater i pepperkakedeig, krever planlegging og en god dose tålmodighet! Og kunnskap jeg ikke har.

Dette blir tidenes familiebil-duell

Spennende 2018

Det er straks klart for 2018 og et bilår som på noen områder blir et lite mellomår, i alle fall når det gjelder elbiler. Det store rushet kommer ikke før i 2019/2020. Men allerede neste år er det blant annet klart for elektrisk SUV fra både Audi og Jaguar. Med det får Tesla for første gang direkte konkurranse.

Hva som skjer med Tesla neste år er et av de mest spennnde spørsmålene i bilbransjen. Det er nå de blir satt på den store prøven. Så langt ser det ikke helt skyfritt ut. Produksjonen av Model 3 har hakket så langt. Det kan den ikke fortsette å gjøre. Tesla har flere hundre tusen kunder som venter på bil, og de har ikke tenkt å vente til evig tid.

Så langt har Tesla vært akkurat det bilbransjen har trengt. De har utfordret vedtatte sannheter, laget en masse liv og røre – og gitt selvtilfredse og ofte arrogante konkurenter noe å tenke på.

En av de mest interessante analysene jeg har lest om Tesla i år, går på at de sannsynligvis ville hatt større suksess om de overlot selve produksjonen av bilene til noen andre. På teknologi og merkevarebygging har Elon Musk vist at han både er visjonær, utholdende og sta. Men han og selskapet sliter når de skal sette dette ut i livet og masseprodusere biler. Musk vil gjerne gjøre alt selv, det er ikke sikkert det er så smart...

Har du tenkt å kjøpe ny bil i 2018? Da får du enda mer å velge mellom enn du hadde i 2017. Og det blir minst like vanskelig å vite hva som er det beste valget. Sånn er det bare, vi har et spennende år foran oss!

LES MER: Tidlige morgener, en gal profossor - og å være på helt feil flyplass

Årets pepperkake-prosjekt ser slik ut. Og alle er enige om at det ser heeelt ut som en Ford S-Max! : )

Saken ble først publisert på Broom.no

Motor
Populært