Dette er luksus for store familier

En brukt VW Caravelle / Multivan byr på mye plass for en aktiv familie, men de er ikke feilfrie.
En brukt VW Caravelle / Multivan byr på mye plass for en aktiv familie, men de er ikke feilfrie.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Større bruktbil for pengene finner du knapt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har i dag en VW Touran 7-seter og har innsett at det blir litt liten bagasjeplass med fire unger og skiutstyr når vi skal opp i fjellet.

Jeg har derfor bestemt meg for å kjøpe en VW Multivan T5, med 2,5 liters motor. Så det jeg lurer på, er om jeg bør gå for 174 hk-modellen, eller den med 131 hk?

Så lurer jeg også på om det er behov for 4Motion firehjulsdrift? Er den med kun forhjulstrekk god nok på vinterføre? Jeg har jo per i dag klart meg helt fint med forhjulstrekk på min Touran.

Jeg vil tro at dette vil medføre mer vedlikeholdskostnader med 4Motion? Jeg lurer også på kvaliteten til disse DSG-automatgirkassene?

Og helt til slutt: Hva bør jeg sjekke nøye før et evt. kjøp av kjente feil? På forhånd takk. Mvh. Patrik

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny svarer:

Hei Patrik. Med en Mulitvan får du i alle fall god plass – det er helt sikkert!

Plassen er enorm, man sitter høyt og har god oversikt. Bilene er super-praktiske, men klarer ikke helt å skjule sitt opphav som vare- og arbeidsbil når det gjelder finish, kjøreegenskaper etc.

God service-historikk er veldig viktig på disse, som på alle andre biler. Den bør være helt komplett.

DSG-girkassen er ikke bare god, i alle fall på biler som har gått langt, så vær litt skeptisk til den. Selv om jeg forstår at den kan friste. Det er veldig fine girkasser når de når alt fungerer som de skal. Men dyre å reparere når de går i stykker, hvilket de altså av og til finner det for godt å gjøre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Feil på svinghjul er også en gjenganger. Det samme er feil på EGR-ventilen. Slakk i rattakselen er heller ikke uvanlig. Da må denne skiftes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foringer i bakaksel og forstilling bør også sjekkes, sammen med bremser og resten av forstillingen. Sjekk også motoren for oljelekkasjer. Husk også å sjekke når neste registerreim-skift er.

Bilene er med andre ord ikke helt feilfrie, så å gjøre en grundig kontroll før kjøp er helt avgjørende. Ta gjerne en NAF-test eller lignende. Personlig hadde jeg nok valgt en med manuelt gir og firehjulsdrift. Men bilene er gode på vinterføre selv med forhjulsdrift. 4Motion firehjulsdriftsystemet er bra og krever lite ekstra vedlikehold

På denne biltypen så tenker jeg at motoreffekten ikke er så viktig, selv om den største oppleves som noe kvikkere, så er neppe dette noen bil som appellerer til racerkjøreren i deg.

Jeg tenker at det aller viktigste her er å lete opp en så fin og teknisk god bil som mulig. Men bilene ble en god del bedre utover i livsløpet, så jo nyere, jo bedre er de ofte også. Lykke til med stor og praktisk familiebil!

Ung og trendy? Da er Rolls Royce bilen for deg

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Eier du en VW Caravelle / Multivan? Fortell oss om det her:

Denne saken ble først publisert på Broom.no.