Det smarteste kjøpet på en av klassens tøffeste

Jaguar har gått for et sporty design på sin F-pace, det gjenspeiler også resten av bilen.
Jaguar har gått for et sporty design på sin F-pace, det gjenspeiler også resten av bilen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prøvekjørt: Jaguar F-Pace med ny bensinmotor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

SUV-en F-Pace ga Jaguar en skikkelig opptur i det norske markedet i fjor. Med tøft design, mye plass og konkurransedyktige priser, hentet bilen mange nye kunder til Jaguar.

I år har det bremset litt opp. Det skyldes nok både at nyhetens interesse er over, og at det om ikke veldig lenge er klart for en annen spennende SUV fra Jaguar. Neste år kommer nemlig elektriske I-Pace. Og hvis den norske importøren får så mange biler som de ønsker seg, kommer den til å gi tidenes Jaguar-salg her hjemme.

Jaguar F-Pace

Modell: 2,0 AWD R-Sport

Motor: 2-liter bensin

Effekt: 250 hk / 365 Nm 0-100 km/t: 6,8 sek

Toppfart: 217 km/t

Forbruk: 0,74 liter/mil

Lenge/bredde/høyde: 4,73 - 1,93 - 1,66 meter

Vekt: 1.756 kilo

Bagasjerom: 650 liter

Pris: 838.950 kroner

F-Pace er enn så lenge bare å få med bensin- og dieselmotorer. Mens det for bare noen år siden var diesel som gjaldt i denne klassen, ønsker flere kunder seg nå heller bensinmotor. Tidligere har vi testet F-Pace med en råsterk 3-liter på 380 hestekrefter. Men du får den også med mindre bensinmotor.

Les testen: Her blir du førstemann til fjells

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva er nytt?

2-literen på 250 hestekrefter ble lansert tidligere i år. Denne har fire sylindre og Co2-utslipp på 170 gram, noe som gjør den adskillig mer avgiftsgunstig enn Jaguars V6-bensinmotor på 340 eller 380 hestekrefter.

Noen vil kanskje rynke på nesen over firesylindret motor i en så stor SUV, men i praksis fungerer den kjempefint. Motoren maler pent og kultivert, men sparker fra når du trenger det. 0-100 km/t går på 6,8 sekunder. Forbikjøringer går som en lek.

Mange er skeptisk til å kjøpe ny bil med dieselmotor, da kan nok bensin være tryggere.
Mange er skeptisk til å kjøpe ny bil med dieselmotor, da kan nok bensin være tryggere.

Hva er styrker og svakheter her?

F-Pace er en bil med høy feelgood-faktor. Det handler om både design, utstråling og merkevare. Jaguar traff blinken da de utviklet sin første SUV, så er den da også en stor salgssuksess. Bilen er stor, men utstrakt bruk av aluminium er med på å holde vekten i tømmene (1.756 kilo). Det er naturligvis også bra for kjøreegenskapene som er blant de mer sporty i klassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Interiøret klarer ikke helt å følge opp eksteriøret. Det er pent og skikkelig og absolutt premium. Men vi savner litt wow-faktor her. Infotainmentsystemet oppleves også som gammeldags, det bør snart få avløsning.

Hva koster den?

Med denne motoren starter F-Pace på 812.950 kroner. Testbilen er R Sport-utgaven. Den har startpris på 838.950 kroner. Med endel ekstrautstyr på plass, ender prisen på 1.063.400 kroner. Da har F-Pace også mange gode konkurrenter, ikke minst de ladbare som får solid prishjelp av gunstige avgifter.

Hvem er konkurrentene?

Konsernbror Range Rover Velar er bygget på samme plattform som F-Pace. Den er dyr, men rålekker! Porsche Macan er også en naturlig konkurrent. Det samme er nye BMW X3 , og forsåvidt også X5 . Nye Volvo XC60 hører også med i dette bildet, selv om den et par hakk mer folkelig enn F-Pace. En liten outsider finner vi i Alfa Romeo Stelvio.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil naboen bli imponert?

Ja! F-Pace er fortsatt en bil som vekker oppsikt på grunn av designet. Og merkevaren Jaguar er knallsterk. Her skiller du deg ut fra de tyske premium-SUVene i nabolaget.

Hvor tøff er den egentlig? Her er F-Pace i ekstrem test

Det vakte oppsikt da Jaguar kom med sin første SUV. I løpet av et drøyt halvår har de tre modeller i denne klassen.
Det vakte oppsikt da Jaguar kom med sin første SUV. I løpet av et drøyt halvår har de tre modeller i denne klassen.

Broom mener:

Usikkerheten rundt framtidig verditap for dieselbiler gjør at dette sannsynligvis er den smarteste motoriseringen du kan velge på en ny F-Pace i dag. I tillegg kler 250-hesteren bilen veldig bra. Den er støysvak og kultivert og byr det på overskuddet resten av bilen fortjener.

Når det blir tid for facelift, fortjener F-Pace et løft innvendig. Dagens infotainmentløsning vil også ha godt av å bli byttet ut. Konsernbror Range Rover Velar viser vei på begge områder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ut over det er F-Pace en kompetent og gjennomført bil, som absolutt vekker må ha-begjær.

Innvendig mangler prikken over i-en. Her kommer det nok endringer når det blir klart for facelift.
Innvendig mangler prikken over i-en. Her kommer det nok endringer når det blir klart for facelift.

Hva mener eierne?

Tre eiere av F-Pace har så langt lagt inn vurdering av bilen sin i Brooms bilguide. Her kan du lese hva de mener:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Visste du at:

– Jaguar hadde SUV-planer allerede på slutten av 1990-tallet. Men den daværende eieren Ford vendte tommelen ned. I ettertid var nok ikke det akkurat veldig smart.

– F-Pace ble Jaguars mest solgte bil allerede i lanseringsåret 2016. Den har gitt merket en solid salgs-opptur.

– Du kan kjøpe F-Pace med en såkalt Activity Key, i praksis et armbånd som brukes til å låse og låse opp bilen med. Dermed kan du la nøkkelen ligge i bilen, hvis du for eksempel skal legge ut på en svømmetur.

Her er Jaguars elektriske SUV på kjapt Norgesbesøk

Denne artikkelen er først publisert på Broom.no.