Meny

Bilen hyler i ett minutt – så blir det stille

Viftereima finnes fortsatt i de fleste biler, og den må byttes innimellom. Illustrasjonsbilde
Derfor må denne byttes jevnlig.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Jeg har en god, gammel Suzuki Baleno 98-modell som er påliteligheten selv og aldri har sviktet meg. Men i løpet av høsten har det kommet en hylende lyd fra motor ved kaldstart.

Hylinga gir seg brått når motoren har gått ca ett minutt. Hylinga er aldri der under kjøring, bortsett fra hvis jeg må gire ned på kald motor, f. eks i en bakke, veikryss etc. Da hyler det litt et øyeblikk.

Jeg har også lagt merke til at samme hylelyden kan komme hvis jeg må ta en sving med fullt utslag på rattet. For meg høres det ut som hylelyden kommer fra viftereima. Kan årsaken til hylinga være slakk eller utslitt viftereim?

Benny svarer:

Hei på deg! Jepp – her tror jeg at du har stilt helt korrekt diagnose selv. Slik du beskriver feilen/hylinga, høres det definitivt ut som om det er en slitt eller slakk reim vi her har med å gjøre.

Ettersom lyden også er der ved fullt rattutslag, tipper jeg at det i dette tilfellet er reima til servostyringen vi snakker om.

Eventuelt om det på din bil er en reim som driver flere ting som både dynamo og servostyring.

Slike reimer blir både slitte og hardere med tiden, på grunn av temperaturforskjeller, og må derfor skiftes med jevne mellomrom. Tidligere brukte man gjerne kilereimer, mens det nå på nyere biler stort sett brukes flatere reimer med mange langsgående spor / kiler. Sistnevnte har langt bedre holdbarhet, men også disse må skiftes innimellom. De blir både tørre, slitte og kan sprekke opp.

(Saken fortsetter under)

Eksempel på gammel, slitt og sprekt reim til venstre og en ny reim til høyre.

Det medfører ofte hylelyden du hører.

Den kan sikkert både strammes og smøres med spesial-guffe beregnet på slike reimer.

Jeg tror allikevel at det er smart å bytte når den har begynt å slure. Disse reimene koster ofte ikke mange kronene (selv om unntak finnes...) og er som regel kurante å bytte.

NB: Den må ikke forveksles med registerreim, som er noe helt annet.

Så mitt råd er å gjøre det nå. Så slipper du å bli stående langs veikanten med defekt reim en kald vintermorgen. Det passer jo sjelden godt...

Lykke til videre med trofast Suzuki, som nå kommer til å bli stille!

Les også:   Registerreimen – pass på, denne må byttes i tide

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært