Meny

Stopper UP deg må du blåse – uansett

UP har fokus på både fart og rus, når de er ute og kontrollerer. Foto: Scanpix
Over 100.000 kjører med rus, hver dag.

– Blir du stoppet av UP, må du blåse. Alkotest er obligatorisk, uansett om det er mistanke om ruset kjøring eller ikke. Selv for en politimann kan det være vanskelig å avsløre om en bilfører har promille eller ikke, sier UP-sjef Runar Karlsen til Broom.

– Blåseprøven for alkohol skjer automatisk. I tillegg gjøres det en vurdering på stedet om hvorvidt vi også skal ta Drugtest 5000 for å påvise narkotika. Utrykningspoilitiet har den samme fullmakten for dette som for blåseprøve, legger UP-sjefen til.

Før jul deltok UP i en omfattende europeisk rustest-uke, for å styrke fokus på kjøring i ruspåvirket tilstand, som fortsatt er et stort problem.

– Vi har i den senere tid riktignok sett litt mindre kjøring i narkorus, men jeg må straks tilføye at det ikke er snakk om noen dramatisk forbedring av tilstanden.

Varslet om kontroll - det skulle han ikke gjort!

Morgen-promillen kan bli dyr!

– Fortsatt har vi hver eneste dag 130.000 - 140.000 kjøreturer i Norge med ruspåvirket sjåfør, enten dette er alkohol eller narkotiske stoffer. Dette er selvfølgelig altfor mye, men selv om nedgangen fortsatt er liten, er det jo positivt at folk i større grad tenker seg om to ganger før de setter seg ruset bak rattet, sier UP-sjef Karlsen videre.

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Han bekrefter også at UPs hovedfokus er på fart og rus.

Det er ikke så rent få som har gjort den feilen å kjøre bil for tidlig dagen derpå. Morgen-promille etter en spesielt fuktig kveld kan være mer enn høy nok til at førerkortet blir borte for en god stund. I tillegg blir det - i beste fall - også et kraftig innhugg i familiebudsjettet!

– Fart er alltid høyaktuelt for oss. Vår oppgave er ikke nødvendigvis å knipe flest mulig, men å forebygge slik at færre og færre kjører for fort, sier han.

Les også: UP tok 44 prosent flere for ruskjøring

– Vi ser nå en svært gledelig utvikling når det gjelder ungdomsulykker. At så få unge mister livet i trafikken, er noe av det mest positive vi opplever for tiden. Det er sikkert flere årsaker til dette, men vi tror nok at innskjerpingen av reglene om prikker i førerkortet har betydd noe. Når man risikerer å få 6 prikker der andre ville fått 3, er dette noe som får de fleste til å tenke seg litt ekstra om, sier Karlsen.

Håndholdt mobil er fy

Er vi heldige på slutten av året, kan vi i år ende med færre enn 100 drepte i trafikken her i landet, og det vil være mange tiår siden sist. Nettopp denne positive utviklingen tilsier at vi må opprettholde trusselen om å bli tatt for farlig atferd i trafikken, sier han videre.

UP-sjefen bekrefter i tillegg at fart og rus nå får selskap av et nytt og stadig mer synlig fokusområder: Distraksjon.

– En klassiker her er håndholdt mobiltelefon, men det er mange mulige årsaker til å bli distrahert mens man kjører i vår stressede tid. All avledning av oppmerksomheten i et krevende trafikkbilde er et onde, og noe det er høyaktuelt for oss å ha kontroller på, avslutter UP-sjef Runar Karlsen.

(Artikkelen er først publisert på Broom)

UP advarer mot å stole på alkometere

Motor
Populært