Vanlig Golf? Å nei, dette er mye mer!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prøvekjørt: Golf R er virkelig to biler i én.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 1976 kom det en bil som etter hvert har blitt legendarisk. Golf GTI debuterte med 1,6-liters injection-motor og svimlende 110 hestekrefter. Bilverdenen ble aldri helt den samme.

Opp gjennom årene har VW fulgt opp med en rekke GTI-utgaver. Alle har ikke vært like vellykkede, men GTI-navnet har fortsatt en helt spesiell klang blant bilintereresserte.

Golf GTI har fortsatt stor suksess, men VW gir seg ikke med det. Golf R er en enda heftigere utgave over temaet sporty Golf. Denne bilen har hele 310 hestekrefter under panseret. Den har firehjulstrekk og gjør 0-100 km/t på 4,6 sekunder. Det betyr at den i praksis kjører fra det meste av sportsbiler.

Hva er nytt?

Golf fikk en facelift tidligere i år. Den er ikke veldig synlig utenpå, det handler først og fremst om små modifiseringer, og mer nytt utstyr.

8-tommers berøringsskjerm er på plass, med fin grafikk og veldig bra brukervennlighet. Du får den også med hel-digitalt dashbord. Noen flere app-tjenester har kommet til.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette velger nordmenn når vi skal ha helt ny bil

(Saken fortsetter under)

Høy digitalfaktor, men det kunne nok vært litt mer særpreget og sporty.
Høy digitalfaktor, men det kunne nok vært litt mer særpreget og sporty.

Hva er styrker og svakheter her?

De opprinnelige GTI-bilene var ganske primitive saker. Motor og akselerasjon trumfet det meste annet, slik er det ikke lenger. I Comfort-modus oppfører Golf R seg som hvilken som helst snill og sivilisert Golf.

I Racemodus derimot... Da brøler motoren til, styringen blir tyngre, girskiftene kjappere og plutselig kjører vi sportsbil. Her kan vi trygt bruke betegnelsen «to biler i ett». Golf R klarer øvelsen på svært godkjent vis. Men for noen er den kanskje i overkant sivilisert, det er tross alt fortsatt en Golf...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva koster den?

Da hk-avgiften forsvant, var det svært gode nyheter for biler som dette. Golf R starter på 552.500 kroner. For en bil med 310 hestekrefter, firehjulstrekk og utmerket DSG-automat er det slett ikke ille.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Testbilen har en lang liste med ekstrautstyr i tillegg. Noe bør du nok velge, endel annet er mer «kjekt å ha». Men vi ender i alle fall på 666.000 kroner, alt inkludert.

Hvem er konkurrentene?

Honda Civic R gjør mye av det samme, men er omtrent 200 ganger mer utagerende enn Golf. Den kommer også bare med tohjulstrekk. Konsernbror Audi S3 har samme motor under panseret, startprisen ligger rundt 60.000 kroner over Golf. Mer statusopptatte kjøpere vil nok vurdere den.

BMW M140i er råskinnutgaven av 1-serie , den har 340 hk og starter på 628.000 kroner. Lavere pris? Da kan du se på Skoda Octavia RS. Der får du 230 hestekrefter til såvidt over 400.000 kroner. Men også en bil som er en god del tregere enn Golf R.

Les også: Denne byr på MYE vintermoro

(Saken fortsetter under)

R er den raskeste Golfen til nå.
R er den raskeste Golfen til nå.

Vil naboen bli imponert?

Det er gode mulighet for at han eller hun tror du har kjøpt en helt vanlig Golf. Stylingen er diskret, og R-en i grillen er det nok mest kjennere som skjønner noe av. Når du starter opp, sladrer imidlertid motorlyden om at dette er noe utenom det vanlige

Artikkelen fortsetter under annonsen

Broom mener:

Under et ganske diskret ytre, skjuler det seg en en svært potent bil. Golf R er en ekte kjøremaskin. Kraftoverskuddet er herlig, lyden matcher det som bor under panseret, og kjøreegenskapene blir slik du vil ha dem, fra komfortabelt til sporty.

Skal vi trekke for noe, må det være at den mangler litt av råskapen enkelte konkurrenter besitter. Golf er og blir en "voksen" bil. Men har du ikke moro bak dette rattet, kan du umulig ha sans for bilkjøring.

Visste du at:

– Golf R er den raskeste Golfen noensinne.

– VW Golf erstattet den legendariske Bobla i 1974. Da var det mange som var skeptisk til at den skulle klare å følge opp suksessen...

– Dagens Golf-generasjon er rundt 100 kilo lettere enn bilen den erstattet, til tross for at den fikk mer utstyr.

Med 310 hestekrefter og firehjulstrekk er dette en super vinterbil. Og sommerbil, og høstbil, og vårbil!

Volkswagen Golf R

Modell: 2,0 TSI 4Motion DSG

Motor: 2-liter bensin

Effekt: 310 hk / 400 Nm

0-100 km/t: 4,6 sek

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 0,71 liter/mil

Lenge/bredde/høyde: 4,27 - 1,79 - 1,43 meter

Vekt: 1430 kg

Bagasjerom: 343/1.233 liter

Pris fra: 552.500 kroner

Les også: GTI: Nei, denne hadde ikke VW så mye tro på

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no