Dette er de tryggeste og farligste bilene for barn

Den er kul, men Ford Mustang 5.0 Fastback LHD skårer klart dårligst når det kommer til kollisjonssikkerhet for barn i bilen. Foto: Ford
Den er kul, men Ford Mustang 5.0 Fastback LHD skårer klart dårligst når det kommer til kollisjonssikkerhet for barn i bilen. Foto: Ford

Bilen din kan være stor og trygg i trafikken, men hvor trygg er den egentlig for barna i baksetet?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kjøper du en Ford Mustang er det neppe med tanke på å ha barn i baksetet. Bilen gjør det klart dårligst når Euro NCAP kollisjonstester biler med tanke på sikkerheten for barna i bilen.

Er du opptatt av at størst mulig trygghet for barna dersom dere skulle kollidere, bør du heller gå for Volvo XC60, Opel Grandland X og VW T-Roc (best på barnesikkerhet i 2017) eller en Mercedes E-klasse (90 % og best på barnesikkerhet i 2016).

Flere europeiske land, bilprodusenter og forbrukerorganisasjoner samarbeider om trafikksikkerhet gjennom organisasjonen Euro NCAP. De simulerer ulykker og tester kollisjonssikkerheten i biler.

Sikkerhet for barn som er passasjer i bilen er én av faktorene som blir testet, og resultatet henger ikke nødvendigvis sammen med hvordan bilen skårer på andre ting.

Les også: Vi har testet bilene som er best på tøft vinterføre

(Saken fortsetter under)

Volvo XC60 er en av tre biler som oppnår best poengsum med tanke på sikkerhet for barn, og den får hele 98 % totalt i Euro NCAPs siste kollisjonstest. Foto: Euro NCAP
Volvo XC60 er en av tre biler som oppnår best poengsum med tanke på sikkerhet for barn, og den får hele 98 % totalt i Euro NCAPs siste kollisjonstest. Foto: Euro NCAP

Dette er de sikreste bilene testet i 2017 (til og med november):

  • Opel Grandland X: 87 prosent
  • VW T-Roc: 87 prosent
  • Volvo XC60: 87 prosent
  • Audi Q5: 86 prosent
  • BMW 5-serie: 85 prosent
  • VW Arteon: 85 prosent
  • Opel Insignia : 85 prosent
  • Range Rover Velar: 85 prosent
  • VW Polo: 85 prosent

Og dette er de som scorer dårligst med tanke på barna i baksetet:

Ford Mustang: 32 prosent

  • Fiat Doblò: 46 prosent
  • Fiat 500: 49 prosent
  • Ford Ka+: 61 prosent
  • Kia Picanto: 64 prosent
  • Honda Civic: 67 prosent
  • Opel Ampera-e: 73 prosent
  • Suzuki Swift: 75 prosent
  • Toyota C-HR: 77 prosent
  • Skoda Kodiaq: 77 prosent
  • Seat Ibiza: 77 prosent

Når Euro NCAp tester sikkerheten for barn i bil vurderer de flere kriterier. Hvordan blir barnet påvirket ved front- og sidekollisjoner, hvordan lar barnesetet seg montere, og hvordan er bilen utformet med tanke på barnas sikkerhet - som for eksempel at airbagen i passasjersetet kan kobles ut på en enkel måte.

Les også: Dette er de sikreste bruktbilene for barn

(Saken fortsetter under)

Opel Grandland X er en av tre biler som sikrer barnet best hvis bilen kolliderer. Foto: Opel
Opel Grandland X er en av tre biler som sikrer barnet best hvis bilen kolliderer. Foto: Opel

I testkollisjonen måles også hodebevegelsen. Hvor mye blir barnets hode kastet framover eller til siden, og hvor stor belastning blir nakken og brystet utsatt for. Dette gir også en indikasjon på belastningen av indre organer.

Fra 2016 begynte Euro NCAP å bruke større testdukker, tilsvarende en 6-åring og en 10-åring. På grunn av dette er ikke testresultatene fra tidligere år helt sammenlignbare med resultatene fra 2016 og 2017.

Se hele testen til Euro NCAP og finn ut hvordan bilen din gjør det på sikkerhet. Her ligger også tester fra tidligere år.

Les også:

Her er alle bilnyhetene i 2018

Er dette tidenes mest utrygge bil?

Saken er opprinnelig publisert på Motor.no

Personvernpolicy