Den sjeldne bilen sto på låven i nesten ti år – så fikk Tor Olav kjøpe den

Jo da – det er faktisk samme bil. Men ser du hva slags bil dette er? Foto: Privat.
Jo da – det er faktisk samme bil. Men ser du hva slags bil dette er? Foto: Privat.

Denne er det bare én av i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Denne bilen har jeg faktisk gått og siklet på i fem år nå, så det var utrolig deilig da jeg endelig fikk kjøpe den.

Det sier Tor Olav Sretting (25) fra Sandnes.

– Jeg jobbet som bilmekaniker-lærling da den dukket opp. Det var en kollega som eide den, men lærlinglønna tillot ikke kjøp, forklarer den hyggelige bilmekanikeren.

Som til daglig er å finne på verkstedgulvet hos Sola Auto AS, hvor han tjener til livets opphold nettopp ved å reparere biler.

Nå har han eid nyervervelsen i et par måneder.

Stått på en låve siden 2008

Bilen er kanskje ukjent for mange. Vi kan røpe at det er en Toyota Chaser. Nærmere bestemt en X100, og dermed sjette generasjon av Chaser, som ble lansert tilbake i 1977. Den gang, som det vi som har levd en stund husker som Toyota Cressida. Og den er med det en slags tvilling av denne.

Toyota Cressida forsvant i 1992, mens Chaser var med frem til 2001. Nettopp X100 var den siste generasjonen.

Tor Olav Skretting ventet fem år før han fikk kjøpt denne bilen. Ikke noe rart at hen ser fornøyd ut nå. Foto. Privat.
Tor Olav Skretting ventet fem år før han fikk kjøpt denne bilen. Ikke noe rart at hen ser fornøyd ut nå. Foto. Privat.

Bilen som Tor Olav fikk kloa i er en 1996-modell Touring 5. Men som du ser av bildet over så bar den preg av å ha stått en stund...

– Ja. Det kan du trygt si. Ikke bare bar den preg av det. Den hadde gjort det. Den ble parkert i 2008 etter et clutchhavari. Siden har den stått. Av alle ting med siderutene litt åpne, så den var ikke akkurat veldig pen inni heller, forteller Tor Olav.

– Jeg hadde en skikkelig maraton-helg med vask, rens og voksing for å få den noenlunde presentabel igjen, sier han.

Ny clutch er så klart på plass også. Samtidig benyttet bilmekanikeren anledningen til å ta en full service.

Toyota Chaseren hadde stått på en låve siden 2008. Foto: Privat.
Toyota Chaseren hadde stått på en låve siden 2008. Foto: Privat.

– Tanken ble tømt og renset og alle væsker og filtre ble byttet. Og bilen fikk en god gjennomgang. Det er det eneste fornuftige etter så lang tid, slår han fast.

Verdens eldste Toyota dukket opp – i Sibir

Bilen får skilter etter nyttår

– Bilen ble tatt inn til Norge i 2005 eller 2006, av et firma i Trondheim. Ettersom modellen ikke er typegodkjent i Norge ble den sendt til Tyskland. Der ble den godkjent og utstyrt med tysk vognkort og TÜV-papirer. Det gjør at det nå er en smal sak å få skilter på den her i Norge. Det har jeg sjekket, forklarer den stolte eieren.

Han drøyer til etter nyttår med å registrere den, da bilen blir ett år eldre og engangsavgiften dermed går noe ned.

– Klart jeg gleder meg til å få den på veien, sier han ivrig. Men han røper også at det har blitt noen turer med prøveskilter.

Bilen ser kanskje ganske tilforlatelig ut, med fire dører og typisk 90-talls design fra Toyota. Men du gjør smart i å tenke deg om to ganger om du havner ved siden av denne i ett lyskryss. Dette er nemlig en familiebil på steroider.

– Ha, he... Jo, da den går helt greit, sier Chaser-eieren beskjedent.

Christopher satset også på en litt annerledes bil

Her får Chaseren ny clutch. Når man er bilmekaniker så er ikke det noe stort problem. Foto: Privat.
Her får Chaseren ny clutch. Når man er bilmekaniker så er ikke det noe stort problem. Foto: Privat.

307 hestekrefter – på bakhjula ...

– Jeg har ikke målt 0-100 km/t eller noe slikt. Så jeg vet ikke eksakt hvor kjapp den er, men den er bremset på en rullende landevei. Tallene derfra

viser 307 hestekrefter og 420 Newtonmeter. På bakhjula. Det forsvinner jo noe effekt gjennom drivverket fra motoren og bakover, sier han nøkternt.

– Originalt har motoren, som forresten er en 1JZ-GTE, eller 2,5-liters rekkesekser med turbo på ett mer forståelig språk, 280 hestekrefter fra fabrikk. Girkassa er en 5-trinns manuell.

– Det viser seg imidlertid at den oppgitte effekten er mindre enn det som er reelt. Rett og slett fordi det ikke var lov å ha mer i Japan. Her har nok noen i tillegg tuklet litt med turbotrykket, tror Tor Olav.

Som forteller at om man gir bånn gass mens bilen er i andre gir, så ligger det to svarte larver igjen på asfalten...

– Den oppleves som både sporty og komfortabel på samme tid og styringen er veldig presis, forteller Tor Olav.

Husker du disse Toyota-klassikerne?

Toyota Chaseren skal beholdes stort sett original og det planlegges kjøring på den nye KNA Raceway som er under bygging sør i Rogaland. Foto: Privat
Toyota Chaseren skal beholdes stort sett original og det planlegges kjøring på den nye KNA Raceway som er under bygging sør i Rogaland. Foto: Privat

Planlegger banekjøring

Planen er å beholde bilen noenlunde original. I alle fall ikke gjøre mer med den enn at det er lett å sette den tilbake i originalstand.

– Det er mye å få tak i til disse bilene, slik som body-kit etc, men det tenker jeg å styre unna. Men nye felger står i alle fall på ønskelista. Samtidig som jeg vurderer nye fjærer og støtdempere. Da blir det i så fall coilovers, men jeg har ikke bestemt meg helt ennå, forteller han.

– Til min store glede så er arbeidet nå i gang med et komplett motorsportanlegg, KNA Raceway i Soknedal, med blant annet en 2,4-kilometers asfaltbane. Deilig for alle oss som bor i denne delen av landet å slippe å dra helt til Rudskogen eller Vålerbanen, sier han entusiastisk.

Mye tyder vel med det på at den uvanlige og tøffe Toyota Chaseren skal få kjørt seg noen runder der også, og ikke bare på landeveien.

– Jeg ventet lenge på å få kjøpt denne, men det var det verdt. Det er virkelig en morsom bil som jeg er fornøyd med. Og – nei den er ikke til salgs, avslutter Tor Olav med et stort glis.

Les også: John-Are fant også drømmebilen på en låve

Saken ble først publisert på Broom.no

Personvernpolicy