Det er en grunn til at de fleste av den har grønne skilter

Er du ute etter en eksklusiv bil på grønne skilter, da har ikke Land Rover Discovery mange konkurrenter.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prøvekjørt: Land Rover Discovery har kommet som varebil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter to generasjoner som så nesten helt like ut, dro Land Rover til med helt nytt design da det var klart for femte utgave av stor-SUV-en Discovery.

Dette er også den mest luksuriøse Land Roveren noensinne. Discovery legger seg ganske tett opptil Range Rover, men er hakket røffere. Dette er en bil som skal takle krevende offroadløyper like bra som motorvei. 4x4-systemet er blant de beste du kan få, i tillegg til at bilen er stor, rommelig og komfortabel.

Tidligere har vi testet sjusetersutgaven. Nå er det klart for en nykommer der det har skjedd ganske mye innvendig.

Hva er nytt?

Det er som er nytt her er at samtlige bakseter er ute. Discovery har fått skillevegg bak de to forsetene – og dermed innfrir den kravene til å bli registrert som varebil på grønne skilter i Norge. Det betyr solid avgiftskutt.

Stort lenger fra en tradisjonell (og gjerne primitiv) varebil er det forresten vanskelig å komme. Discovery har fortsatt høy luksusfaktor, men den har også et varerom med lengde på 1,85 meter, bredde på 1,36 meter og høyde på 1,05 meter. Stort nok til at vi får inn den imaginære statskassa.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så langt i år står varebilen for over 70 prosent av det samlede Discovery-salget i Norge.

Du har naturligvis tilgang til varerommet også fra de to bakre sidedørene.
Du har naturligvis tilgang til varerommet også fra de to bakre sidedørene.

Hva er styrker og svakheter her?

Det viktigste for mange kjøpere er naturligvis at de sparer avgift ved å droppe setene.

Du skal lete svært lenge etter en mer komfortabel og eksklusiv varebil. 3-liters dieselen på 258 hestekrefter gir også solid overskudd. Og du kommer deg fram de fleste steder du selv tar sjansen på å legge avgårde. Men nåde deg om du kjører deg fast, da skal det litt til for å få deg løs!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Trenger du størst mulig varerom, er det nok bedre å gå for en tradisjonell kassebil. Mange vil helt sikkert vegre seg for å slenge inn altfor mye baki en bil som dette. Discovery er nok ikke en spesielt egnet varebil for den lokale steinknuseren...

Brukt Discovery: Nå får du denne til hyggelig pris

Hva koster den?

Som personbil med fem seter ville denne kostet 1.109.010 kroner. I varebilutgave synker prisen til 778.950 kroner. Fortsatt mye penger for en varebil, men her må du naturligvis se på totalpakken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dagens regler betyr at det tar 30 år å komme ned til null i avgift for å endre den tilbake til personbil. Men mye av avgiften er borte etter de første årene.

Land Rover er i gang med å bygge opp Discovery som en egen familie av biler. Det er nok mye av bakgrunnen for at det når står D I S C O V E R Y med store bokstaver på panseret, ikke Land Rover.
Land Rover er i gang med å bygge opp Discovery som en egen familie av biler. Det er nok mye av bakgrunnen for at det når står D I S C O V E R Y med store bokstaver på panseret, ikke Land Rover.

Hvem er konkurrentene?

Etter at reglene ble strammet inn, er det ikke veldig mange varebiler av denne typen i det norske markedet. Men Mercedes GLS er en opplagt konkurrent, kanskje også evigunge G-klasse.

Toyota tilbyr fortsatt Land Cruiser som varebil, men det er en langt mer primitiv bil. Ford Galaxy koster betydelig mindre, men gjør mye av det samme.

Vil naboen bli imponert?

Med mindre han eller hun er SUV-hater: Ja! Discovery er en diger og ruvende bil. Land Rover-merkevaren er knallsterk, samtidig som Discovery nok blir oppfattet som mindre snobbete enn endel tyske premiummerker.

Her kommer nabolagets mest snobbete SUV

Broom mener:

Discovery er en av våre favoritter i denne klassen. Her har Land Rover tatt et langt skritt opp på både komfort og kjøreegenskaper. Bak rattet i denne bilen føler du deg litt uovervinnelig, særlig når forholdene blir tøffe. Noen varebiler har snau plass foran skilleveggen, slik er det ikke her.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

258 dieselhester kler Discoveryen. Den er momentsterk og tåler tunge lass. 8,6 sekunder på 0-100 km/t er kanskje ikke veldig imponerende, men så må vi også ta i betraktning at bilen har en egenvekt på like under 2,5 tonn.

Trenger du en bil til "pen" varebilbruk, eller bare har behov for to seter: Da er dette absolutt noe å vurdere.

Hva mener eierne?

En rekke Discovery-eiere har lagt inn vurdering av sin bil i Brooms bruktbilguide. Klikk her for å lese mer:

Visste du at:

– Discovery doblet Land Rover-utvalget, fra én til to modeller, da den ble lansert i 1989.

– Helt i starten var Discovery bare tilgjengelig i tredørs-utgave, den er sjelden nå.

– Det som startet som én modell, skal etter hvert bli en liten familie. Først ut av de øvrige er lillebror Discovery Sport som kom for to år siden.

Klikk her for å lese vår test av Discovery med sju seter og 2-liters dieselmotor

Er du ute etter en eksklusiv bil på grønne skilter, da har ikke Land Rover Discovery mange konkurrenter.
Er du ute etter en eksklusiv bil på grønne skilter, da har ikke Land Rover Discovery mange konkurrenter.

Saken ble først publisert på Broom.no