– Slapp av – dieselbilene skal være her i mange år til

Bilmegler Morten Altmann kan mer om bruktbil enn de fleste. Han er skeptisk til myndighetenes vinglete bilpolitikk.
Bilmegler Morten Altmann kan mer om bruktbil enn de fleste. Han er skeptisk til myndighetenes vinglete bilpolitikk.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilmelger Morten følger markedet med argus-øyne.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Halvparten av nybilene som selges akkurat nå er elektrifiserte, enten elbiler eller hybrider. Men den andre halvparten har fortsatt enten diesel- eller bensinmotor. Det betyr at vi kommer til å kjøre biler på fossilt drivstoff i alle fall de neste 15-20 årene også. Jeg tror det er på tide å stikke fingeren i jorda og ta en liten realitetssjekk...

Det sier Morten Altmann, som er daglig leder i Norsk Bilpool. Et selskap som siden 1997 har kjøpt og solgt bruktbiler og bilflåter i business-til-business-markedet (altså fra forhandler til forhandler).

Vi snakker om mangfoldige tusen biler i løpet av disse 20 årene. Mannen vet med andre ord mer enn de fleste om hva som rører seg i bruktbilmarkedet til enhver tid.

Bensin- og dieselbiler

– For noen år siden dukket ordet rekkeviddangst opp. Det gjelder ikke mer. Det nye ordet nå er dieselangst. Salget av dieselbiler stuper, i alle fall i de større byene. Dette påvirker så klart bruktbilprisene. Egentlig mye mer enn hva det burde, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Norge er tross alt mye mer enn Oslo og områdene omkring. Mange steder er det hverken bommer, rushtidsavgifter eller en godt utbygd lade-infrastruktur for elbiler. Her er det fortsatt i stor grad fossile biler som gjelder. Slik vil det nok også være i overskuelig framtid, mener Altmann.

– Bare se på et merke som Skoda. De har aldri solgt flere biler i Norge, og de selger klart mest av dieselbiler. Jeg vil på ingen måte spå dieselbilens død ennå. Men myndighetenes vingling og lite forutsigbare avgiftspolitikk, sammen med det jeg synes er ensidig opphausing fra media, gjør det vanskelig for både forbrukere og bransje å tilpasse seg. Dermed faller prisene på dieselbiler. Til dels mye og altfor fort, hevder han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
For noen år siden ble man sett på som smårar om man ikke kjøpte diesel. Salget tok av, men nå er bruktsalget av disse bilene tungt.
For noen år siden ble man sett på som smårar om man ikke kjøpte diesel. Salget tok av, men nå er bruktsalget av disse bilene tungt.

– Bensinbilene har klart seg noe bedre. Dels for at de ikke regnes som "miljøverstinger" på samme måte som dieselbiler. Dessuten at de ikke rammes av kjøreforbud på dager med høy luftforurensning. Men jeg minner om at det gjaldt én dag i Oslo så langt i 2017. Én dag! En dag hvor luftforurensningen til alt overmål heller ikke var spesielt høy. Jeg mener det hele er storm i et vannglass, sier Altmann.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hverken Altmann eller bransjen kan spå fremtiden. Utspill og regelendringer fra myndigheter gjør leasing med gjenkjøpsgarantier til en hasardiøs manøver for mange forhandlere.

Vi støvsuget Europa for elbiler

Fortsatt diesel på SUV-ene

Når det gjelder SUV-er, kan bilmegleren fortelle at bildet er litt annerledes.

– Ja, helt klart. Skal du ha brukt Toyota Land Cruiser eller Land Rover Discovery, har du ikke noe valg. Det er diesel som gjelder. Rett og slett fordi det omtrent ikke finnes noe annet i det segmentet, påpeker han.

– Det gjelder også stort sett for andre SUV-er som Volvo XC90, BMW X5 /X3 osv. Her finnes det noen få eksemplarer med bensinmotor innimellom. Jeg tror jeg vil si det slik: Tidligere var disse uselgelige, nå får du kanskje solgt dem.

Når det gjelder enda mindre SUV-er som Toyota RAV4, Honda CR-V og Subaru Forester, er Altmanns inntrykk at bensinbilene er mest attraktive, men at dieselvariantene langt fra er uselgelige.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Solgte dieselbilen rekordfort – i «sirup-marked»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ladbare hybrider ikke "hotte"

De siste årene har ladbare hybrider gjort sitt inntog i bilmarkedet. Det vil si biler med fossilmotor, en liten batteripakke, elmotor og lademulighet. En bil som kan kjøres korte strekninger på bare strøm og med en fossilmotor som tar over / hjelper til når det er behov for det.

– En del modeller selger veldig godt som nye. Men i bruktmarkedet er de ikke like hotte. Det skal dog sies at en del modeller enn så lenge er såpass nye, at det er for tidlig å si noe helt klart om trendene i bruktmarkedet ennå, sier han.

– Det skal bli spennende å følge utviklingen på de ladbare hybridene på bruktmarkedet framover, sier Altmann.
– Det skal bli spennende å følge utviklingen på de ladbare hybridene på bruktmarkedet framover, sier Altmann.

– Når det gjelder de store og ladbare SUV-ene som BMW X5, Volvo XC90 og Mercedes ML, så er vel det beste man kan si om dem at de gir mye effekt, men lite miljøgevinst, for pengene. De bruker langt mer drivstoff enn tilsvarende biler med dieselmotor, og er dermed langt dyrere å kjøre med. Det skal bli spennende å følge disse på bruktmarkedet, sier Altmann, ikke uten en viss skepsis i stemmen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ladbar BMW: Dette bilkjøpet er nesten for godt til å være sant

Utviklingen går raskt

Altmann mener det er viktig å få med seg at dagens utvikling av nye modeller – det være seg elektrisk, hybrid eller rene fossile – går ekstremt fort. Det vi ikke kunne drømme om for 3 år siden kan vi kjøpe i bilbutikken i dag.

– Oppfordringen går til myndighetene, som bør og må følge med på utviklingen slik at de ikke setter en hel bransje i dødens posisjon når de nye bilene kommer på banen, understreker han.

– Vi må også huske at mange bileiere har finansiert sine bilkjøp med en nedbetalingsplan som ikke vil stemme overens med verditapet dersom de nye modellene stadig blir mer prisgunstige, avslutter Morten Altmann. Han gir med det myndighetene det vi mener er ett lite, men velfortjent spark i leggen.

Les også:
Går mot nytt rekordår for bilsalget

Topp 3: Diesel-verstinger til kupp-pris Så forskjellig velger vi mellom el, bensin og diesel

Denne saken ble først publisert i Broom.no