Topp 3: Diesel-verstinger til kupp-pris

Skal du ha biler som virkelig peker nese til dieselhysteriet, er dette tre gode kandidater. I bruktmarkedet får du dem til en gunstig pris.
Skal du ha biler som virkelig peker nese til dieselhysteriet, er dette tre gode kandidater. I bruktmarkedet får du dem til en gunstig pris.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilene for deg som gir blanke i hysteriet!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nybilsalget av dieselbiler i Norge stuper. I oktober var andelen nede i 19 prosent.

I bruktmarkedet er det ikke like dramatiske tilstander. Der er det også fortsatt en klar overvekt av dieselbiler.

Men særlig de som skal selge dieselbil i, eller like i nærheten av store byer, merker at det er blitt betydelig tyngre enn før.

Resultatet er at prisene har gått ned på en rekke modeller.

– Mange bileiere har grunn til å føle seg lurt!

Politisk ukorrekt

For de som skal kjøpe seg bruktbil, er dette gode nyheter. I alle fall om de selv har solgt sin bil, og kan handle uten innbytte. Da har man gode kort på hånden - og det er mulig å gjøre "kupp" på dieselbiler.

Vi har tatt en runde i bruktmarkedet, for å se hva som er tilgjengelig. Og denne gangen har vi rett og slett tatt for oss dieselbiler som så til de grader er politisk ukorrekte: Premiumbiler med størst mulig motor!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da får du mye bil for pengene, samtidig som et heftig fraspark følger med på kjøpet.

Derfor bør mange fortsatt velge dieselbiler

Audi A8 4,2 TDI. Faksimile: Autodb.no
Audi A8 4,2 TDI. Faksimile: Autodb.no

2010 Audi A8 4,2 TDI: 579.000

Vi starter like godt med en vaskeekte limousine. A8 med 4,2-liters TDI-motor er grombil når det kommer til komfort, utstyr og fraspark.

Med firehjulsdrift, 350 hk og et dreiemoment på 800 Nm, klarer denne 0-100 km/t 5,5 sekunder. Og den gjør det med et oppgitt snittforbruk på 0,76 l/mil! Lykke til med å gjenskape den slags forbruk i en 2-tonns bil med bensinmotor og over 300 hk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Klikk her for å se hele annonsen

Prut og prut

A8 er ikke den mest lettsolgte bilen på markedet. Store limousiner, og dieselmotor, er ikke akkurat det nordmenn flest er på jakt etter.

Det betyr altså at du kan prute – og det på en pris som allerede er omtrent en tredjedel av hva en slik bil kostet ny i 2010.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den har masse utstyr, som for eksempel adaptiv cruisekontroll, nattkamera, BOSE-stereo, lufjæring og mye annet snakker.

Bilen har rullet 136.000 kilometer, og har blitt fulgt opp på merkeverksted. Men du bør nok være forberedt på at det kan løpe på seg noen kostnader etterhvert på en slik bil. Og da går tusenlappene fort ...

I Brooms bilguide ligger det 24 vurderinger av Audi A8

BMW 550d xDrive. Faksimile: Finn.no
BMW 550d xDrive. Faksimile: Finn.no

2013 BMW 550d: 479.000 kroner

Hvis Audien ble for dyr, er kanskje en BMW 550d xDrive et alternativ. Igjen snakker vi om en helt hinsides motor. Denne parkerer til og med Audien. 381 hk er hva du har til rådighet her. Det gjør at 0-100 km/t sparkes unna på spinnville 4,7 sekunder. Dette er et beist av en bil!

Minst like oppsiktsvekkende er det at forbruket er enda lavere enn i A8-en. Her slipper du nemlig unna med offisielt forbruk på 0,62 l/mil.

Firehjulsdriften gjør at denne kan ta lurven av selveste M5 av samme generasjon i en lyskryssduell ...

Artikkelen fortsetter under annonsen

Klikk her for å se hele annonsen

Høy kilometerstand

Akkurat denne bilen har godt over snittet høy kilometerstand, fordi den er blitt brukt som taxi. 188.000 kilometer har den på samvittigheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er det med andre ord viktig å få tatt en skikkelig sjekk av bilen. Taxi-sjåfører (og passasjerene) varierer veldig i måten de behandler bilen på.

2013-modellen har for øvrig en lang liste med utstyr, inkludert de nye digitale instrumentene, stor navi, elektriske komfortseter, soltak og sportsautomat.

I Brooms bilguide ligger det 79 vurderinger av denne generasjonen 5-serie

Mercedes 420 CDI Brabus. Faksimile: Finn.no
Mercedes 420 CDI Brabus. Faksimile: Finn.no

2007 Mercedes GL 420 CDI Brabus: 399.000 kroner

Hvis de to første fortsatt er for dyre, kan du jo for eksempel sikte deg inn på en skikkelig monster-SUV, i stedet.

Mercedes GL er en ruvende bil allerede i utgangspunktet. Sleng på Brabus-styling og -breddesett, senkesett og 22" felger, og du har en bil som vekker mye oppsikt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

2007-modellen ligger til salgs for 399.000 kroner, og har rullet 207.000 kilometer. Her skal det imidlertid påpekes at det er snakk om en bil med grønne skilter. Det betyr at du har to seter, og at bilen er registrert som varebil.

Klikk her for å se hele annonsen

Sjelden

Ifølge annonsen har Brabus-pakken, inkludert tuning av motoren, alene en kostnad på rundt 200.000 kroner. Og dette er ganske sikkert ikke en bil du finner maken til i hyttefeltet.

Når det gjelder utstyr, er det også her mye å frotse i: Kjøling i setene, luftfjæring, adaptiv cruisekontroll, multikonturseter, takluke, stigtrinn i aluminium og webasto, for å nevne noe.

Igjen, dette er ikke en bil det er gratis å fikse på. Ikke minst blir det dyrt hvis du må erstatte noe av Brabus-stylingen.

Brooms bilguide: Dette mener norske eiere om sin Mercedes GL

Saken ble først publisert på Broom.no