NAF: Bruktprisene på elbil har skutt i været

Bruktprisene på elbil har skutt i været den siste tiden. Foto: NAF
Bruktprisene på elbil har skutt i været den siste tiden. Foto: NAF
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vurderer du å kjøpe en brukt elbil? Da må du regne med å punge ut nesten det samme som, og av og til mer enn, for en helt ny bil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bruktmarkedet for elbil svinger mer enn for tradisjonelle biler, i og med at det er færre biler til salgs.

Mens etterspørselen etter nye elbiler har ligget stabilt høyt i lang tid, har etterspørselen etter brukte elbiler skutt ekstra fart den senere tiden, ifølge Norges Automobil-Forbund (NAF).

Innføringen av de nye bompengetakstene i Oslo i høst får mye av skylden for det.

Det har ført til at bruktmarkedet for elbil, som frem til i høst var normalt, har tatt av.

Nå må du nemlig betale nesten det samme som, og av og til mer enn, du må for en ny elbil.

Les også: Går mot forbud for dieselbiler i Stockholm

Ha is i magen

– Slik som prisene er nå, kan det være lurt å ha litt is i magen. Faktisk kan det være lurt å bestille en ny elbil tross lang ventetid, uttaler Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en melding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Da vil man få en bil med lengre rekkevidde, uten at det nødvendigvis koster mer. Så får man heller akseptere å betale bompengene i ventetiden, legger han til.

Skulle du likevel velge å gå for en brukt elbil, trenger du ikke å frykte holdbarheten til batteripakken, ifølge NAF.

– Tommelfingerregelen er at batteriet på en moderne elbil overlever bilen. Så det er liten grunn til å frykte batterihavari, sier Sødal.

Vanligvis mister et batteri noen få prosent ytelse de første 80.000 kilometrene. Deretter holder det seg temmelig stabilt i flere hundre tusen kilometer.

Det er viktigere å sjekke rust og mekaniske ting, mener NAF.

Les også: Bensinstasjonskjede vil ha mindre prissvingninger på drivstoff

Utvalgte bruktpriser

Her er noen priseksempler fra Finn.no, hentet ut fredag:

  • Tesla Model S 60 2014-modell: Fra 404.000 til 450.000 kroner. Nypris fra 460.000 kr + ekstrautstyr.
  • Tesla Model S P85D 2015-modell: Fra 570.000 til 730.000 kroner. Nypris fra 760.000 kr + ekstrautstyr.
  • Tesla Model S 70D 2016-modell: Fra 570.000 til 670.000 kroner. Nypris fra 590.000 kr + ekstrautstyr.
  • Tesla Model X 90D 2016-modell: Fra 835.000 til 1.15 millioner kroner. Nypris fra 840.000 kr + ekstrautstyr.
  • Nissan Leaf Tekna 30 KW 2016-modell: Fra 220.000 til 270.000 kroner. Nypris fra 270.000 kr + ekstrautstyr.
  • VW e-Golf 2016-modell: Fra 210.000 til 290.000 kroner. Nypris fra 255.000 kr + ekstrautstyr.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Dette er de beste vinterdekkene

Du slipper å installere DAB-radio i din gamle bil

Vil ha halv pris for parkering av elbil i hele landet

Dette risikerer du ved å kjøre forbi andre i høyrefeltet

Elbil-eier ble fakturert 3000 kroner av bomveiselskap