Lexus LX: Dette er kanskje ikke helt hva du tror...

Lexus LX 470 er en temmelig rå bil. Det ser bare ikke helt slik ut på utsiden... Faksimile fra finn.no
Lexus LX 470 er en temmelig rå bil. Det ser bare ikke helt slik ut på utsiden... Faksimile fra finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor koster den 14 år gamle bilen like mye som en nybil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den ser ganske så tilforlatelig ut ved første blikk. Lysgrønn i lakken og et ganske så diskret design. Det er med andre ord ikke akkurat bilen du vrir nakken av deg for å se mer av.

Men ikke la deg lure av den forsiktige framtoningen. Faktum er at bilen egentlig er en liten "versting". Kanskje ikke akkurat med tanke på 0-100 kilometer i timen. Mer med tanke på driftsikkerhet, komfort, utstyr og for så vidt med motoreffekt også, selv om det finnes biler som har mer. Mye mer også.

Nei, bilen er ikke en stor Suzuki eller Subaru. Ei heller en Toyota. Dette er en Lexus LX 470 V8, fra 2003. Så det er definitivt en bruktbil, men nesten med nybilpris.

Brosjyrebilde av Lexus LX 470
Brosjyrebilde av Lexus LX 470

Gammel bil og mye penger

For den digre doningen er nemlig til salgs, nærmere bestemt i Son, til den nette sum av 429.000 kroner.

Ja, det er helt klart nye penger for en 14 år gammel bruktbil. Men det er nok flere grunner til at prisen er som den er i dette tilfellet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da denne bilen var ny, var Toyota Landcruiser V8 noe av det grommeste man kunne eie. Lexus LX 470 bygger på Landcruiseren, den er en slags tvilling, men i kjent Lexus-stil har man dratt det mye lengre. Med mer utstyr, med endret design, enda bedre kvalitet og en del annet utstyr.

I dette tilfellet har bilen heller ikke gått langt, med tanke på alder. Kun 99.000 kjørte kilometer er klokket inn på telleverket etter alle disse årene.

Som om det ikke var nok, påstår Son bil & båt som selger den, at den ekstremt velholdt. Så selv om prisen kan virke stiv, så er dette også en sjelden mulighet til å sikre seg en spesiell bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Det er god plass i myke skinnseter og på gulvet er det tykt teppe. Faksimile fra finn.no
Det er god plass i myke skinnseter og på gulvet er det tykt teppe. Faksimile fra finn.no

Innovasjoner og en verdensnyhet

Denne 2003-modellen er andre generasjon og bilen debuterte på Los Angeles motorshow i 1997, som 1998-modell. Den bygger som nevnt på Toyota Landcruiser J100, men fikk en del designmessige endringer en kar ved navn Hiroya Kitazumi.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Brosjyrebilde av Lexus LX 470
Brosjyrebilde av Lexus LX 470

Ikke minst har den, som nevnt, et mer eksklusivt interiør, med hanskemykt skinn, tykke guvtepper og ekte treverk. Treverket hadde dog så mye klarlakk at man kunne ta det for å være plast. Dessuten hadde den det meste av utstyr som var tilgjengelig. Dette var den gangen Lexus hadde det aller, aller meste som standard.

Dette var verdens første bil med Night View basert på et infrarødt kamerasystem. En annen og for tiden innovativ detalj var Lexus Link, en nødtjeneste ikke ulik den mange nå etter hvert tilbyr, slik som Volvo on Call og GMs Onstar-system, som kanskje er de to mest kjente.

Den hadde også, for tiden, et meget avansert understell med blant annet adaptiv variabel fjæring (AVS) og justerbar høydekontroll i tillegg til Variable Gear Ratio Steraring (VGRS)

Vant priser i fleng

Lexus LX 470 har da også vunnet en mengde priser, slik som beste luksus-SUV kåret av J.D. Power i 2000, 2002 og 2004. Dessuten ble den kåret til bruktbilen som holdt seg aller best i pris i 1998, 1999 og 2000. I 2005 kåret igjen J.D. Power LX 470 til den mest pålitelige SUV-en over en tre års periode og kan vi også nevne at Mark Levinson stereoanlegget og navigasjonssystemet vant en stor kåring i 2003.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke bare småtterier å ha på CV-en for en bil det, selv om det altså er en stund siden og at mye har skjedd i mellomtiden.

Eier du en Lexus? Fortell oss om det her:

V8 bensin – så klart...

Motoren er som nevnt en V8 og ettersom bilen i stor grad var laget med tanke på det viktige USA-markedet, overrasker det neppe att denne går på bensin og ikke diesel.

Den er som modellbetegnelsen sladrer om en 4,7 liter som finnes i tre varianter på enten 230, 235 eller hele 268 hestekrefter.

Bilen som selges i Son har 235-hesteren. Det gjør at den kan trekke tilhenger på 2,9 tonn og som sin Toyota-tvilling, Landcruiser, er den rå i terrenget.

Så bak det litt kjedelige og uskyldige ytre så skjuler det seg faktisk en ganske rå bil. En bil som du nå kan sikre deg.

Les også: Testen av den nyeste modellen fra Lexus her

Saken er først publisert på Broom.no