Slik blir trafikkforsikringsavgiften bedre enn årsavgiften
Det kan bli lettere å betale når man kan stykke opp regningen.
2017 er det siste året norske bilister trenger å forholde seg til årsavgiften. Neste år erstattes nemlig den med en ny trafikkforsikringsavgift.
Den største forskjellen mellom den gamle bilavgiften og den nye trafikkforsikringsavgiften er at det er forsikringsbransjen, og ikke staten, som skal sende faktura.
– Bileierne slipper å motta egen faktura fra staten, da avgiften vil bli belastet over ansvarsforsikringen. Bileieren trenger da bare å sørge for at de har en ansvarsforsikring og at denne blir betalt, sier Mats Sæterkvist, fagansvarlig for motor i Storebrand, til ABC Nyheter.
Bakgrunn: Årsavgiften skifter navn fra 2018
Mindre regning, flere ganger i året
Forhåpentligvis vil dette føre til at flere betaler avgiften innen fristene:
I mars sendte staten ut 3,7 millioner krav til norske bileiere, men i juni var det fortsatt 127.000 kjøretøy som ikke hadde betalt. De som ikke betalte årsavgiften fikk vedtak om avskilting og registreringssperre.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenÉn av årsakene til at mange ikke betalte årsavgiften i tide, kan være at den kom som én stor regning. Det vil trolig bli lettere for mange å betale avgiften når man kan velge om man vil få den årlig-, halvår- kvartalsvis eller hver måned.
– Tidligere ble den årlige avgiften krevd inn av staten i mars måned. Nå som avgiften blir krevd inn av forsikringsselskapene, vil den følge betalingsrutinen som kunden har i selskapet. Betaler du forsikringen din månedsvis, så betaler du også trafikkforsikringsavgiften månedsvis, sammen med forsikringen. Det er en stor forbedring fra dagens system, sier Sæterkvist.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Her bor de som ikke har betalt årsavgiften
Slipper å ta høyde for årsavgiften ved salg
Han forklarer at bileiere kun må betale avgift for de dagene som de eier bilen eller som bilen er registrert.
– Dette i motsetning til gammel ordning, hvor man betalte for ett år av gangen og det var begrensede muligheter for refusjon, forklarer Mats Sæterkvist, fagansvarlig motor i Storebrand, til ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsenSkal man selge bilen, slipper man å ta høyde for avgiften i salgsprisen fordi gammel eier kun betaler fram til salget er registrert hos Statens Vegvesen.
– Da vil betalingsplikten gå over på ny eier, i motsetning til tidligere da det var eier per 1. januar som mottok fakturaen, sier Sæterkvist.
Ifølge Sæterkvist vil ikke forsikringsselskapene tjene noe på denne ordningen.
– Fortjenesten ligger hos kundene som får færre fakturaer og større fleksibilitet. Innkrevingen skjer på vegne av Staten, som har hatt et ønske om å redusere administrasjonskostnadene knyttet til innkreving av avgiften. Derfor har nå forsikringsselskapene fått ansvaret for innkrevingen, sammen med ansvarsforsikringen, avslutter Sæterkvist.