Nå får norske kunder «snike» i køen

Volvo har stor suksess med de ladbare hybridene sine, så stor at det tildels har vært lange ventelister. Men nå kommer det biler raskere enn først ventet.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne biltypen har tatt helt av.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De ladbare hybridene har tatt helt av i det norske markedet. Godt hjulpet av at de kommer gunstig gjennom avgiftssystemet, har denne bilklassen på kort tid vokst til å utgjøre rundt 20 prosent av det totale nybilsalget.

En av dem som virkelig har truffet markedet her, er Volvo. De tilbyr ladbar hybrid-drivlinje på både SUV-ene XC60 og XC90 – og storbilene S90/V90. Det har kundene så til de grader fått med seg.

Venter på ladbar Volvo

Da XC60 ble lansert tidligere i år, hadde Volvo rundt 1.700 bestillinger inne, i god tid før bilen var i landet. 94 (!) prosent av disse gikk for den ladbare hybriden T8, med 407 hestekrefter.

Med en slik etterspørsel blir det naturlig nok ventelister. Det er mange nordmenn som sitter og venter på sin ladbare Volvo. De har akkurat fått en god nyhet.

En plutselig omprioritering i Volvos europeiske distribusjon fører nemlig til at 1.500 nye Volvo T8 blir levert Norge langt tidligere enn først forespeilet. Dette omfatter XC90, V90 og XC60 T8. Opprinnelig lå det an til levering til Norge i tredje kvartal 2018. Nå kommer disse i stedet i første eller andre kvartal.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: På langtur i 32 år gammel Volvo-sjeldenhet

(Saken fortsetter under)

XC90 var første ut blant de ladbare Volvoene. T8-utgaven står for en stor del av salget.
XC90 var første ut blant de ladbare Volvoene. T8-utgaven står for en stor del av salget.

Førsteprioritet

– Grunnet utviklingen i nybilsalget i Norge, med stort trykk på el og plug-in hybrider, har norske kunder nå blitt førsteprioritet i hele Europa på våre T8-modeller, opplyser Mats Ohlsson, Market Area Director ved Volvos hovedkontor i Göteborg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hos den norske Volvo-importøren har de lenge jobbet for å få prioritert etterspørselen overfor fabrikken, og nå ser den svenske bilprodusenten omfanget av omveltningene i det norske bilmarkedet.

(Saken fortsetter under)

Ladbare hybrider har de siste årene tatt en solid del av det norske nybilmarkedet.
Ladbare hybrider har de siste årene tatt en solid del av det norske nybilmarkedet.

Oversolgt kapasiteten

– Det er veldig hyggelig å bli prioritert foran alle andre i Europa – spesielt på bakgrunn av etterspørsel i dette viktige segmentet. Det viser at Norge er blitt et av de mest spennende bilmarkedene i Europa og viser vei i det grønne skiftet, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg til de allerede solgte bilene, har Volvo nå et ekstra volum av V90 T8 Business Edition tilgjengelig for norske kunder i første halvdel av 2018.

– Disse toppmodellene har formidable kraftressurser med en kombinert effekt på hele 407 hk. Det er en uslåelig kombinasjon. Volvo har hatt stor suksess med ladbare hybrider i Norge, og vi har oversolgt produksjonskapasiteten i lang tid fremover, sier Herland, i en pressemelding.

Les også: Nei – menn og kvinner punkterer ikke like mye

(Saken fortsetter under)

En liten ladeluke på venstre forskjerm viser at denne Volvo V90-en er ladbar.
En liten ladeluke på venstre forskjerm viser at denne Volvo V90-en er ladbar.

Stor etterspørsel

Den ladbare suksessen startet med XC90, og i år fikk den følge av lillebror XC60, og V90. I slutten av april startet produksjonen av den nye Volvo XC60 T8 på Torslanda-fabrikken utenfor Gøteborg.

Forhåndsinteressen her til lands var stor. I løpet av få uker bestilte mer enn tusen nordmenn den eksklusive SUV-en, uten å ha sett den, og i skrivende stund har over 3.400 kunder bestilt en ny XC60. De fleste har valgt toppversjonen. Parallelt har over 1.500 nordmenn bestilt V90 T8 og nær 1.700 XC90 T8, bare i år.

Les også: De kjører luksus-SUV – og sparer mye penger

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no