Dette er den kuleste bilen fra Volvo siden Amazon

XC40 er starten på en ny tid for Volvo. Den blir den første elektriske bilen fra Volvo, kan deles med venner og familie, og i stedet for å kjøpe kan du tegne et 24 måneders abonnement. Alle foto: Rune Korsvoll
XC40 er starten på en ny tid for Volvo. Den blir den første elektriske bilen fra Volvo, kan deles med venner og familie, og i stedet for å kjøpe kan du tegne et 24 måneders abonnement. Alle foto: Rune Korsvoll
Artikkelen fortsetter under annonsen

I februar kommer Volvos lille SUV XC40 til Norge. Vi har kjørt den allerede og konklusjonen er klar: Dette er den kuleste bilen Volvo har laget på mange tiår.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kult design, kule farger, og en pris som gjør den tilgjengelig for nye kunder.

Du kan dele den med venner og få matvarer du har handlet på nett levert i bilen mens du er på kontoret. Da Volvo Amazon kom i 1956 var det en riktig artig bil, spesielt en lys blå farge vakte oppsikt.

Blant alle de stilige fargene på nye XC40, finner du også denne lyse blå Amazon Blue.

– Dette er ikke bare en mindre XC60. Vi har forsøkt å lage en mer ungdommelig bil. Og med ungdommelig tenker jeg ikke nødvendigvis på unge mennesker, men like gjerne pensjonister med et ungt hode, sier Volvos nye designsjef Robin Page til motor.no.

– XC40 skiller seg fra de større Volvo-bilene med et mer grafisk design og farger som vi aldri kunne brukt i en stor XC90. Men samtidig har den Volvos DNA med blant annet høy grad av sikkerhet og mye komfort, sier Page.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nå nødbremser Volvo for elgen

(Saken fortsetter under)

Etter en dag bak rattet kan vi slå fast at kjørefølelsen ikke er veldig annerledes enn i storebror XC60.

Setene passer oss veldig bra og det ryddige interiøret preges av en stor berøringsskjerm med menyer som er enkle å finne fram i.

Les også: Slik presterer Volvo i vår ekstreme vintertest

Opplevelsen bak rattet

Kjøreopplevelsen er mer komfortabel enn sportslig, selv om vi kjørte en T5 bensinutgave med 247 hester under panseret, åtte trinns automatgir og firehjulstrekk.

Doble turboladere sørger for et jevnt og godt drag fra lavt turtall.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det innvendige støynivået oppleves som svært lavt i denne bilen, med forbehold om at vi foreløpig bare har kjørt den på spansk asfalt.

Selv om dette nå er Volvos minste SUV – og den første bilen på den nye småbilplattformen deres – er det ingen veldig liten bil. Fra støtfanger til støtfanger måler bilen 4,42 meter – omtrent det samme som en Audi Q3 – og det betyr at benplassen bak er overraskende god.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bagasjerommet på 460 liter duger neppe til en familie med flere barn, men har en del fine, praktiske løsninger.

Les også: Dette er SUVene som kommer i 2018

(Saken fortsetter under)

Sikkerhetsmessig skal XC40 kunne måle seg med storebror XC60, som nylig fikk høyeste score i EuroNCAPs kollisjonstest noen gang.

City Safety-systemet er oppgradert, slik at det i tillegg til å nødbremse automatisk for fotgjengere og andre biler, også foretar en automatisk unnamanøver dersom det ikke er mulig å stoppe i tide.

Bilen oppdager andre biler som kommer over i ditt kjørefelt og svinger unna dersom bilen «ser» at en kollisjon vil oppstå.

Les også: Volvo - unnfanget i et krepselag

Blir elektrisk

En T5, som vi har kjørt, er ingen billig bil. Prisen starter rundt 570.000 kroner når den kommer i februar.

Men til sommeren kommer en rimeligere utgave med forhjulstrekk, en mindre dieselmotor og mulighet for manuelt gir. Den er priset til rett over 400.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Litt senere, trolig mot slutten av 2018, kommer en tre-sylindret bensinmotor på 150 hester.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den kommer også som ladbar hybrid og som en ren elektrisk bil trolig i 2019.

Les også: Her er elbilene som ventes i 2018

(Saken fortsetter under)

Sammen med XC40 introduserer Volvo også en helt ny måte å «eie» bil på. Care by Volvo heter konseptet, som kommer i sju europeiske land, inkludert Norge.

For 699 euro – eller rundt 6500 kroner - i måneden kan du abonnere på bilen i 24 måneder.

Data

Pris: Testbil Volvo XC40 T5 – fra kr 570.000,-

Motor: firesyl. bensin, twin turbo 247 hk + åttetrinns automatgir, firehjulstrekk. 0,71 l/mil, CO2 166 gram/km blandet

Lengde: 4,42 m.

Bagasjerom: 460 lit.

Etter to år kan du bytte til en helt ny bil, på samme måte som du kan gjøre med mobiltelefoner i dag.

Dersom du skulle ha behov for en større bil for å reise på ferie ei uke, kan du byttelåne bil hos en Volvo-forhandler. Foreløpig har Volvo solgt 75 slike abonnementer i Norge.

Volvo introduserer også en ordning der du kan dele bilen med familie og venner via en app på mobilen der du godkjenner lånet og låser opp bilen selv om du befinner deg et annet sted på kloden.

Handler du matvarer på nett – foreløpig hos Marked.no – kan de plassere varene rett i bilen mens du er på kontoret.

Saken er opprinnelig publisert på Motor.no